SAS MD-80 Foto: aalborg luftfoto
I morgon går den allra sista flygningen med en MD80 i SAS färger. En turnaround från Köpenhamn till Stockholm och sedan en charterflygning upp till Oslo där SE-DIR, Nora Viking sedan ska ingå i samlingarna på SAS museet vid Gardermoen.
Christer Lundström Kapten SAS MD-80 Foto: A Wessel
Christer Lundström är en av många piloter i SAS som flugit de olika versioner av MD som passerat under årens lopp och för honom är det en epok som nu försvinner.
– Titta på en bild av flygplanet som är tagen uppifrån. Den långa kroppen, svansmotorerna, vingarnas form. Det är verkligen ett riktigt flygplan och som det skar genom luften…!, säger han lyriskt.
Den egna pilotkarriären i SAS började på just MD och fortsatte via bland annat Scanairs DC-9-80, långlinjemaskinerna Boeing 767, Airbus A330 och A340 till dagens inskolning på SAS Airbus 320 hos Lufthansa i Berlin och Airbus i Toulouse. Men under åren är det till just MD-80 han återvänt, som både styrman och kapten.
– Faktum är att jag aktivt sökte mig tillbaka till MD:n från långlinjerna, bland annat för att det var ett så fantastiskt plan att flyga.
SAS är det sista av de traditionella nätverksbolagen som pensionerar sina MD80 och de senaste åren har den krympande flottan varit baserad i Köpenhamn. Där ersätts de av Airbus 320 medan Stockholm och Oslo delar på flottan av Boeing 737.
Cockpit MD-80
– Airbus 320 är ett fantastiskt flygplan att flyga men det finns ändå en skillnad mot MD:n. Lägger jag handen på autothrotteln i en MD känner jag exakt var läget är, så är det inte med de modernare flygplanen.
Över huvud taget är det just den överlägsna pilotkänslan som Christer Lundström kommer ihåg, hur MD:n ”gav tillbaka, svarade” på pilotens arbete.
SAS vi gate på Arlanda
– Det är ett ”pilots airplane” och när jag väl lärt mig flyga det var det överlägset allt annat. Mycket klassiskt hantverk, amerikansk hemslöjd när den är som bäst. Det gav också möjlighet för oss att anpassa och skruva lite här och där på för att få till en ännu bättre arbetsmiljö. Och ändå var flightdeck en förhållandevis enkel plats, trots all instrumentering. Tittade man på overhead-panel gick det att förstå sammanhanget även om man inte kunde alla detaljer.
Det är inte bara bland piloterna som MD:n varit ett populärt flygplan. Kabinen med stolarna i tre+två har alltid tilltalat resenärerna och med två motorer längst bak är ljudnivån i stora delar av kabinen angenämt lågt.
– Utom möjligen för dem som hamnade längst bak, mellan herrarna Pratt och Whitney. Å andra sidan gav de en fantastisk kraft, i princip var det ju två viggenmotorer som satt där men en J37:a hann inte i kapp oss utan att slå på EBK:n. Det var ett sportigt flygplan, en luftens Porsche.
Under årens lopp har SAS haft sammanlagt 67 MD i olika versioner och de har varit ryggraden i flygtrafiken, använd på hela linjenätet, från korta inrikeslinjer i Danmark till långa sträckor som Tel Aviv och Las Palmas som sträckte kapaciteten till det yttersta.
SAS MD på finalen Foto: Erik Olin
– Jag skulle säga att utan MD:n hade inte SAS funnits kvar idag. Den har varit så pålitlig, klarade sig i de allra flesta väder, jag vet inte hur många gånger vi har klarat svåra vindar och banförhållanden på till exempel Landvetter medan andra flygplanstyper fick vända eller blev kvar på marken. Uppe i luften gled den också igenom oroligt väder på ett helt fantastiskt sätt.
– Det är glädjande att det blivit ett extra intresse för maskinen nu när den ska pensioneras, för det är den värd. För något år sedan stod vi parkerade på Schipol, bredvid en av KLM’s DC 3:or och mängder av människor började fotografera vår MD i tron att det också var ett museiflygplan.
Merparten av SAS MD-maskiner har gott till amerikanska bolag, i första hand Allegiant och Delta som fortsätter att flyga stora flottor MD. Christer Lundström har tidigare flugit sålda maskiner till USA, en flygning via Island och Bangor i östra USA till slutadressen någonstans på kontinenten.
– På nästan alla flygplatser i USA går det att se aktiva MD-maskiner och att se en sån starta, då inser man att det är världens vackraste flygplan.
Det finns 32 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Utmärkt plan
Skrivet av Passageraren, 2013-10-29 21:23:16
Har aldrig flugit så tryggt, lugnt och bekvämt som i SAS DC9 och MD80. Ingen modern maskin är i närheten...
|
|
INGEN HÖYDARE.
Skrivet av MD80 kapten / CAA Insp., 2013-10-29 15:29:29
For mig var det en "Sågbock"; men B747 var toppen. Det bästa var att jag fick min utbildning vid DC i LAX och derav vista jag att det fantes ett "ATR" system om bord, som också var beskrevet i min DC manual !!. Boeing fantast; B727, B747, B767 och B777.
|
|
MD 83
Skrivet av Lars Köhler, 2013-10-29 12:50:11
MD 83 är det vackraste flygplats som byggts. Som en mäktig svan i luften med sitt långa rör. Det vackraste med vingmotorer, god tvåa, är Boeing 757, också slankt. De små tjocka grisarna, Boeing 737-600, är direkt fula
|
|
Fin artikel!
Skrivet av FarewellFire, 2013-10-29 11:29:17
Rent estetiskt är det som sagt ett vackert plan men personligen blev jag seatad lite väl många gånger "där bak" för att jag ska kunna skriva under på komforten. =)
Att någon pajas vidare tjafsar om att konkurrenterna väljer "moderna maskiner" är ju komiskt eftersom detta är uppenbart. Startar man från början väljer man såklart nya plan. Det hade SAS också gjort om de startat idag. Men givetvis ska man inte pensionera flygvärdiga plan om man inte måste - det om något vore en dålig investering.
|
|
Fantastisk maskin
Skrivet av Magnus, 2013-10-29 11:25:26
Jobbade mycket med dessa på backen, både på AZ o TQ, hur kul som helst att planera & balansera. Speciell men man kunde fixa det mesta. Tålde en hel del...
|
|
Re: kapten Carl
Skrivet av L, 2013-10-29 11:18:43
Tack kapten Carl, jag är lika undrande som du över denna magsurhet som så ofta blommar upp här.
|
|
Ta er samman
Skrivet av Kapten Carl, 2013-10-29 10:50:23
Hur kan det komma sig att kommentarerna till denna, helt harmlösa och opolitiska, artikel urartat till smutskastning och skattediskussioner?
Har ni verkligen inget liv?
|
|
Trötta männikor
Skrivet av trött, 2013-10-29 09:12:19
Vad tråkigt att läsa repliker av @skattebetalare, @replay ni måste ha ett dåligt liv som bara går ut på att hacka på andra. Ser verkligen svaret på detta framför mig:-) Nä låt andra glädjas åt nostalgi etc. Ni mår nog dåligt som det är ändå.
|
|
Vilken tur att AA och Delta fortfarande flyger MD
Skrivet av Henke, 2013-10-28 15:56:49
AA ska ha kvar sina Mad Dog till 2018 och Delta flyger fortfarande DC-9-50!! och har en massa MD som de kommer flyga många år framöver :)
|
|
8 miljarder skattekronor till NOR, SWE och DEN!
Skrivet av Flygarn, 2013-10-28 12:08:38
@Skattebetalare Du beklagar dig øver att SAS skulle kosta dig skattepengar men du vægrar førstå att SAS-anstællda betalar in mycket mer till Svenska staten æn de har kostat dig. Du borde vara glad att det finns føretag vars anstællda bidrar till samhællet. Dina inlæg framstår inte som speciellt genomtænkta.
|
|
svar till Harry
Skrivet av skattebetalare, 2013-10-27 20:58:29
Hur kan du flyga med sas dom betalar skatt i Danmark och Norge också och Delta Thai Air China Finnair kan du inte heller flyga med. Folk som bor i utlandet kan inte flyga med sas för dom betalar inte skatt i deras land, gå och lägg dig!
|
|
Köp en Porsche
Skrivet av Lågprisprofilen, 2013-10-27 19:54:58
Är man kapten i SAS så kan man ju utan problem köpa sig en porsche privat att köra om man saknar MD80.
|
|
@skattebetalaren hur gillar du skattesmitare?
Skrivet av Harry, 2013-10-27 14:01:38
Du kanske inte ska ta så stora ord i munnen om ett bolag där personalen är baserad och betalar skatt i Skandinavien. Flygplanen är också registrerade i Skandinavien. Det handlar om många miljarder per år.
Gillar du bättre konstruktioner med personal baserad i Thailand, Singapore och många andra märkliga platser?
En skattebetalare som gillar skattesmitarbolag, hur går det ihop?
|
|
Bästa flygplanet
Skrivet av Bertil, 2013-10-27 13:51:20
Replay har mycket att lära och ett är att ibland var det bättre förr. Jag åkte igår sista turen med SAS MD81 till Oslo. En så bra sittkomfort finns inte i ett modernt flygplan. 2+3 rader är kanonbra. Att hamna i mittraden på en tresits är ingen höjdare. Från OSL-ARN klev jag sedan i en en 737-600 och hamnade i sista raden. Det var ohyggligt trångt med en hård stol som inte gick att fälla bakåt. Kom inte och säg att de nya flygplanen är bättre för oss passagerare.
|
|
Snövallar
Skrivet av Kalle, 2013-10-27 13:31:19
Dessutom kan en MD80 trycka sig igenom en hel del snö, tex vallar.
Gör om samma sak med en 737:a med dessa lågt hängande motorer och du har skapat dig en dyr snöslunga...
|
|
Landvetter
Skrivet av @sascaptain, 2013-10-27 01:29:31
Kraftig vind i kombination med dålig bromsverkan på banan är en dålig kombination. Tack vare motorernas placering, kommer trots allt MD;n i luften, medan många andra inte kan starta. Momentet vid ett ev. motorbortfall blir inte så allvarligt-marginalerna större. Detta var fallet på Landvetter som beskrevs i artikeln.
|
|
Var ombord....
Skrivet av Patrik, 2013-10-26 22:41:39
pa sista DUS-CPH MD-82 (SE-DIR) flygningen igar. Mycket trevligt!!
|
|
Fornminne
Skrivet av skattebetalare, 2013-10-26 22:36:20
Skönt miljöförstararen är borta, ännu bättre när bidsragstagaran är borta!!!
|
|
Kommer att sakna den.
Skrivet av K-d pax, 2013-10-26 13:16:41
Kommer att sakna M-D 80. Mycket trevligare att åka med än den trånga B-737. Tur att SAS Danmark har lite Airbus. Åke nyligen ny en av SAS nygamla A 320. Den var inte illa.
|
|
Vind
Skrivet av Rapido, 2013-10-26 11:49:04
Är vindförhållandet tufft på Landvetter då han nämnde just denna flygplats?
|
|
Md80'n
Skrivet av Flygvärdinnan, 2013-10-25 23:28:49
...under landning pga trycket, då virade man in benen i en filt. Eller när man under start satt på "strykbrädan" mitt i kabinen bredvid paxen och hade hela planet framför sig när det lyfte. Kan nog inte säga något negativt om denna maskin, förutom att den var ganska oergonomisk att arbeta i på charterflygningar! Och som det stod i artikeln, det är verkligen ett riktigt flygplan!!
|
|
Fantastisk maskin!
Skrivet av Värdinnan, 2013-10-25 23:27:01
Tillhör en utav de lyckligt lottade som hunnit med att arbeta i kabinen på B727, B717 och MD80 alla versioner. Många roliga minnen från detta fantastiska flygplan. Klagade någon pax på bullret därbak så var det bara att leende servera en drink till och dela ut öronproppar! Ibland blåste det också nåt förskräckligt från aft galley dörren....
|
|
Gammal?!
Skrivet av Cv, 2013-10-25 23:24:53
En 737 800 är inget annat än en gammal Volvo amazon med ny motor! Allt annat är lögn! Det enda nya flygplan som kommer flygs i det segmentet är c serien! Dessutom är MD mycket vackrare än den strykfåglar 737an
|
|
Billigare.
Skrivet av Andy, 2013-10-25 17:58:20
Billigare att flyga MD än 737. Finns andra kostnader än de marginellt högre bränslekostnaderna.
|
|
Olycksplan
Skrivet av Hanna, 2013-10-25 17:17:43
Har inte MD-80 varit med om en hel del olyckor?
|
|
Hvor meget av MD-80
Skrivet av pf, 2013-10-25 16:20:51
er fremført i B-717(MD-95)? Denne vil jo bli værende en tid fremover?
|
|
Fantastisk
Skrivet av Gullan Purser&Flygexpert, 2013-10-25 15:24:42
Helt fantastisk även för oss tjejer i kabinen att arbeta i, stort härligt galley, plats att sitta och äta på och tyst... kommer att sakna henne...
|
|
MD80 planen var betalda
Skrivet av PAX, 2013-10-25 13:54:31
Bränsletörstiga? JA. Men om du lägger på Leasingkostnaden för en 738, så blir väl den inte så mycket billigare att flyga eller??
|
|
Lite mycket gnäll :-)
Skrivet av POL, 2013-10-25 13:50:41
klart man vill läsa berättelser om ett fantastiskt flygplan! Och visst, utvecklingen går framåt, och det ska vi ju vara tacksamma för, men det är just dessa "gamla flygplan" som lagt grunden för den utveckling vi upplever nu! Så låt oss inte vara för kaxiga på bekostnad dessa "bränsletörstiga" flygplan, och att allt gammalt bara är att förpassas till museer, Jag har hört många piloter bli lyriska när dom pratar om Luftens Posche!
|
|
????
Skrivet av mr.MD, 2013-10-25 13:48:44
Just det Reply....take a chill pill och slappna av;-);-);-)
|
|
RE: Reply
Skrivet av Malin, 2013-10-25 10:54:02
Och? Det kanske finns folk som har intresse av gamla flygplan, liksom det finns folk som är intresserade av veteranbilar. Take a chill pill, guuuurl!
|
|
jurassic park
Skrivet av Reply, 2013-10-25 10:49:10
Så mycket ordbajs om ett gammalt flygplan som inte kan mäta sig med dom moderna maskiner.Sanningen är att SAS inte har haft pengar till att göra sig av dessa bränsletörstiga reliker. Detta har inneburit att allt för mycket av intäkterna har gått till bränsleräkningar i stället för att fylla på kassan i bolaget.Lågprisbolagen opererar sprillans nya maskiner med senaste bränslebesparande specifikation, just bara för att det blir så mycket billigare.
|
|