Nytt svenskt flygbolag men ännu inget namn
Publicerad den 17 november 2014Olika varumärken men med ett gemensamt linjearbete och Bromma som bas.
Det har hittills varit verkligheten för Malmö Aviation och de olika flygbolagen inom Sverigeflyg. Men nu ändras det när ägaren Braathens Aviation bygger ett gemensamt flygbolag av de åtta flygbolagen Malmö Aviation, Gotlandsflyg, Kullaflyg, Sundsvallsflyg, Blekingeflyg, Kalmarflyg, Flysmåland och Golden Air.
– Ja, vi bildar ett nytt svenskt flygbolag med bas på Bromma och med drygt 2,1 miljoner passagerare per år har vi cirka trettio procent av den svenska inrikesmarknaden, säger Anders Engzell på Malmö Aviation till Flygtorget.
Storebror i sammanhanget är Malmö Aviation som 2013 flög 1 279 000 passagerare på bolagets fyra linjer. Golden Air och de övriga flygbolagen inom Sverigeflyg har ett linjenät på tio destinationer och transporterade förra året sammantaget 822 500 passagerare:
Kullaflyg – 271 500 resenärer
Gotlandsflyg – 270 500 resenärer
Blekingeflyg – 70 500 resenärer
Sundsvallsflyg – 54 500 resenärer
Kalmarflyg – 59 500 resenärer
Flysmåland – 55 500 resenärer
Golden Air – 40 500 resenärer
Planeringen inför och arbetet på att bygga en helhet har pågått en tid och det var egentligen inte aktuellt att offentliggöra det redan nu.
– Efter nyår räknar vi med att ha en ny organisation på plats med gemensamt kommersiellt IT-system och därmed möjlighet att förenkla bokningar, bonusprogram, transfers via Bromma och liknande så det är då vi kan säga att vi är ett nytt flygbolag.
Hur varumärket ska se ut och framför allt vad det nya flygbolaget ska heta är inte klart och presenteras troligen inte förrän under hösten 2015.
– Däremot vet vi vad det inte ska heta. Inget av de nu existerande namnen ska användas, det är tydligt bestämt.
En fördel med sammanslagningen är att det bildas en sammanhållen flygplansflotta med både jetmaskiner och turboprop. Den ska sedan disponeras helt utifrån behoven ute i linjenätet och det nuvarande systemet där vissa flygplan uteslutande flyger vissa linjer försvinner. Det innebär till exempel att det kan bli aktuellt att sätta in en Avro-maskin på Halmstad eller en SAAB 2000 på Umeå om efterfrågan motiverar det. När sedan de tio nya Bombardier C-serien levereras, något datum är ännu inte fastställt, kommer även de att ingå i den gemensamma flygplansflottan.
– Med en sammanhängande produktion och samlade resurser blir det också lättare att öppna nya destinationer, både inrikes och utrikes, säger Emma Sandsjö på Sverigeflyg.
Kommentarer
Swedish.com kanske :p
Fly Nordic kanske 🙂
Det kunde heta Linjeflyg då det i princip tar över vad de gjorde på Bromma. Rensar de i flottan till ATR42-600/ATR72-600 och de nya CS110/CS130 kan de lägga sig strax under Norwegian och SAS i kapacitet och kostnader samt flyga rutter med dessa plans räckvidd i norra Europa och charter med CS130’s
Golden Air har funnits sedan 1976 och är ett svenskt bolag som sedan 2012 enbart marknadsför en reguljär flyglinje mellan Trollhättan-Vänersborgs flygplats och Stockholm-Bromma. Alltså resebyrå facket, således 7 “biljett luckor” Och de tvåflygbolagen är Malmö Avation & Braathens Regional.
Air Sweden eller Sweden Air
TransSwede tyckte jag vat ett bra namn
Kommer braathens fortsätta att flyga åt SAS?
Eller löper de kontrakten ut?
Swedair finns redan registrerat och måste köpas ut isf.
Nordic Aviation?
…för det går väl snart i konkurs, det också
Åhhh vad spännande! Kan inte detta bli ett nytt nationellt flaggbolag, som kan ta tillbaka gamla namnet Swede Air eller nåt? Sverige har ju inget riktigt nationellt flygbolag….Som INTE är SAS (är skandinaviskt, ej helsvenskt) och som INTE är Norwegian (norskt). Allteftersom växer man, som en nytt Linjeflyg typ!
Sweden Airways eller Sweden Aviation
Så nu är det många ‘administratörer’ i koncernen som går runt och är oroliga över sina jobb. För att inte tala om alla de med fina titlar de fått för att slippa flyga måndag morgon o fredag kväll.
Ska man vara petig så ska man, och då är väl Golden Air med ett riktigt flygbolag?
Undrar när folk ska lära sig skillnaden på biljettkontor o flygbolag!
Det blir inget nytt flygbolag, däremot en ny resebyrå. Sverigeflyg och biljett försäljningen från Malmö Aviation slås ihop i ett “nytt” bolag.
Flygbolaget Malmö Aviation och flygbolaget Braathens Regional kommer att finnas kvar, som separata bolag men förmodligen med nya namn. Dessa två kommer att hyras in för att utföra flygningarna åt resebyrån.
Kan endast se 2 flygbolag och 6 “biljett-luckor”.
Ett flygbolag måste ha ett AOC.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten