Skriv ut  

SAS sätter in nya A330E på Hong Kong

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 januari 2015
Det blir en av SAS nya A330E som flyger den nya linjen från Arlanda till Hong Kong. Inledningsvis omväxlar den med en A340 men senare i höst blir det enbart den de nya maskinerna på linjen. De slingas ihop med Chicago för att utnyttjas fullt ut.

Flygillustration
SAS Airbus A330

Igår öppnade SAS biljettförsäljningen till den nya linjen från Arlanda till Hong Kong. Det blir fem avgångar i veckan med en tidtabell anpassad efter anslutningar från Oslo och Köpenhamn.

Första flygning för SK963/964 sker den 10 september och tidtabellen ger en eftermiddagsavgång från Stockholm klockan 15.00 på måndagar, torsdagar, fredagar, lördagar och söndagar med ankomst i Hong Kong nästa morgon 07.20. Returen går sedan 09.05 med ankomst till Arlanda klockan 14.35.

Flygtiden blir cirka 22 - 23 timmar tur och retur, inklusive en turnaround på 1.45 i Hong Kong. Det ger alldeles för kort tid på Arlanda inför returen och innebär att SAS inte kan använda samma flygplan för nästa rotation utan behöver använda två maskiner för att täcka behovet.

Den nya linjen till Hong Kong kommer därför att slingas ihop med trafiken mellan Arlanda och Chicago. När maskinen kommer tillbaka från Asien med beräknad ankomst 14.35 till Arlanda gör den ett två timmars groundstop och går sedan som SK945 till Chicago klockan 16.35 och SK946 är tillbaka igen på Arlanda nästa dag vid 13.00 och kan efter två timmar på marken gå iväg till Hong Kong igen.

- Det innebär att vi kommer att senarelägga flighten till Chicago från förmiddag till eftermiddag, säger Malin Selander, presschef på SAS.

SAS sätter redan från start in en av de nya A330E på sträckan. Den första levereras i mitten av februari och ska inledningsvis gå i trafik från Kastrup. När linjen till Hong Kong startar plockas den dock därifrån och används på den nya linjen. Även den andra A330E ska sättas in på Stockholm och från oktober flyga den nya Asientrafiken. I väntan på den växlar A330E och en av de nyinredda A340 med varandra under en månad.

SAS hade mellan 1992 och 1999 en direktlinje till Hong Kong från Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 28 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Utnyttja direktlinjen
Skrivet av Protektionist, 2015-02-01 10:16:34
Efter allt gnäll från svensken om avsaknaden av direktlinjer så gör SAS nu ännu ett försök, återstår att se om de väljer detta alternativ eller fortsätter nyttja OMVÄGEN via HEL(AY) och FRA(LH)
Anmäl inlägget
ARN-PEK
Skrivet av ARN-PEK, 2015-01-31 19:42:01
SK med en direktlinje ARN-PEK vore fantastiskt. Hoppas det kommer snart.
Anmäl inlägget
Seoul
Skrivet av PEPE, 2015-01-31 18:11:15
Varför från CPH? Kan SAS inte fortsätta att bygga på Asien från ARN nu när de startar HKG. Detta borde fungera som stöd då de ger dem en större närvaro på lingdistans sidan från ARN och dessutom kan ARN med fler flighter från SAS sida kunna stå ut mer som en ny flygplats att flyga via.
Anmäl inlägget
Seoul
Skrivet av anonym, 2015-01-31 16:46:39
Hoppas SAS startar flyg Köpenhamn -Seoul
Anmäl inlägget
787 och uppföljning till Leif
Skrivet av Fakta, 2015-01-31 16:17:35
Jag skulle vilja påstå att de flesta ARN resenärer till PEK tar den dagliga Air China rutten mellan de två städerna. Rutten firade nyligen 20 år som direkt förbindelse.
Anmäl inlägget
CPH-EWR två dagliga rotationer
Skrivet av Fakta, 2015-01-31 16:14:46
Så vitt jag förstår så förekommer dessa rotationer enbart under sommarsäsong.
Anmäl inlägget
New York
Skrivet av Spiken, 2015-01-31 13:30:57
Det kanske inte hör hit men undrar bara om SAS fortfarande har två rotationer per dag från CPH till EWR eller om denna rutt inte fungerade för dem? Eller är den bara bort plockad nu när en av deras maskiner är nere i Schweiz och får ny inredning?
Anmäl inlägget
Dömt att misslyckas
Skrivet av Jer vej int, 2015-01-31 11:01:20
Slinga med ORD är stenkört på vintern. ORD har konstanta förseningar vintertid å kärran kommer helt sonika att komma in för sent för att klara en turnaround på tid. De viktiga C-klass paxen kommer att fortsätta med AY/LH.
Anmäl inlägget
Maintenance
Skrivet av stava, 2015-01-31 10:32:56
stavas på detta sätt.
Anmäl inlägget
Incheckning
Skrivet av Cristoffer, 2015-01-31 10:32:51
Hoppas även SAS kommer erbjuda incheckning av bagage på tågstationen inne i HK city
Anmäl inlägget
Oppfølging av "Til Leif"
Skrivet av 787, 2015-01-31 09:57:32
At ARN-PEK reisende deretter valgte HEL istedenfor CPH er Welling riktig skjälvklart.
Anmäl inlägget
Till Leif
Skrivet av 787, 2015-01-31 09:54:50
Ikke si falske ting om ARN-PEK, denne flyturen var en dag full men flyet CPH-PEK gikk på en ny måte alldirg med full maskin, SAS ledelse bestemte seg da for å fjerne rotasjon fra ARN og dermed få ned ARN passasjerer til sine kjære CPH i stedet.
Anmäl inlägget
Svar till Amatör och B
Skrivet av Flyg, 2015-01-31 09:49:46
Med SAS ekonomi tror jag inte att de ska utföra maintenece eller checkar varje vecka på sina maskiner i alla fall inte på maskinerna som går på ARN-HKG. Och i alla fall inte checkar som tar 2 dagar att genomföra.
Anmäl inlägget
Uppföljning på "Till Amatör och B"
Skrivet av FlygExpert, 2015-01-31 09:40:31
Dessutom, det är en ny A333E som ska trafikera rutten med en A343 som omväxling i början, och jag kan inte riktigt se varför en sprillans ny A333E skulle behöva mer maintenece än de äldre maskinerna i SAS flotta. Det finns ju till exempel inga uppehåll i tidtabellerna på ruterna till USA från ARN eller OSL i dags läget. Så var ligger dessa maskiners veckliga maintenece?
Anmäl inlägget
Till Amatör och B
Skrivet av FlygExpert, 2015-01-31 09:39:21
Jo maintenece är ju möjligt men det finns ingen möjlighet att maskinen som går på denna rutt ska ansträngas så mycket att den måste in på maintenece varje vecka. Visst de skulle kunna skifta maskinerna på så sätt att innan en maskin, vilken som helst i långlinje flottan går in på sin maintenece får gå på HKG rutten, men enligt planerna som de gjort ser inte fallet ut som så.
Anmäl inlägget
Mycket snack
Skrivet av Leif, 2015-01-31 09:31:09
Återstår att se om alla gnällspikar som efterfrågar långlinjer från STO utnyttjar dem, så har det ju inte varit tidigare (PEK,BKK).
Anmäl inlägget
Det här blir toppen.
Skrivet av Gullan purser&flygexpert, 2015-01-31 03:48:35
Detta är stort.... och härligt att SAS satsar, linjen börjar i höst ,men vi kabintjejer har redan börjat förberedda oss och planera servicen. Vi kommer även att piffa o pimpa oss själva inför denna nyhet
Anmäl inlägget
Byter tid
Skrivet av Bulten i Bo, 2015-01-30 22:58:32
Misstänker att man lägger CPH-ORD tidigare i stället, den går sent från CPH.
Anmäl inlägget
Kudos!!
Skrivet av Frans Krans. , 2015-01-30 20:30:26
Kul att ARN för en gångs skull är i fokus för SAS istället för det överskattade CPH:-)
Anmäl inlägget
Hoppas det går bra
Skrivet av Per L., 2015-01-30 19:43:57
Kul att SAS öppnar ny long-haul linje från ARN. Det var ju inte igår precis som det hände senast.

