Det finns 69 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
Sunt förnuft
Skrivet av TM, 2013-12-21 03:00:52
CPH är den viktigaste flygplatsen för SAS men inte längre för svenskarna. Merparten av svenskarna bor inte i Skåne. SAS fokus på CPH är så klart trist med tanke på att svenskar och norrmän pumpar in skattepengar till förmån för Danmarks industri och arbetsmarknad men vem bryr sig nuförtiden., vi reser via hubbarna i Europa eller med Emirates, Qatar, Continental, Thai osv. direkt från ARN och OSL och fortsätter att subventionera det väldigt betydelselösa landet Danmark för att vi är snälla.
|
|
Mer saklighet
Skrivet av Smålänningen, 2013-12-21 00:08:00
Det verkar som att det är en kamp mellan ARN, CPH och OSL. Det är det inte. CPH ÄR den mest betydelsefulla flygplatsen precis som artikeln säger. Ni som anger något annat borde läsa på!!
|
|
CPH - Naturlig hub
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-21 00:01:02
Verkar fortfarande som merparten på detta forum hellre vill byta flygplan i t.ex. FRA, CDG, AMS, MUC, LHR. Själv tycker jag fortfarande att det är mycket smidigare och enklare att byta i CPH. Linjeutbudet är större i ovan nämnda flygplatser men varför ska vi inte ha vår egen Skanidinaviska hub?
|
|
Jaja...
Skrivet av Fenton Spadrig, 2013-12-19 11:10:44
AMS har 6 landningsbanor och planerar en sjunde bana plus nya terminaler. Man hanterar dryg 50 milj pax/år och fler blir det p.g.a Londonflygplatserna trafikinfarkt. FRA kommer att kunna hantera 90 milj pax/år när utbyggnaden är klar. Dessa flygplatser ska alltså CPH konkurrera med? Dansken/skåningen må gärna tro att CPH är "världens bästa" om de mår bättre av det. Men CPH är och förblir en legoflygplats.
|
|
Sv. CPH
Skrivet av Jocke, 2013-12-18 23:19:36
Ja det är just bristen på longhaul linjer på CPH om du jämför med AMS, MUC och FRA som är de närmaste hubbarna från Sverige. Som gör att valet för mig blir ganska lätt att välja andra flygplatser med ett bättre utbud och direkt till de flesta städer som jag behöver komma till i mitt jobb.
|
|
@jo(c)ke
Skrivet av cph, 2013-12-18 22:51:45
Herregud jocke, hvor har du tallet 90% fra, hvem er 'man' og vart skal 'man' rejse til? Det er useriøst.
|
|
CPH Soundtrack
Skrivet av Lågprisprofilen, 2013-12-18 18:52:38
Synd at han inte körde CPH:s nya soundtrack. Feauring CAU-kören och Security-orkestern
http://www.youtube.com/watch?v=pwdw7J7oDAc
|
|
Sv. CPH
Skrivet av Jocke, 2013-12-18 18:01:15
Allvarligt talat åker man via CPH så får man i 90% av fallen göra ytterligare en mellanlandning. Där har du den extremt stora skillnaden på CPH jämfört med MUC och FRA. Dessutom är även senator loungerna bra mycket bättre än SAS dito på CPH. Kom in i matchen CPH är bra för er som bor runt bron. men för övriga skandinaver så finns det bättre alternativ.
|
|
Till CPH
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-18 17:02:28
Är det någon här som tar på sig uppgiften att uttala sig å andras vägnar så är det väl CPH, som tycks veta bättre vad som är bra för oss svenskar än vi själva!!
|
|
KA og KD
Skrivet av cph, 2013-12-18 16:53:05
Det er et imponerende mandat knut arne og kd pax har fået til at udtale sig på de rationelle paxs vegne. Jeres argumenter er naturligvis alt for generelle og ikke valide. CPH bliver aldrig så stor som FRA, selvfølgelig. Men som nordeuropæisk hub har den en rolle at spille i konkurrence med BER og andre. Der er mange andre konkurrenceparametre end frekvenser. Eks.vis transfertid, rettidighed. komfort etc. Her ligger CPH konsekvent i Europa toppen til glæde for de mange rationelle pax.
|
|
Dagens skämt: Tokyo via CPH
Skrivet av Lågprisprofilen, 2013-12-18 16:28:07
CPH: Ska man till Japan och bor i de övre 96% av Sverige så reser man självklart via HEL. Det fina med Finnair är, förutom att man slipper flyga baklänges en timme är att de förutom Tokyo även flyger till Nagoya och Osaka, precis som att alla människor inte påbörjar sin resa på Sergels torg eller Kongens nytorv, så är Tokyo inte det allsmäktiga resmålet i Japan heller.
|
|
Till CPH
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-18 15:52:26
Om jag ska till plats A spelar det ingen roll om jag byter på CPH eller FRA, allt annat lika. Men om jag nästa vecka ska till plats B, veckan därpå till plats C, veckan därpå till D osv. och platserna B, C och D inte trafikeras från CPH men däremot från FRA, så kommer jag att åka via FRA oftare. Om jag är rationell, och inte har några särskilda känslomässiga preferenser för något alternativ, så speglar frekvensen hur bra en flygplats är. Alltså gäller: FRA är bättre än CPH.
|
|
Re CPH
Skrivet av K-d pax, 2013-12-18 15:41:48
Nej det har du rätt i CPH. Men det finns å andra sidan inget som talar speciellt FÖR CPH heller. Däremot väljer den rationelle genomsnittssvensken norr om Småland antagligen BER när den flygplatsen öppnar.
|
|
@Knut Arne
Skrivet av cph, 2013-12-18 14:52:07
OK, en gang til for Knut Arne som åbenbart misser pointen:Hvis du skal til Singapore og du kan flyve enten via CPH eller FRA, så vælger den rationelle passager ikke FRA, bare fordi man også kan komme til Mongoliet eller Kuala Lumpur derfra. Det er uvæsentligt i den sammenhæng. Det må du da kunne indse, forhåbningsvis?!
|
|
Till CPH
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-18 14:34:10
1) Jag förstår att ni danskar försvarar SAS eftersom hela konstruktionen gynnar er. SAS existens gör att CPH har fler direktlinjer än annars och att Sthlm har färre än annars. Det är meningslöst att försöka övertyga mig om att det som är dåligt för Sverige egentligen är bra, så försök inte ens. 2) En rationell passagerare väljer de resvägar som är bäst för denne. Ju fler alternativ att välja på desto bättre. CPH har färre alternativ än hubbarna i europa =>hubbarna i europa är bättre än CPH
|
|
Översitteri
Skrivet av The Observer, 2013-12-18 14:25:04
Det som irriterar många boende i mellansverige är attityden hos Ole Wieth Christensen och många andra CPH-vänner. "Ni förstår, alla i Norden tjänar på att ni kommer och byter flyg på vår fina flygplats. Uppe hos er i Norrland är det ändå bara skog". Ole kan inte övertyga mig om att det är bättre för mig att byta i CPH jämfört med BER eller AMS exempelvis.
|
|
@Knut Arne
Skrivet av cph, 2013-12-18 13:34:06
Ad1: Måske, måske ikke..Fordelen ved et samlet sas har været, at man har haft et helt nordisk kundegrundlag og har haft volumen nok til at dække hele Skandinavien også de mindre attraktive ruter. Man kan dog argumentere for begge synspunkter uden at være dum. AD2. Om hubbyte: Din påstand om hvordan rationelle rejsende agerer er indlysende ulogisk og ubrugelig. Det understreges af det faktum, at du ikke forholder dig til mine argumenter, så jeg må konkludere, at du selv indser din fejlslutning
|
|
Till CPH
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-18 12:21:07
Om SAS inte hade funnits överhuvudtaget (eller om Sverige hade haft ett eget nationellt flygbolag) hade Sthlm i kraft av sin befolkning och ekonomiska betydelse utgjort underlag för flyglinjer, vilket hade medfört fler direktlinjer än idag. Som det nu är överförs en del av detta underlag till CP vilket: 1 gynnar CPH 2 missgynnar Sthlm. Ja, detta är ett kontrafaktiskt resonemang. Nej, man är inte på något sätt "skyldig" om man för kontrafaktiskt resonemang.
|
|
@Knut Arne
Skrivet av cph, 2013-12-18 12:09:40
2. Hvis man skal til Tokyo eller Tirana har man ikke også behov for en hub, hvor man kan komme til Seoul eller Saigon. Med andre ord, mennesker vælger hub, der hvor det giver mening i forhold til den konkrete rejse, ikke ud fra om man potentielt også kunne komme til 1 milliard andre dest. CPH er mange gange præmieret for sin effektivitet og kundeoplevelse. Det samme kan ikke siges om LHR, CDG m.v. Med et svensk udtryk er CPH lagom stor og behagelig i forhold til flere andre megahubs.
|
|
@Knut Arne
Skrivet av cph, 2013-12-18 12:05:01
Hej K-A, du foretager flere fejlslutninger. 1: SAS prioritering af CPH har skabt en kritisk masse/volumen som hele SAS har nytte af. CPHs formåga at skabe trafik kan ikke overføres i forholdet 1:1 til ARN. Forudsætningerne er forskellige. Du gør dig skyldig i kontrafaktisk historieskrivning (hvor man forestiller sig, hvad der ville være sket, hvis en bestemt handling var faldet anderledes ud).
|
|
Helt rätt Knut-Arne
Skrivet av Lågprisprofilen, 2013-12-18 12:04:01
Håller med Knut-Arne i allt.
Egentligen skiter jag i om jag utgår från GOT, ARN, CPH, NRK eller LPI. Det viktiga är att den totala resan blir så smidig, snabb och billig som möjligt.
SAS är inte längre ett interkontinentalbolag att räkna med. Fylledansken i artikeln yrar om att konkurrera med MUC och AMS. CPH är främst av intresse för SAS. SAS har ytterst få långlinjer. Altså kan CPH aldrig vara en fullvärdig IC-hub.
|
|
Till Eurobonus guld
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-18 09:55:23
Det finns inget egenvärde med en skandinavisk hub. För alla rationella resenärer gäller följande prioritetsordning: 1) direktflyg 2) byte på hub med så många val som möljigt. Att SAS valt CPH som hub innebär för alla som inte bor så nära CPH att vi kan åka direkt därifrån försämringar vad gäller både 1 och 2. Alltså: 1) hade inte SAS prioriterat CPH eller funnits överhuvudtaget hade ARN haft fler direktlinjer 2) CPH har sämre utbud än de stora hubarna i europa vilket gör CPH tillett sämre val.
|
|
Sc. Eurobonus Guld
Skrivet av Jocke, 2013-12-18 07:59:18
Anledningen är ganska given. MUC,FRA,AMS och LHR har ett betydligt bättre linjenät. Vilket CPH inte har. Och återigen så är CPH enbart större än ARN och OSL pga SAS och deras politik.
|
|
Jämför med jämbördiga
Skrivet av där det bor folk, 2013-12-18 04:29:07
Att jämföra Arlanda med Kastrup är som att jämföra SAAB/Volvo med Audi ,BMW och Mercedes, lika med Godnatt!
|
|
Svar till Fakta
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-18 04:22:58
En fin ambition att alla i STO inte vill åka via något nav. Tror inte detta är realiserbart beaktat invånarantalet m.m. Om nu ingen i ARNs ledningskrets förväntar sig att någon vill åka norrut för att sedan åka söderut så är väl därmed svaret givet. Ska passagerare matas in från Mora för att belägga långlinjerna från ARN?
|
|
Svar till Elias
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-18 03:49:25
Du har helt rätt, ARN är Sveriges hub. Men befolkningscentra och resemönster medför att CPH är en större och viktigare flygplats. Detta är fakta och därför har CPH fler passagerare än ARN. Vad är egentligen självändamålet i att det är bättre för er från norra Sverige att byta flygplan i t.ex. FRA, MUC, AMS etc istället för CPH? Kan man möjligen skönja ett lillebrorskomplex från er i norra Sverige?
|
|
Vi måste alltid byta flygplan
Skrivet av Smålänningen, 2013-12-18 03:33:54
Vi bor i Norden, med få invånare och därför inte underlag för så många direktlinjer. Alla tycks vara överens på detta forum att vi inte ska ha en hub i Norden utan att alla ska fortsätta åka via FRA m.fl. Jag tycker det vore både trevligare och bättre att byta på en Skandinavisk hub. För mig lite märkligt att detta skulle funka bättre genom att först åka till ARN eller OSL för att sen flyga söderut. Betänk att endast ca 1 miljon av landets ca 9.6 miljoner invånare bor norr om Mälardalen.
|
|
Varför denna kritik mot en Skandinavisk hub
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-18 03:19:21
För mig förvånande att så många är kritiska att en hub etableras i Skandinavien och hellre tycker att vi ska fortsätta åka via AMS, FRA, MUC m.m. En hub för Skandinavien kan aldrig etableras i på t.ex. ARN eller OSL då merparten av passagerarna helt enkelt åker söderut till befolkningscentra i EU. I detta sammanhang är interkontinental trafik marginell. Utan en hub kan inte heller denna typ av trafik få ett underlag.
|
|
Arlanda?
Skrivet av Sthlm, 2013-12-18 01:05:29
Varför skulle flygplan från Arlanda åka direkt till alla linjer i Världen? Arlanda/ Stockholm ligger mitt i Norden blir internationella huvudlinjer i Världen och behöver upp till ca 150 - 200 linjer. Kastrups linjer bör flytta till Arlanda. Sverige bor 9,6 miljoner idag.
|
|
Idiotiskt citat,
Skrivet av The Observer, 2013-12-17 19:08:27
"...det finns dem som menar att trafiken till Asien borde ligga i Stockholm, men det går inte att plocka ut en del av trafiken ur ett fungerande nätverk. Dessutom ska vi komma ihåg attdet bor nästan inga människor norr om Stockholm"
Citatet säger allt. Är han representant för SAS eller CPH? Han vet knappt skillnaden eftersom CPH är inte mycket utan SAS.
|
|
Hvorfor regne bort innenrikstrafikken?
Skrivet av Torolf, 2013-12-17 15:14:06
Jeg ser ikke CPHs rasjonale for å se bort fra innenrikstrafikken når man sammenlikner lufthavner, rent bortsett fra at det bidrar til å få CPH til å se større ut enn den er, sammenliknet med ARN og OSL. Hvorfor skal man f.eks. telle med passasjerer på BGO-CPH, men ikke BGO-OSL? En av Oslo Lufthavns store styrker er nettopp at vi har et stort innenriks rutenett med noen av de mest trafikkerte rutene i Europa (Trondheim, Bergen og Stavanger).
|
|
ARN inrikes
Skrivet av Fakta, 2013-12-17 14:54:52
ARNs inrikes trafik har minskat från över 7,5 milj till idag 4,8 milj sedan 2001. Anledingen är utbyggnaden av järnvägsnätet med snabbtåg och introduktionen av Arlanda Central. Så folk som tidigare flög till ARN för att byta till utrikes flyg tar ofta tåget istället.
|
|
Fakta
Skrivet av SCB, 2013-12-17 13:08:43
Öresundsregionen är till ytan ett jätteområde som omfattar de danska öarna Själland, Lolland, Falster och Bornholm och hela Skåne. På motsvarande yta runt Stockholm bor det också cirka 3,5 miljoner invånare. 2,6 miljoner invånare bor det enbart i Sthlm och Uppsala tillsammans.
|
|
Det bor flera människor runt CPH.
Skrivet av Sven, 2013-12-17 12:46:42
3,7 miljoner i Öresundsregionen, men bara 2,6 miljoner runt Stockholm. (Källa wikipedia) Dessutom ligger CPH mycket närmare nordtyskland. Billig feeder är viktigt, det blir den inte till Arlanda.
|
|
Vart tog svenskt inrikes vägen?
Skrivet av Kjell Ahrenberg, 2013-12-17 12:04:12
Om jag minns rätt hade vi ca:9-10 miljoner årspassagerare på svenskt inrikes på terminal 4 på ARN redan tidigt 80-tal. Vart tog de passagerarna vägen. Någon som vet hur många de är idag?
|
|
ARN destinationer
Skrivet av Anders, 2013-12-17 11:14:15
Kan dansken räkna? Från Swedavaia.se
ARN Destinationer Totalt: 163 destinationer Utrikes: 135 destinationer Inrikes: 28 destinationer
|
|
Arlanda är Sveriges hub!
Skrivet av Elias, 2013-12-17 11:12:19
Trots att dansken och SAS försöker tvinga oss i Skandinaviens största stad att byta plan i pyttelandet Danmark har jag lyckats resa till alla kontineneter utan att byta på KAstrup en enda gång! Kastrup har inte en chans mot superhubbarna AMS, CDG, LHR och FRA! Ju förr de inser det desto bättre. Dessutom kommer nya BER att vara ett mycket bättre alternativ för både polacker och nordtyskar än Kastrup.
|
|
CPH utrikesresenärer
Skrivet av Pontus, 2013-12-17 11:00:01
Ja jösses vad konstigt att CPH har en liten andel inrikesresenärer, landet är ju lika stort som Småland till ytan! Får för mig att antalet inrikesresenärer på Schiphol också är relativt blygsamt. Hoppas att nya BER gör mos av CPH!
|
|
Fler nav på G. Del 2
Skrivet av Herman Hedning, 2013-12-17 08:14:59
Norrmännen åker ju gärna ofta på tur. Helsingfors starka Asientrafik gynnar absolut inte CPH. Arlanda har en bit upp till CPH:s standard, men det har hänt en hel del sista åren och mer är på gång däruppe. Särskilt nu när det idiotiska utsläppstaket tas bort. Summa summarum: CPH:s upptagningsområde kommer att krympa på lång sikt och det kommer att märkas.
|
|
Fler nav på G. Del 1
Skrivet av Herman Hedning, 2013-12-17 08:05:18
Manchester blir större på interkont. Emirates flyger redan dit med en A380. Berlin kommer att fånga upp de polacker och nordtyskar som flyger via CPH. Även Hamburg har expansionsplaner. Redan nu flyger många jyllänningar via Hamburg på charter för CPH är för dyrt. Oslo kommer säkert att få mer interkont tack vare landets starka position som oljeproducent och norrmännens starka köpkraft.
|
|
Alla är vi lika
Skrivet av Filippa, 2013-12-17 08:05:11
Danskar och skåningar vill inte flyga norrut till ARN för att sedan byta och flyga i en annan riktning. Fullt förståeligt! Samma sak gäller alla svenskar norr om Skåne. Vi vill inte först åka till CPH, sedan byta ock åka i en annan riktning!! Av detta följer att SAS borde delas upp i tre nationella delar.
|
|
Kolla på en jordglob inte på en platt karta
Skrivet av Anders1, 2013-12-17 00:53:50
Jag tror att många här behöver plocka fram den gamla jordgloben från vinden. Titta noga och se att till USA:s västkust och Japan är det närmare från ARN än CPH.
|
|
via hub
Skrivet av Fakta, 2013-12-17 00:13:03
Folk från Oslo och Stockholm-Mälarregionen vill undvika att åka via något nav. Därför ser vi en utveckling på OSL och ARN där andra flygbolag startar flertalet interkontinentala linjer. Jag tror inte någon i ARNs ledningskrets förväntar sig att folk ska flyga norrut och sedan söderut. ARN som idealiskt nav passar in för Asientrafik och amerikansk västkusttrafik.
|
|
CPH
Skrivet av Erik, 2013-12-16 22:29:21
Ja det bevisar ju bara att CPH är en större flygplats tack vare SAS, vänder du på matar trafiken till OSL eller ARN så får ni ju samma siffror. Men nu är det som det är, jag är lika glad i alla fall och CPH är aldrig ett alternativ finns bättre flygplatser i Tyskland med ett bra utbud av linjer. Flyger med SAS när det går direkt från ARN om inte så är det MUC och FRA som gäller.
|
|
Inte många linjer norröver
Skrivet av Smålänningen, 2013-12-16 22:08:08
Intressant Wikipedia-artikel. Kollade på "Busiest Air-Routes" utanför Norden. Alla stora linjer nås snabbast från CPH. Ett undantag är möjligen HEL-SIN. Så återigen varför åka norröver när vi reser söderöver. Betänk att flertalet av oss Skandinavier faktiskt bor söder om Stockholm, inte tvärtom!
|
|
Lite fakta
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-16 22:00:12
En intressant artikel på Wikipedia...
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countries
|
|
Varför åka norrut
Skrivet av Smålänningen, 2013-12-16 21:55:01
Denna eviga debatt om ARN, CPH, HEL och OSL. Vem vill åka norrut för att sedan åka söderut? Det är väl fullständigt självklart att CPH är den naturliga hubben. Ska man åka inrikes till någon av Norrlandskommunerna åker man via Stockholm, inte annars!!
|
|
CPH är Nordens hub
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-12-16 21:47:06
Tack för bra, utförlig och saklig artikel. Än hur gärna vi som bor i Stockolm vill att ARN ska vara Nordens hub så är nog det svårt att realisera. CPH har helt enkelt ett mycket större upptagningsområde då färre människor bor så långt norröver som ARN. Vi Skandinavier behöver en HUB som är och kommer förbli CPH och jag hoppas CPH lyckas med att utveckla detta så vi slipper åka via FRA, AMS, LHR m.fl.
|
|
CPH
Skrivet av Jocke, 2013-12-16 21:39:13
hubben skulle det stå och inte huben
|
|
CPH
Skrivet av Jocke, 2013-12-16 21:36:48
CPH lever på att SAS matar ner sin trafik från ARN och OSL till världshuben CPH :-). Hade huben legat på ARN eller OSL så hade ju varken Singapore Airlines eller Air Canada flugit till CPH. SAS är helt avgörande för CPH trafiken medans både OSL och ARN står sig betydligt bättre trots SAS frånvaro av ett stabilt longhaul nät. Jag är snarare förvånad över att de inte har fler resenärer om det nu är så "många" tyskar och polacker som åker från CPH.
|
|
CPH bäst i test :D
Skrivet av Skåningen, 2013-12-16 21:13:05
En miljon skåningar kan inte ha fel! CPH är Sveriges bästa flygplats! Och 08-Irma skall väl inte tala om storhetsvansinne - Capital of Scandiavia - tillåt mig småle :)
|
|
CPH en rival till AMS????
Skrivet av Jompa, 2013-12-16 20:15:02
Hahaha! Är på semester på Filippinerna just nu och läser detta. Flög hit via GOT och AMS. Nog för vi i Sverige kan vara lite självgoda ibland, men dansken är verkligen uppe i det blå om de tror att CPH ska kunna konkurrera med AMS, Sveriges närmaste super hub. Här kan vi verkligen tala om en World class hub. Sätter aldrig min fot igen på CPH, världens mest överskattade flygplats.
|
|
Transfer minskar
Skrivet av Frans, 2013-12-16 20:09:23
Transfertrafiken på CPH minskar i år. När Berlins nya flyplats är i full drift lär det bli än mindre av den varan. Det blir några intressanta år framöver. Framtiden talar för ARN, i Europas mest expansiva region.
|
|
Kom igen
Skrivet av Bimannen, 2013-12-16 20:07:45
Men vad är problemet... Lägg i ihop Bromma och arlanda så har du ett Kastrup i passagerarmängd räknat. SAS kommer att antingen konka eller bli uppköpt och då kan inte Preben diktera villkoren för svenskar och norrmän längre. Den danska "superhubben" lever på lånad tid. Sanna mina ord.
|
|
Jojo
Skrivet av GVR, 2013-12-16 17:21:24
Kul att Kastrups ledning finner tröst i en passagerarökning på hela 0,1 % i november. OSL var för övrigt störst i november och Arlanda hade störst ökning i % av de tre.
