Skriv ut  

Bioflygbränsle bättre än flygskatt

Debatt, Bodil Wahlgren, Anders Åkesson, den 4 september 2014
En miljöskatt skapar endast marginella miljövinster men stora negativa konsekvenser. Bioflygbränsle är gjort av råvaror som alger och restprodukter från industrier och kan användas i dagens flygplan. Bränslet. Det är en bättre väg än att sätta en fotboja på flyget i form av flygskatt, skriver de två Centerpolitikerna Bodil Walhgren och Anders Åkesson i ett debattinlägg.

I dagarna firade Kalmar Öland Airport 30 år. Flygplatsen har haft en mycket positiv utveckling sedan Kalmar kommun tog över som ägare och 2013 hade vi över 200 000 passagerare. Att flygplatsen har stor betydelse för regionens utveckling, är de flesta eniga om. Som centerpartister inser vi flygets miljöpåverkan, men till skillnad från miljöpartiet, är vi teknikoptimister och inte domedagsprofeter. Vi vill utveckla flygplatsen och kommunikationerna i regionen.

Miljöpartiet vill i stället sätta en fotboja på flygets utveckling i form av en flygskatt. Vi tar ansvar för att skapa gröna jobb samtidigt som vi jobbar för att minska ut släppen och tar ett miljöansvar. ett exempel på att aktivt miljöansvarstagande är vårt arbete för att Kalmar Öland Airport blir andra flygplatsen i Europa med bioflygbränsle.

Den första är Karlstad flygplats där det sedan den 26 juni används bioflygbränsle i flera reguljära flygningar och från 2015 kan alla plan som lyfter från flygplatsen tankas med det miljövänliga bränslet.

Bioflygbränslet kan användas i dagens flygplan som trafikerar Kalmar Öland Airport och det som krävs är att vi bygger en tankstation för bränslet.

Bioflygbränslet är producerat av råvaror som till exempel alger och restprodukter från industrier, vilket bidrar till att skapa ett hållbart ekosystem och gröna jobb. Enbart införande av bioflygbränsle skulle från första dagen halvera våra utsläpp från trafiken.

Jämför vi detta med Miljöpartiets flygskatt är skillnaderna enorma. En flygskatt skapar endast marginella miljövinster men stora negativa ekonomiska konsekvenser. målet måste i allt miljöarbete vara att stoppa utsläppen - inte flygen, bilen eller för den delen ekonomin.

Inrikestrafiken från Kalmar Öland Airport har under det första halvåret ökat med elva procent. Detta jämfört med förra året.

En flygskatt skulle innebära negativa konsekvenser för regionen, så väl ekonomiska som arbetsmarknadsmässiga, samt en negativ påverkan på näringslivet.

För Sveriges del skulle det innebära ett tapp av 10 000tals arbetstillfällen. en flygskatt beräknas minska statens inkomster med över tre miljarder kronor och BNP skulle falla med mer än sex miljarder kronor, samtidigt som den bara ger en inkomst på 3,5 miljarder och mycket marginell miljöförbättring.

Länder som Danmark, Nederländerna och Irland har redan av skaffat flygskatter då de kostat statskassan enorma belopp och inte bidragit till miljö omställningen. Därför går vi till val på att flyg trafiken från Kalmar Öland Airport ska ske med bioflygbränsle.

Flyget ska fortsätta vara en stark motor för regionen i framtiden, och samtidigt minska miljöpåverkan.


Bodil Wahlgren, styrelseordförande Kalmar Öland Airport

Anders Åkesson, ledamot (c) av Trafikutskottet



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lurad
Skrivet av H:son, 2014-09-05 16:45:00
Det som är mest irriterande ang inblandning i dieseln i detta fall. Är att bolagen får skattelättnader på inblandningen men tar fullt pris av kunden. Den dieseln som säljs på macken har en inblandning på 30% syntetdiesel plus div additiv(tillsatser) på ca 5-10%. Som vanligt är man rökt...
Anmäl inlägget
Driftsäkerhet
Skrivet av F, 2014-09-05 14:09:26
Viktigt att det är koll på det som skrivs ovan kollar man lite på nätet kring bilar och biobränslen vet man att både biodiesel och etanol orsakat problem i vissa bilmodeller med driftstörningar och kostnader som resultat. Det är lockande för myndigheter att stötta dyliga sKer för att nå snabba miljö och goodwill-vinster
Anmäl inlägget
Inblandning av biobränsle till Jet-A1
Skrivet av Claes, 2014-09-05 07:56:53
Det är inte rent biobränsle utan en inblandning av godkända biobränslen upp till max 50% som menas. Ofta är det mycket lägre runt 10%. Vissa av dessa processer som Fischer–Tropsch process förbrukar en hel del energi under sin process som ofta tas från råvaran efter uppstart. Biobränslen är känsliga för "Diesel pest" som är bakteria tillväxt i bränslet och vattenhalt + bakteriehalt måste hållas under uppsikt
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev