Den så kallade huvudstadstriangeln som knöt samman Stockholm, Oslo och Köpenhamn var i långa tider en av de mer lönsamma linjerna hos SAS. I tillägg till det fanns även trafik till den finska huvudstaden Helsingfors från de skandinaviska huvudstäderna. Nu återupptar SAS trafiken mellan Oslo och Helsingfors och täcker därmed ytterligare att av de hål i flygprogrammet som funnits sedan pandemin slog till.
– Finlands förbindelser till de nordiska ländernas huvudstäder kommer att förbättras ännu mer när SAS börjar flyga från Helsingfors-Vanda till Oslo. Anslutningen är ett mycket välkommet tillskott till flygbolagets redan omfattande ruttutbud på Finavias flygplatser, säger Petri Vuori, chef för Finavias ruttutveckling i ett pressmeddelande.
Den förbättringen handlar inledningsvis om en rotation om dagen utom lördagar med start den 29 oktober. Trafiken ska nu ta upp konkurrensen med Norwegian och Finnair som under SAS frånvaro byggt upp en tämligen tät trafik mellan Oslo och Helsingfors. I dagsläget flyger Finnair fyra dagliga rotationer mellan de två städerna medan Norwegian har samma kapacitet som den kommande SAS-trafiken: en flygning per dag, sex dagar i veckan. Norwegian flyger en B737-800 medan Finnair omväxlande har A320, A321, Embraer 190 och ATR72 på sträckan. Tillsammans produceras därmed 9 352 stolar per vecka mellan de två städerna till vilket SAS nu lägger sex avgångar tur och retur vilket ger 2 088.
Konkurrensen är alltså stenhård och märks nu också på andra håll på den norska marknaden. Tidigare i år blev SAS av med det norska försvarets kontrakt på flygningar, främst från den stora basen i Bardufoss som Norwegian nu tar över. Det gör att SAS helt lägger ner trafiken mellan Oslo och Bardufoss i januari. Strax därefter försvinner Molde från linjenätet sedan konkurrensen från Norwegian blivit för hård även där. Efter att SAS dragit sig ur har Norwegian monopol på båda de linjerna.