Skriv ut  

Ombord Norwegian DY 7067 från Stockholm till Oakland

Reportage, Anders Carlsson, den 15 oktober 2014
Tio timmar direkt från Arlanda till USA’s västkust. Det visade sig bli betydligt mindre påfrestande än befarat, främst tack vare premiumkabin och Boeing 787. Den stora överraskningen väntade sedan vid landningen i form av flygplatsen, Oakland International.

Det börjar bra. Känslan att åka ut till Arlanda och därifrån flyga direkt till Kalifornien, utan transit i någon europeisk hub, är efterlängtad. Norwegian Boeing 787-8, EI-LNB står redan vid gate 18, vilket lugnar de med förseningsoron i blicken. Även Norwegians maskin till Bangkok lämnade denna eftermiddag på tid från gate 15. Som premiumresenär har man numera tillgång till Menzies lounge på Arlanda men tiden räckte inte till för ett sånt besök idag.

Ombord Norwegian 787
Interiör imbord Norwegian

Premiumkabinen längst fram har 32 stolar och för dagen är 24 upptagna med passagerare. I den bakre economykabinen är i princip alla de 259 stolarna bokade, en bra beläggning en vanlig dag mitt i oktober. Premiumstolarna, i konfigurationen 2-3-2 är väl tilltagna och utrymmet framåt suveränt generöst. Med sätet bredvid och bakom tomt blir det möjligt att breda ut sig hur mycket som helst utan risk för konflikt med medresenärerna.

Pushback på tid, start från bana 19 och en lång sväng över Märsta för att komma på kurs norrut. Ljudnivån i kabinen övergår snart i ett stilla vinande från motorerna medan vi klättrar upp mot flyghöjd.

En av de första åtgärderna blir att fälla upp den personliga tv-skärmen och logga in på kartan som visar färdvägen mot Oakland. Den tredimensionella kartan med touchkontroll visar flygningen från alla möjliga vinklar och har bra detaljrikedom. Jag fastnar, naturligtvis, för den som kallas ”Cockpit” med framåtriktad utsikt över kartlandskapet tillsammans med uppgifter om speed, altitude, väderstreck och annan information. I höjd med Östersund har vi kommit upp på marschhöjden 38 00 fot och håller en crusingspeed på 481 knop. I höjd med Steinkjer passerar vi den norska kustremsan och fortsätter ut över Atlanten.

Då har kabinpersonalen vandrat runt och tagit upp beställningar för mat, drinkar och vin. Ingen skramlande drinkvagn ute i kabinen alltså, utan personlig service. Att denna reporter glömdes bort och själv fick påtala att det skett, kan nog tillskrivas en viss nybörjarovana hos just den här kabinpersonalen. Beställningen avslutades också med den diskreta frågan om jag gick med på att väckas – om jag nu till äventyrs skulle ha somnat – när det är dags för middag.

Självklart, med avgång 16.30 vill jag inte missa middagen men innan dess serveras de beställda drinkarna personligen, en och en på bricka.

Ombord Norwegian 787
Följ flygningen i entertainment systemet.

Den interaktiva, och mycket lättnavigerade skärmen – miltals före de skärmar som SAS fortfarande plågar sina resenärer med – innehåller naturligtvis också filmer, musik, spel och reseinformation, tillsammans med möjligheten att beställa och betala allt från filtar till drinkar. Om nu inte resan företas i Premium, förstås då hela serveringen och infrastrukturen ingår. Filmutbudet är på drygt 70 titlar och blandar klassiker – Borta med vinden – med action, komedier och tv-serier, till och med den svenska filmen ”Hundraåringen…” finns med. Musikutbudet är närmast lavinartat och täcker alla smakriktningar och har glädjande nog en gedigen sektion klassisk musik. Och när det sedan går att hitta både Led Zeppelin och ”Who let the dogs out”, då verkar det här kunna bli en riktigt njutbar resa.

Ett stycke ute över Norska Havet och med Jan Mayen inom synhåll, vi går alltså en bra bit norr om Island, rullar de två värdinnor som ansvarar för jobbet i premium ut middagen, denna gång i traditionella carts. Ingen brådska, men så har vi ju också 9 timmar och 55 minuters flygtid till Oakland. Två val, kyckling eller biff och det hela serverat i en avlång låda med dels en liten räkröra till förrätt, dels en chokladpudding till efterrätt. Till middagen ett glas rött serverat ur flaska av personalen. Det är en lättsam och ok middagsbricka, inga överraskningar men heller inget att gråta en skvätt över.

Befriande snabbt är vagnarna ute igen för att plocka bort resterna och samtidigt servera kaffe och fresta med en liten avec. Sedan går det bra att luta sig tillbaka och smälta maten och samtidigt kontrollera positionen: Snart tre timmars flygning och vi befinner oss mitt över ismassorna på Grönland som bjuder på fantastiska naturscenerier ut genom de väl tilltagna fönstren. En klar fördel med underhållningssystemet är att filmen pausar automatiskt när man exempelvis väljer att kolla position och höjd.

Ombord Norwegian 787
En bekvämare flygstol i premiumklassen

Medan de flesta tar chansen att sova en stund i den nedsläckta kabinen, fortsätter flygningen förbi Grönland, nu på 40 000 fots höjd och 485 knop över Baffin Bay och in över Kanada med en rutt som passerar över Nordvästpassagen och norra delen av Hudson Bay. Vidare med Saskatchewan, Edmonton och Calgary som riktpunkter och längre bort Cascades och en svag sväng söderut.

Med två timmar kvar till Oakland och i höjd med Spokane är det dags för ”frukost”. Klockan är ju närmare ett på natten i kroppen men konstigt nog smakar det bra med lite mat. Denna gång är det en ostpaj, lax och bröd med kaffe eller te. Även denna gång är det snabbt omhändertagande av resterna och chans att på påfyllning i koppen medan ännu en film rullar på skärmen. Tio timmar ombord ger möjlighet att beta av en hel del film…

En timme kvar till destinationen och det är dags för försäljning av tullfritt till hugade spekulanter, även detta bokat och betalat via skärmen. Det var ett erbjudande som inte många nappade på och istället kan det vara dags att fundera över flygningen från Stockholm: Ett tydligt glädjeämne är just det faktum att det numera går att flyga direkt från Stockholm till Kalifornien. Beläggningen ombord visar att linjen är efterlängtad. Bekantskapen med premiumkabinen var även den positiv, högt i tak, väl tilltaget utrymme mellan stolarna som i fullt tillbakafällt läge ger möjlighet att halvligga och därmed faktiskt slumra riktigt djupt, särskilt med uppfällda huvudstöd som gör att huvudet inte ramlar runt under sömnen. Servicen är uppmärksam och personalen alltid tillgänglig däremot finns knapast den hjärtlighet och vilja till skämt och samtal som en skandinavisk besättning kan bjuda på. De avlånga ”matboxarna” kunde gärna ha fyllts med något oväntat inslag. Nu är det förrätt, varmrätt, efterrätt punkt slut. Dessertosten som följde med frukosten hade exempelvis gjort sig bättre i middagsboxen.

Mycket av aktiviteten under en tio timmar lång flygning koncentreras kring den egna skärmen. Där finns filmerna, musiken, flyginformationen och det håller en sysselsatt utan problem. Dessutom är bildskärm, upplösning och funktioner ett under av modern – och självklar – teknik, särskilt i jämförelse med en del andra flygbolag.

Norwegian saluför flygningarna som en ”Dreamlinerupplevelse” och faktum är att lägre kabintryck, högre luftfuktighet, bättre luft och ett betydligt dämpat motorbrus, gör att också en tio timmar lång flygning inte känns så påfrestande som tidigare.