|
|
ARN destinationer
Skrivet av Fakta, 2013-12-16 16:28:28
Totalt: 163 destinationer Utrikes: 135 destinationer Inrikes: 28 destinationer
|
|
ARN och inrikes
Skrivet av Fakta, 2013-12-16 16:23:45
Det här är typisk dansk propaganda. Man jämställer OSL med ARN och pekar på att ARN och OSL har 50% inrikestrafik. Detta gäller för OSL men inte ARN. Av ARNs snart 20,6 miljoner resenärer så utgör 4,7 miljoner inrikes trafikanter eller 23%. Jag förstår heller inte vilket källmaterial man har när man säger att ARN har 101 destinationer. Kan man inte läsa Swedavias websida där kan man lära sig att det är betydligt fler
|
|
CPH
Skrivet av Mikael, 2013-12-16 15:45:47
Man skriver i artikeln om effektiv drift.... Som pax och byta flyg i CPH är ju pinsamt när man har 2 timmars flygbyte och bagaget ändå inte kommer med. Upp till 20 minuters väntan för att komma igenom säkerhetskontroll vill jag inte kalla för effektivitet. Finns nästan inget folk boende norr om Sthlm... vilket skulle betyda att utanför Köpenhamn bor inte en enda jävla människa.... Ja du milde tid! Det är skönt att slippa byta flyg på kaoset CPH och man kan nuförtiden flyga mer direkt från ARN.
|
|
@sthlm
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-12-16 14:48:09
Svenska är inte dumma i huvudet. Vi styrs av individer som är dumma i huvudet. Det svenska statsskicket är inte monarki. Det är dårarnas diktatur.
|
|
dessa svenskar...
Skrivet av sthlm, 2013-12-16 14:32:38
Till saken hör att staten gör sitt bästa för att lägga ner stora delar av Arlanda. I Sverige lyssnar vi nämligen enbart på individer som klagar och gnäller, även om det innebär att man måste sänga stora delar av landets viktigaste flygplats. Svenskar är verkligen dumma i huvudet!
|
|
Självgodhet
Skrivet av Knut-Arne, 2013-12-16 12:42:10
Denna bild av Cph som nåfon slags "naturlig" skandinavisk hub odlas av danskarna (natueligtvis) och köps okritiskt av oss svenskar och norrmän (inte lika naturligt). Att vi köpt denna bild medför att vi som en skock får finner oss i att transporteras via cph, vilket gör att den danska bilden av sig själv som något slags skandonaviskt centrum blir självuppfyllande.
|
|
intercont
Skrivet av Martin, 2013-12-16 12:27:45
Lite nyfiken på intercont-linjerna, någon som har en lista på dessa för respektive flygplats?
|
|
sticka ut hakan
Skrivet av cph4ever, 2013-12-16 12:12:48
Detta är skillnaden...CPH vågar sticka ut hakan men ARN sitter nöjt och ser på.
|
|
ARN vs. CPH
Skrivet av Kolja, 2013-12-16 11:55:16
Kastrups största styrka jämfört med Arlanda är att de inte har någon inhemsk konkurrens. Arlanda kämpar på men måste konkurrera med Bromma, Nyköping, Västerås och nu snart kanske Uppsala. I Danmark är det självklart att det är CPH som är den stora hubben och därifrån vill alla resa.
|
|
...
Skrivet av Yo , 2013-12-16 11:04:15
Ungefär lika smart som att säga att det bor väl ingen i Danmark ...slår man ihop Uppsala och Stockholms norra förorter så har du där lika mycket folk som bor i CPH...majoriteten av de som borr norr om Stockholm nyttjar däremot inte Kastrup alls , dvs en folkmängd som nästan är i paritet med hela Danmarks.
|
|
Äpplen och Päron
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-12-16 10:23:12
Att jämföra ARN och CPH är precis som att jämföra äpplen med päron. Det är både löjligt och framförallt såååå uttjatat. Vi vet redan nu att snart kommer den traditionella pajkastningen igång mellan proARN och pro CPH. CPH är skitbra men ARN kan bli bra skit.
|
|
"extraordinär kundupplevelse"
Skrivet av Robin Rutten, 2013-12-16 09:16:47
då måste man göra något åt Säkerhetskontrollen. Bedrövlig även när personalen inte maskar eller har olaglig strejk.
|
|
Låt ARN ge sin syn
Skrivet av PAX, 2013-12-16 09:15:06
Låt vedebörande person på ARN ge sin syn på Herr Christensens "analys". Skulle vara intressant att höra.
"Bor ingen norr om Arlanda".........
|
|
CPH
Skrivet av Provocerande, 2013-12-16 09:11:33
Att skriva av intervjuer med CPH utan kritisk analys ur svensk vinkel är ganska provocerande.
|
|