Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flyg i förfall
Skrivet av Mr €, 2015-03-23 12:14:50
Antallet anställda och deras löneskatter från flygbranchen rasar jmf. med tex 50-talet. Verkstäderna är i princip stängda förutom Saab, GKN och några duktiga bolag som BAM, TAM. Branchen har inte anpassat sin produktivitet för att överleva internationell konkurrens. SAS kan inte hålla någon division internationellt konkurrenskraftig och sålt allt utom Business division och Operations.
|
|
@sorry
Skrivet av Niko, 2015-03-23 01:54:23
Väl skrivet sorry, håller helt med! ?? "golfapplåd"
|
|
Vad har det med flyg att göra?
Skrivet av Sorry åter, 2015-03-22 10:56:23
Den insatte förstår vilka flygbolag jag tänker på.
|
|
Laglig kriminalitet?
Skrivet av Sorry igen, 2015-03-22 10:50:34
Att låta länder inom EU, i värsta fall med EU-bidrag, locka till sig Företag med sänkta skatter och avgifter för att sedan konkurrera med andra Företag inom inre EU-marknaden, borde inte vara möjligt. Continental köpte Gislaved Däck och la ner det och gjorde 1000 anställda arbetslösa med hjälp av EU-bidrag för "investering i nyanställningar" i ett annat EU-land. Det kan aldrig bli lika konkurrensvillkor med sådana regler. Det kallas visst vackert för synergieffekter.
|
|
Kriminell anpassning?
Skrivet av Sorry, 2015-03-22 10:36:33
Grekland har redan provat att underlåta bestraffning av de som inte betalar skatter och avgifter. Vi vet hur det gick. Avtalen inom EU anpassas successivt av inre marknaden. Att anpassa avtalen till konkurrens mot de som inte följer reglerna är fel väg att gå. Annars hade medicinen för konkurrens mot Jugoslaviska cigarettmaffian varit att sänka lönerna för de anställda som sålde lagliga cigaretter. Den vägen valde vi som tur är aldrig.
|
|
Komenterare på Flygtorget
Skrivet av 350, 2015-03-20 18:16:45
Håller helt med Flyg. Och det värsta är att det även är många komenterare här få Flygtorget som egentligen tillhör denna grupp som vill se flyget försvinna och bara tycker det är kul att reta de riktiga flyg fanatikerna, intreserade och antusiasterna samt de som faktiskt brinner för ämnet och inte bara låtsas.
|
|
Miljö koministerjo
Skrivet av Flyg, 2015-03-20 18:13:08
Och med miljökominister vid makten lär det inte bli ett dugg bättre för flyget
|
|
Visst kommer flyget att avvecklas
Skrivet av Pilot, 2015-03-20 17:52:13
Sverige ar ett varnande exempel pga vansinnesskatter pa allt - vilket har bidragit till hoga levnadskostnader, sloseri, allman fattigdom och strejker utan like. Manniskor flyr till lander dar arbete och utbildning lonar sig. Socialismens hjarntvatt har forvandlat svensken till smabarn som tror att "mammastaten vet best", att "betala skatt ar haftigt". Vi har ingen global konkurrenskraft vilket gor att svenska flygbolag kommer att forsvinna, precis som manga andra foretag har redan gjort.
|
|
Arbetsgivaravgifterna
Skrivet av King, 2015-03-20 14:49:12
Det stora problemet i det här landet är att det kostar arbetsgivarna ofantliga summor i arbetsgivaravgifter. Ska man fortsätta att sänka löner osv kommer snart inga vettiga personer vara intresserade av att jobba som piloter här i Norden då det finns bättre jobb utomlands.
|
|
Dr.Watson,
Skrivet av niklas, 2015-03-20 11:55:44
Vad vet du om handlingkostnader? Det är förhandlingsfråga. Leasing? samma där. Titta bara på Norwegian som leasar från egna dotterbolag till ett överpris bara så man kan visa minusresultat.
|
|
@Dr Watson
Skrivet av Ali, 2015-03-20 10:54:32
Rätt i det mesta, men skiljer det inte i bränsle- och underhållskostnader mellan Sverige och Många andra länder? Alla bolag har sen inte samma organisation (antalet chefer per anställd eller samma slingkostnader (hotell och passivresor).
|
|
Alla bolag betalar inte lika mycket
Skrivet av Linkan, 2015-03-20 09:18:11
Den borgerliga regeringen försämrade kraftigt för flyget. Detta genom att sänka avgiften per avresande passagerare och beordra Transportstyrelsen att höja sina avgifter för Svenska flygbolag och verkstäder. För utländska bolag blev resultatet en sänkt avgift.
Inför en flygskatt på 20-50:- per avresande passagerare och nyttja intäkterna att finansiera Transportstyrelsen. Sänk/ta bort de avgifter som Svenska bolag betalar.
|
|
Social dumping
Skrivet av Dr.Watson, 2015-03-20 08:49:31
Alla bolag betalar lika mycket för lease. Alla bolag betalar lika mycket för handling. Alla bolag betalar lika mycket för bränsle. Alla bolag betalar lika mycket för underhåll. Alla bolag betalar lika mycket i undervägsavgifter. Den enda "shuntregulatorn" som finns är personalkostnaden. Varför går inte näringslivet till våra politiker och begär att de sociala avgifterna anpassas till "marknaden".?
|
|