I höjd med Fairfield och Santa Rosa börjar inflygningen mot Oakland och flygplatsen som ligger på en liten halvö på östra sidan om San Fransisco Bay. Inflygningen går från norr in mot bukten och ger rena vykortsvinkeln över Golden Gate i eftermiddagssolsken, omvälvd av dis. Än en gång ger de stora fönstren en hisnande utsikt över de områden vi flyger över. Även de som sitter i mittsektionen har bra utsikt, något som förhöjer flygkänslan betydligt. En stor sväng över Oakland och sedan final från sydöst med landning på bana 30 en kvart före tidtabell. Sedan snabb taxning till terminalen, där Norwegian denna kväll enbart hade sällskap med några maskiner från Southwest Airlines. Ett halvt svenskt inslag mötte dock på plallan i form av en MD83 från Allegiant Air, nu med amerikansk numrering men med ett svenskt förflutet hos sedan länga konkursade Nordic Leisure och registrering SE-RGP.

Den avslutande och mycket positiva överraskningen är just Oakland International Airport, tvärs över San Fransisco Bay från stora San Fransisco International och i det närmaste med samma avstånd till staden. I huvudsak en frakt- och inrikesflygplats där Norwegian intar en särställning med regelbunden interconttrafik till Europa. Det visar sig direkt vid avstigningen, inga avgrundslånga köer till passkontrollen när bara en maskin ska embarkera, väskorna redan på bandet när formaliteterna är avklarade och några korta steg ut till bussar och taxi utanför terminalen. Det var helt klart som Bromma, om än i något större skala.

Att lägga trafiken hit måste betraktas som ett genidrag av Norwegian. Antagligen ger det betydligt lägre landningsavgifter, men framför allt en helt annan service för passagerarna när de är ensamma på täppan som långlinjepassagerare.



