Staffan Widlert tillträder i sin tur posten som Generaldirektör för Rikstrafiken. Staffan Widlert tillträdde som Direktör för SIKA 1995. Han har tidigare bla arbetat med trafikfrågor vid Stockholms läns landsting och SL och varit forskningsledare på avdelningen för trafikplanering på Tekniska Högskolan i Stockholm. Widlert är i grunden väg- och vattenbyggare och skrev sin doktorsavhandling om modeller för persontrafik. Staffan Widlert har som chef för SIKA i flera sammanhang underkänt stora järnvägssatsningar i glesbygd. Det gäller till exempel Botniabanan och Norrbotniabanan som sågats på samhällsekonomiska grunder, och det innan kostnaderna skenat iväg med flera miljarder. Men nu blir det alltså hans uppdrag att handla upp trafik på dessa spår när (om) de blir färdiga.
Infrastrukturminister Ulrica Messing kommenterar beslutet:
- Genom dagens beslut tycker jag att vi på ett effektivt sätt tar vara på de erfarenheter och den kunskap såväl Kjell Dahlström som Staffan Widlert samlat på sig i sitt arbete som generaldirektör på respektive myndighet. Rockaden innebär dessutom att två trafikslagsövergripande myndigheter på ett bra sätt får del av kunskaper och erfarenheter av varandra och att samarbetet dem emellan underlättas.
Red anm: Vi kan gissa att statsrådet därmed menar att samarbetet skall gå som på räls!