Lycka till!
Anmäl inlägget
Svar till flygexpert.
Skrivet av B, 2015-01-30 18:17:43
Sas ska utföra maintenance och checkar. De har hållit på med det här ett tag och det finns en anledning till att Norwegian dras med dygnslånga förseningar väldigt ofta.
Anmäl inlägget
Om den istället gick
Skrivet av Victor, 2015-01-30 15:41:54
SAS har funnits i många årtionden. Det finns säkert en massa kompetent personal som kan planera flygningar på mest optimala sättet och slås säkert inte på fingrarna av självutnämnda
skrivbordspiloter som får limpsmörgås och Oboy av mamma till pojkrummet.
Anmäl inlägget
Till FlygExpert
Skrivet av Amatör, 2015-01-30 14:57:50
Hört talas om maintenece (underhåll) ?
Anmäl inlägget
Uppehåll Tis och Ons
Skrivet av FlygExpert, 2015-01-30 14:49:16
Undrar vad som maskinen ska göra under tisdagen och onsdagen. vist den kommer inte tillbak från HKG förrän kl 14:35 på tisdagen men det ändå ger ett uppehåll på tisdag och onsdags eftermiddagarna och ett uppehåll mellan ankoms på tisdag till torsdag på 48 timmar och 25 minuter.
Anmäl inlägget
Startar på en Torsdag
Skrivet av KA, 2015-01-30 14:45:14
Lustigt att man startar flygningarna på en torsdag, i vanliga fall brukar man ju dra igång nya flighter på måndagar eller åtmindstånde den första dagen i veckan som flighen ska gå. antar att eftersom den går mån, tor, fre, lör, sön, att det är mer praktisk att starta med att maskinen får gå i dagarna de flyger i sträck.
Anmäl inlägget
Chicago blir inte sabbad
Skrivet av Leif, 2015-01-30 10:58:37
Eftersom många som reser från USA jublar säkert åt att kunna jobba en hel arbetsdag innan flighten går. Blir även bättre connections när man flyger från västkusten via Chicago då man inte måste ta morgon-flight
Anmäl inlägget
Kul men stökigt
Skrivet av Capt S., 2015-01-30 10:27:01
Synd att man "sabbar" Chicago flighten.
Att ha den på f.m. har ju varit mycket bra så att man enkelt kan anknyta vidare. Att lägga den senare minskar utbudet och effektiviteten med att flyga via Chicago och vidare. Verkar nästan som om HK-Flighten är mer tidsoptimerad för resande från HK till Europa än tvärtom. Här ser man väl med tydlighet Helsingsfors för del genom att det ligger där det ligger. Perfekt optimerat, åtminstone operationellt, via sitt geografiska läge.
Anmäl inlägget
Bravo SAS
Skrivet av Fredag, 2015-01-30 08:27:36
Det här är trevliga nyheter och att fylla flygplanen borde inte vara allt för svårt. A330-900 borde vara nästa steg efter A330-300E och A350-900. Det finns fler fjärran destinationer att tjäna pengar på.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn