Skriv ut  

Flyget riskerar att försvinna från Sverige

Debatt, Peter Jeppsson & Anna Wilson, den 20 mars 2015
Pilotstrejken mot Norwegian kunde lösas till sist, men för branschen som helhet kvarstår många utmaningar. Flyget står inför ökad konkurrens. För att behålla en svensk flygnäring – som tar socialt ansvar och har svenska kollektivavtal – krävs stora förändringar och ett nytt synsätt från företagen, politiker, fackföreningar och myndigheter, skriver Peter Jeppsson och Anna Wilson i ett debattinlägg.

Ska den svenska flygnäringen ha en framtid och kunna erbjuda anställningar med rimliga villkor krävs konkurrenskraftiga kollektivavtal.

De senaste decennierna har flygbranschen genomgått stora förändringar i Sverige, likväl som i övriga världen. De tidigare dominerande, nationellt ägda bolagen har fått konkurrens från allt fler aktörer, framförallt från lågkostnadsbolag. Marknadstrycket har på många sätt utvecklat branschen till att bli mer kundanpassad och innovativ. Men det har även inneburit stora prövningar för företag och medarbetare inom den svenska flygbranschen då det bland bolagen blivit allt vanligare att flytta dess verksamhet utanför Sverige för att minska kostnaderna.

Vi såväl som företag och medarbetare ser att flygbranschen fortsatt står inför stora prövningar och konkurrens. Vi måste därför arbeta för att underlätta och förbättra för svenska företag, annars riskerar många arbetstillfällen att gå förlorade.

Trots flygets betydelse för näringslivet och de framsteg som görs inom miljöarbetet, diskuteras flyget från politiskt håll ofta i negativa termer och trots den tuffa konkurrenssituationen och att flygets infrastruktur är helt självfinansierad, framförs krav på för Sverige unika skatter. Detta kompletterat med väsentligt höjda myndighetsavgifter under senare år, kommer att bidra till den negativa spiralen. Därför vill vi tillsammans med berörda fackförbund stärka dialogen med riksdag och regering för att finna lösningar som kan minska avgifts- och regelbördan.

Men ansvaret vilar inte bara på politikerna. Kollektivavtalen som reglerar villkoren i flygbranschen är rester från den tid då stora statliga bolag dominerade marknaden. Dessa avtal måste bli mer flexibla och moderniseras. Kunderna har sedan länge vant sig vid ett lägre pris på flygbiljetterna, något som flygbolagen måste anpassa sig efter för att kunna överleva. Många villkor är kvarlevor från en tid då situationen på marknaden såg helt annorlunda ut.

Ska den svenska flygnäringen ha en framtid och kunna erbjuda anställningar med rimliga villkor krävs konkurrenskraftiga kollektivavtal. Annars riskerar vi en minskande andel svenska företag och allt färre anställda med svenska kollektivavtal.

Den svenska flygbranschen står idag inför en situation där det för varje år som går blir färre svenska bolag och färre anställda kvar i Sverige. Utan förändring är risken uppenbar att vi har generösa avtal för en bransch som slutat att existera i Sverige. Gemensamt bör vi sträva efter att Sverige ska vara ett attraktivt land att bedriva verksamhet i där ambitionen är inflaggning i stället för utflaggning. Därför vill vi innan tiden är ute, gemensamt med berörda fackförbund och politiker stärka dialogen för att hitta lösningar och utveckla en nationell strategi för luftfart.

Peter Jeppsson
VD Svenska FlygBranschen

Anna Wilson
Generalsekreterare Svenskt Flyg



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flyg i förfall
Skrivet av Mr €, 2015-03-23 12:14:50
Antallet anställda och deras löneskatter från flygbranchen rasar jmf. med tex 50-talet. Verkstäderna är i princip stängda förutom Saab, GKN och några duktiga bolag som BAM, TAM. Branchen har inte anpassat sin produktivitet för att överleva internationell konkurrens. SAS kan inte hålla någon division internationellt konkurrenskraftig och sålt allt utom Business division och Operations.
Anmäl inlägget
@sorry
Skrivet av Niko, 2015-03-23 01:54:23
Väl skrivet sorry, håller helt med!
?? "golfapplåd"
Anmäl inlägget
Vad har det med flyg att göra?
Skrivet av Sorry åter, 2015-03-22 10:56:23
Den insatte förstår vilka flygbolag jag tänker på.

Anmäl inlägget
Laglig kriminalitet?
Skrivet av Sorry igen, 2015-03-22 10:50:34
Att låta länder inom EU, i värsta fall med EU-bidrag, locka till sig Företag med sänkta skatter och avgifter för att sedan konkurrera med andra Företag inom inre EU-marknaden, borde inte vara möjligt. Continental köpte Gislaved Däck och la ner det och gjorde 1000 anställda arbetslösa med hjälp av EU-bidrag för "investering i nyanställningar" i ett annat EU-land. Det kan aldrig bli lika konkurrensvillkor med sådana regler. Det kallas visst vackert för synergieffekter.
Anmäl inlägget
Kriminell anpassning?
Skrivet av Sorry, 2015-03-22 10:36:33
Grekland har redan provat att underlåta bestraffning av de som inte betalar skatter och avgifter.
Vi vet hur det gick.
Avtalen inom EU anpassas successivt av inre marknaden. Att anpassa avtalen till konkurrens mot de som inte följer reglerna är fel väg att gå. Annars hade medicinen för konkurrens mot Jugoslaviska cigarettmaffian varit att sänka lönerna för de anställda som sålde lagliga cigaretter. Den vägen valde vi som tur är aldrig.
Anmäl inlägget
Komenterare på Flygtorget
Skrivet av 350, 2015-03-20 18:16:45
Håller helt med Flyg. Och det värsta är att det även är många komenterare här få Flygtorget som egentligen tillhör denna grupp som vill se flyget försvinna och bara tycker det är kul att reta de riktiga flyg fanatikerna, intreserade och antusiasterna samt de som faktiskt brinner för ämnet och inte bara låtsas.
Anmäl inlägget
Miljö koministerjo
Skrivet av Flyg, 2015-03-20 18:13:08
Och med miljökominister vid makten lär det inte bli ett dugg bättre för flyget
Anmäl inlägget
Visst kommer flyget att avvecklas
Skrivet av Pilot, 2015-03-20 17:52:13
Sverige ar ett varnande exempel pga vansinnesskatter pa allt - vilket har bidragit till hoga levnadskostnader, sloseri, allman fattigdom och strejker utan like. Manniskor flyr till lander dar arbete och utbildning lonar sig. Socialismens hjarntvatt har forvandlat svensken till smabarn som tror att "mammastaten vet best", att "betala skatt ar haftigt". Vi har ingen global konkurrenskraft vilket gor att svenska flygbolag kommer att forsvinna, precis som manga andra foretag har redan gjort.
Anmäl inlägget
Arbetsgivaravgifterna
Skrivet av King, 2015-03-20 14:49:12
Det stora problemet i det här landet är att det kostar arbetsgivarna ofantliga summor i arbetsgivaravgifter. Ska man fortsätta att sänka löner osv kommer snart inga vettiga personer vara intresserade av att jobba som piloter här i Norden då det finns bättre jobb utomlands.
Anmäl inlägget
Dr.Watson,
Skrivet av niklas, 2015-03-20 11:55:44
Vad vet du om handlingkostnader? Det är förhandlingsfråga. Leasing? samma där. Titta bara på Norwegian som leasar från egna dotterbolag till ett överpris bara så man kan visa minusresultat.
Anmäl inlägget
@Dr Watson
Skrivet av Ali, 2015-03-20 10:54:32
Rätt i det mesta, men skiljer det inte i bränsle- och underhållskostnader mellan Sverige och Många andra länder? Alla bolag har sen inte samma organisation (antalet chefer per anställd eller samma slingkostnader (hotell och passivresor).
Anmäl inlägget
Alla bolag betalar inte lika mycket
Skrivet av Linkan, 2015-03-20 09:18:11
Den borgerliga regeringen försämrade kraftigt för flyget. Detta genom att sänka avgiften per avresande passagerare och beordra Transportstyrelsen att höja sina avgifter för Svenska flygbolag och verkstäder. För utländska bolag blev resultatet en sänkt avgift.

Inför en flygskatt på 20-50:- per avresande passagerare och nyttja intäkterna att finansiera Transportstyrelsen. Sänk/ta bort de avgifter som Svenska bolag betalar.


Anmäl inlägget
Social dumping
Skrivet av Dr.Watson, 2015-03-20 08:49:31
Alla bolag betalar lika mycket för lease.
Alla bolag betalar lika mycket för handling.
Alla bolag betalar lika mycket för bränsle.
Alla bolag betalar lika mycket för underhåll.
Alla bolag betalar lika mycket i undervägsavgifter.
Den enda "shuntregulatorn" som finns är personalkostnaden. Varför går inte näringslivet till våra politiker och begär att de sociala avgifterna anpassas till "marknaden".?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
MFK
Pilotshop
Air-BP
Vemco
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev