Under 2023 levererade Embraer 181 flygplan, en ökning med 13 % jämfört med 2022 då man levererade 160. Representanter från Embraer säger att förseningar i leveranskedjan har påverkat leveranserna 2023. Under 2023 levererade Embraer 74 lätta jetflygplan, vilket var den största volymen på sju år, och 41 medelstora jetflygplan.
På den militära sidan kom Sydkorea i rampljuset med nyheten att C-390 Millennium ska bli Sydkoreas nya militära transportflygplan. Sydkorea är C-390 Millenniums första kund i Asien. I slutet av förra året togs dessutom den första NATO-konfigurerade KC-390 Millenium i bruk av det portugisiska flygvapnet.
Inom kommersiellt flyg ökade E-Jet-familjens leveranser med 12 % från 57 jetplan 2022 till 64 2023. Höjdpunkten var E2-gruppen vars leveranser mer än fördubblades från 19 flygplan 2022 till 39 2023.
Kanadensiska Porter Airlines beställde ytterligare 25 Embraer E195-E2 , utöver de 50 som redan beställts.
Embraer fortsätter också med sitt Energia-program, som tittar på nya framdrivningstekniker för flygplan med upp till 50 passagerare. Projektet lanserades 2021 och i den senaste uppdateringen ökades passagerarantalet till 50, utöver de nio- och 30-passagerarsmodeller som tillkännagavs i december 2022.
Arjan Meijer, vd för Embraer Commercial Aviation sa till FlightGlobal:
– Vi har sagt till marknaden att vi inte har en motor för ett turbopropflygplan för tillfället. Vi använder i stället tiden till att verkligen arbeta med våra Energia-modeller, och de två kan smälta samman. Han fortsatte:
– Vi har alltid sagt att om vi vill göra en turboprop så vill vi ha den på marknaden till 2030. Vi har i princip passerat den punkten. Vi skulle fortfarande kunna göra det senare, men det beror verkligen på hur vi gör framsteg på Energia-sidan. Så vi tittar på elektriska, hybridelektriska och vätgaslösningar.