Kommentera artikeln
Det finns 38 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Star
Skrivet av Five, 2014-10-18 21:12:58
Väljer star alliance för trygghet!
Anmäl inlägget
Bra bolag
Skrivet av toppen med direktflyg, 2014-10-18 13:59:30
Toppen trevlig artikel, bra att Arlanda får mer direkt, härligt att få åka ny B787 och inte nån gammal Airbus med SAS från Köpenhamn!
Anmäl inlägget
@Assar, avundsjuk SAS anställd eller??
Skrivet av Tompa, 2014-10-17 21:34:06
Klart man smutskastar konkurrenten, när dom har en sånn mycket bättre produkt. Blir ännu mer jobbigt när det skrivs om det också :)
Anmäl inlägget
SUCK
Skrivet av Assar, 2014-10-17 09:29:06
Jasså DY´s reklam avd har börjat göra rese reportage på FT?
Anmäl inlägget
@Filip
Skrivet av Niclas, 2014-10-16 13:31:18
Olagligt med textreklam?
Var har du fått det ifrån?
De bilagor som med jämna mellanrum följer med de stora tidningarna är bara textreklam. Alla kundtidningar är textreklam. De flesta branschtidningar också. Helt ok alltså.
Tror inte någon ska utgå från att Flygtorget ska vara en granskande journalistisk produkt.
Anmäl inlägget
Imponerande Norwegian!
Skrivet av Kjelle , 2014-10-16 12:40:33
Väldigt bra artikel! Norwegian har en väldigt bra produkt både när det gäller short och longhaul, detta leder självklart till en rädsla när norsken flåser konkurrenterna i nacken och därav den smutskastning från vissa här. Svenska avundsjukan är ju underbar :)
Anmäl inlägget
Andra skäl
Skrivet av Långbänken, 2014-10-16 11:02:30
Klart att det fanns ett behov av förbindelse till USA's västkust från Stockholm. SAS vet naturligtvis om detta. Anledningen till att man väljer att flyga från CPH - istället för från STO där passagerarunderlaget finns - är endast politiskt betingad. Förklara för mig hur svenskt näringsliv och svenska staten kan tycka att detta är bra för Sverige ???
Anmäl inlägget
Billigare biljetter
Skrivet av Resenär, 2014-10-16 10:38:07
Istället för allt gnäll som ständigt pågår här så backa bandet 10 ,15 år och fråga er istället vad det kostade att flyga runt i världen då??? Visst är det härligt med konkurens och att det är möjligt för många att nu resa utan att det kostar skjortan....alla andra bolag har ju nu sänkt sina priser med .... Men man ska ju också tänka på vad du får för dina pengar ... En resa för ett par 100 lappar ska man ju bara vara glad att man kan åka från A-B och glatt betala för kaffet.
Anmäl inlägget
Skybys
Skrivet av Super , 2014-10-16 10:23:50
Bra med longhaul om det fungerar. Fungerar?...
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2014-10-16 09:32:03
Men kan ingen någonstans glädjas att ARN äntligen får de longhaul linjer de behöver. SK är hotade och deras pro CPH politik hotas. Och naturligtvis vill man gärna slippa resa via någonstans av tidsaspekten och miljön.
Anmäl inlägget
787 är dream
Skrivet av Beanäs, 2014-10-16 07:36:25
787 är ett FANTASTISKT flyg. Norwegian är det inte.
Anmäl inlägget
SV Amatör
Skrivet av Rurik, 2014-10-15 23:22:52
Hur fan kunde SAS slarva bort mitt bagage?????
Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av Pilot, 2014-10-15 22:59:39
Norwegian och 787 är bara att gratulera!!!
Anmäl inlägget
Dritt
Skrivet av DY CREW, 2014-10-15 22:59:35
Jag som anställd själv undrar lite över artikeln. Kul att just DITT flyg gick på avsatt tid ( händer inte allt för ofta ). Gällande Cateringen, ja du Anders vad ska man säga? Snålt eller inte, det är LÅGPRIS du flög!! Trodde du att du skulle bli serverad gåslever på silverfat? Pappkartonger är vad DY levererar i sin fina klass. Du fick säkerligen ett glas juice innan starten, man kan göra något billigt till något "exklusivt".
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Gjörn, 2014-10-15 20:40:18
För flera år sedan var inte dessa unga troll födda. Det har skett en generationsväxling här inne.
Anmäl inlägget
Recensioner
Skrivet av Mange, 2014-10-15 20:18:40
Asså lägg ner gnället på artikeln som reklam, Flygtorget har levererat flera sådana recensioner av div flygbolag i flera år.
Anmäl inlägget
ARN-FLL-ARN
Skrivet av Daniel, 2014-10-15 20:11:37
Flög också med B787 till USA och var faktiskt i tid. Reste i Premium till och Tourist hem. Ville prova. Jag måste säga att jag är imponerad över servicekonceptet, komforten och underhållningen. Då jag reste i Premium serverades det flera glas vin, inte bara ett. Bra mat i båda klasserna. Frukosten innan landningen i FLL var super fräsch med croissant, yoghurt och ett berg av frukt:-) Kan man nu få allt att fungera och rättsligt göra rätt för sig så tror jag helt klart på deras idé.
Anmäl inlägget
Kabinhöjd vs kabintryck
Skrivet av Mr €, 2014-10-15 20:04:34
787'an har lägre kabinhöjd dvs högre kabintryck jmf med äldre plan på höjd. DY's 787'or blir tillförlitligare, men de har ingen trafikreserv, mer än att kalla in Portugiserna, ännu och de slingas hårt.
Anmäl inlägget
PK träsket
Skrivet av SD, 2014-10-15 20:01:14
Tror du de bryr sig? Se nara på ex Aftonbladet och vänsterfalangen....
Anmäl inlägget
Saga eller mutad artikel?
Skrivet av Filip, 2014-10-15 19:16:31
Du som skrev den här artikeln. Du vet att snygreklam är högst olagligt i Sverige?
Anmäl inlägget
En lyckad flygning säger inget
Skrivet av Linkan, 2014-10-15 18:58:05
Att DY lyckats en gång ger dem ingen återupprättelse för alla misstag och dålig hantering av sina kunder. Hanteringen av kunder har varit så dålig att man hamnat i domstol.
Jag flyger inte för att se på film eller spela spel. När jag flyger är det för att komma fram i tid. B787 är en katastrof som kunderna fått betala dyrt för.
Anmäl inlägget
RE Carl-Anders
Skrivet av Knattefnattetjatte, 2014-10-15 15:35:49
Håller med. Trevlig läsning och DY är ett mycket bättre bolag än vad många vill göra gällande.
Anmäl inlägget
thomas, avgiftene er mye billigere fordi det er en
Skrivet av pf, 2014-10-15 15:32:24
helt annen måte å finansiere amerikanske lufthavner på-v.g. sett deg inn i den FØR du forsøker å sammenligne !
Anmäl inlägget
Gate 15?
Skrivet av Apan, 2014-10-15 14:42:21
Gate 15 till BKK? Tjena!
Anmäl inlägget
Instämmer!
Skrivet av Carl-Anders, 2014-10-15 12:31:33
Trevlig läsning, håller med till 99%. Flög CPH-FLL (787) i Premium och var mycket nöjd till och med nöjdare för personalen på min flygning var mycket sympatiska och serviceminded, gav en 1% till. Intressant är tonen i del kommentarer, får man inte skriva positivt om man nu tycker att det var bra?
Anmäl inlägget
Trevlig artikel
Skrivet av Bertil, 2014-10-15 12:03:56
Bortsett från de vanliga gnällspikarna som har synpunkter på dina resebeskrivningar så tycker jag det var en intressant läsning. Jag tycker premiumklassen inte kommer i den nivå SAS har på sin mellanklass. Stolarna har för dålig lutning och det verkar snålt med bara ett glas vin till maten.
För att inte SAS fansen skall bli alldeles gröna utgår jag från att du gör motsvarande resa med SAS i deras motsvarande kabin när de får nya stolar i sina A330 och A340. De flyger ju också till SFO
Anmäl inlägget
767
Skrivet av bebbe, 2014-10-15 11:48:18
När vi flög till Fort Lauderdale var det en helt annan upplevelse i en gammal 767:a. Men får bara Norwegian ordning på regulariteten o de nya maskinerna blir de ett alternativ att räkna med och dessutom enda bolaget som satsar på Sverige.
Anmäl inlägget
A
Skrivet av Johan, 2014-10-15 11:12:36
Ren propaganda
Anmäl inlägget
komvux nästa?
Skrivet av Dan, 2014-10-15 11:06:19
Misshandeln av svenska språket här på Flygtorget är bedrövlig. Det är gratis med korrekturläsning!
Anmäl inlägget
Känns lockande med 787
Skrivet av Nils Kihlberg, 2014-10-15 09:08:51
Känns lockande med 787. Det blir intressant att läsa jämförelse med A350XWB vad gäller komfort.
Anmäl inlägget
Bra artikel
Skrivet av Rikard, 2014-10-15 08:59:35
Som han skriver i början så gick flighten på tid, vilket är det som varit problemen för Norwegian. Produkten i sig har vad jag själv sett endast fått positiva omdömne sett till vad man betalar, därför får nog kommentarerna om betalning för artikeln stå för sig. Bra artikel och kul att se att planet gick på tid.
Anmäl inlägget
Tandläkarstolar i premium
Skrivet av Trollet, 2014-10-15 08:44:21
Stolarna i premium påminner mig om tandläkaren men de är säkert bekväma.
Anmäl inlägget
Nice
Skrivet av Haha, 2014-10-15 08:37:27
Smygreklam är underbart och reta alla blåmusslor är en skön bonus.
Anmäl inlägget
oak
Skrivet av thomas, 2014-10-15 08:36:29
bra skrivet Anders
I USA är alla flygplatsavgifter en bråkdel av Europas och Sveriges
däremot är passagerarskatten till Amerikanska staten dyr.
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Johan, 2014-10-15 08:34:50
Hur mycket fick du betalt Anders för att skriva denna "artikel"?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Göteborgare, 2014-10-15 08:33:27
Hur mycket betalade Norwegian för denna artikel?
Anmäl inlägget
Sv Amatør
Skrivet av GM, 2014-10-15 08:28:49
:-)))) Du fant noe?
Anmäl inlägget
Ombordcervice
Skrivet av Amatör , 2014-10-15 08:13:43
Hur fan kan man "glömma bort" en Premiumpassagerare?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn