Skriv ut  

Ombord SAS SK/LH-flight 673 till Frankfurt

Reportage, Anders Carlsson, den 5 juni 2015
Ombord en av många eftermiddagsflygningar mellan Arlanda och Frankfurt. Den goda stämningen i besättningen gör resan enkel, trots en inledande försening.

SAS Boeing 737-800
SAS Boeing 737-800

En lätt försening ut från Arlanda när besättningen kommer sent in från en annan flight, men kaptenen utlovar 1 timme och 55 minuter flygtid och bra förhållanden under vägen. Det är heller inga stressade eller sura miner bland kabinpersonalen, tvärtom är det påfallande hjärtligt mottagande. LN-RGC får pushback sju minuter efter utsatt tid och snabb taxning till bana 01. En lång vänstersväng och ett lätt snirklande för att undvika ett regntungt och upptornat cumulus strax söder om Arlanda. Uppsprickande molntäcke och ovanför det en slösande sol från blå himmel.

Rakt söderut och med Linköpings flygplats och Malmen tydligt synliga under oss är serveringen framme vid rad två. Flygningen går som en LH-flight men opereras av en Boeing 737-800 från SAS. Det kan vara orsaken till att mittensätet är tomt på alla de fem rader som pluskabinen omfattar vilket ger 20 passagerare i plus och en tämligen full kabin bakom den. Kvällen måltid består av en bricka med kalla rätter: en fylld krustad modell större, därefter skinka med potatissallad och en curry-inspirerad dressing. Till det grovt bröd serverad från korg. Allt prydligt förpackad i en enkel men effektiv låda tillsammans en chokladmuffins och en chokladkaka modell micro som avslutning. En öl till det ger en lättsam och angenäm måltid. Min vindrickande spanska medpassagerare föräras ett riktigt glas efter att först ha smuttat på rödvinet i den sedvanliga plastmuggen.

Flygningen går söderut, tangerar västkusten i höjd med Ljungbyhed, vars rullbanor även de är synliga mellan låga vackertvädermoln som ligger i långa band tvärs över södra Sverige.

Kursen går över Malmö med Kastrup synligt till höger och vidare ner mot Hamburg. Kabinpersonalen är då inne på kaffeserveringen samtidigt som den avätna brickan snabbt stuvas undan. Det ger möjlighet att smälta maten en stund och samtidigt njuta av utsikten som än en gång visar att kartan faktiskt stämmer överens med verkligheten.

Efter cirka en timme passerar vi ut över havet mellan Danmark och Tyskland i riktning mot Hamburg. Den nordtyska staden ligger dold under ett tjockt molntäcke och det dröjer till att vi är öster om Hannover innan det åter går att orientera sig med marken synlig.

Kabinpersonalen är färdig med hela serveringen och ägnar sig åt att befria oss från resterande kaffemuggar och annat, dock utan att dra runt med vagnarna. Istället är det den personliga servicen som gäller, både vad gäller röjandet och det tydliga kollande om vi vill ha något ytterligare.  Den obligatoriska försäljningsvagnen dras genom kabinen utan att väcka någon större uppmärksamhet.

Snabb inflygning mot Frankfurt, återigen med ett kompakt molntäcke under oss. Molnbasen är dock hög så när vi väl är igenom är utsikten än en gång betydande. Det är bana 18 som gäller i kväll vilket ger en inflygning tvärs över centrala Frankfurt. Sedan lång transportsträcka in till terminalbyggnaden och angöring vid B10. Där väntar en snabb turnaround för besättning som ska tillbaka till Stockholm medan vi vandrar ut mot anslutande flyg.

Sammanfattningsvis: En av många vardagsflygningar men där rutinen aldrig tilläts ta över. Ett personligt tilltal som inleddes redan i välkomnandet ombord och högtalarpresentationen av vad som skulle ske under flygningen, kombinerades med en tydlig uppmärksamhet. Det gav sammantaget en hög servicenivå utan att för ett ögonblick vara påträngande. Med gott omhändertagande ombord och landning fem minuter före tidtabell, trots försening från Arlanda, finns faktiskt inget att klaga på.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Purser på SK673
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2015-06-09 14:40:32
Det var jag som jobbade ombord och ledde arbetet bland flickorna. Oj vad kul att få så mycket uppskattning. Vi gjorde allt, som vi alltid gör för att våra gäster skall trivas ombord, och bjuder alltid på Kaffe The & bästa servicen i luften. Känn Er som hemma och Välkommen ombord!
Anmäl inlägget
Ofattbart
Skrivet av Mange, 2015-06-09 13:10:01
Helt otroligt vilka duktiga experter här som ideligen måste in och grina i varenda artikel.

Skaffa er ett liv istället och sluta smutsa ner flygtorget tack!
Anmäl inlägget
Gnälliga gänget
Skrivet av Bertil, 2015-06-08 10:52:36
Trevligt skrivet och en liten vardagshistoria ur flygvärlden. Tyvärr så är det mest gnäll och personer på detta forum som mest letar efter felaktigheter så att dom kan visa att dom är besserwissar. Jag som inte är stammis på linjen till FRA tycker att det är trevligt med en reserapport på en standardresa. Syftet är så klart att den som är intresserad skall kunna lösa artikeln. Detta är ett flygforum och ett reportage som detta passar utmärkt här.
Anmäl inlägget
Vad är syftet? En trevlig läsning!
Skrivet av Skogstysken, 2015-06-08 01:44:35
Bra skrivet, trots mindre faktafel som påtalas här. Men vem bryr sig egentligen? Är stammis på SK673 och känner väl igen mig i berättelsen. Överensstämmer helt och hållet med min upplevelse av servicen ombord!
Anmäl inlägget
Syfte
Skrivet av DW, 2015-06-07 17:26:50
Vad är syftet med denna artikel egentligen?
Anmäl inlägget
Flygtur
Skrivet av Klas, 2015-06-07 11:02:54
Det är inget fram och tillbaka, det låter som en normal flygtur. På 30.000ft + så är man på alla platser i Skåne samtidigt beroende på vilket håll man tittar. Jorden är inte platt och luftlederna är lite kantiga.
Anmäl inlägget
Fram och tillbaka
Skrivet av Paprikatåget, 2015-06-07 09:43:52
Trevligt reportage! Men som vanligt är geografin lite svamlande "...tangerar västkusten (med litet v!) i höjd med Ljungbyhed...". Eftersom Ljungbyhed ligger klart inne i landet så borde väl Helsingborg vars en bättre referens... Men det blir än snurrigare om man där "passerar" kusten, dvs kommer ut över vattnet och därefter Malmö för att sedan passera Köpenhamn. En något underlig zigzagflygning...
Anmäl inlägget
Rätt fylgplanstyp
Skrivet av Osäker , 2015-06-06 23:03:09
Om jag inte är ute och cyklar helt är flygplanstypen på bilden 737-700 och inte -800 som väl har två nödutgångar per vinge
Anmäl inlägget
Just det
Skrivet av Codeshare, 2015-06-06 22:12:12
De flesta SAS-flygningar går i codeshare med ett eller annat flygbolag. Den här gången är flygningen en SAS-flygning. Varför Lufthansa lyfts fram är obegripligt. Den här flygningen har säkert också UA-flightnummer m.m. Men det är en ren SAS-flygning. Code share är just code share och inte pooltrafik.... Felaktigt således...
Anmäl inlägget
SAS flight
Skrivet av Bussen, 2015-06-06 19:24:06
Visst är det en SK flight med codeshare LH men oavsätt så tyckte jag det var en trevlig och bra skriven artikel.
Anmäl inlägget
Inte LH
Skrivet av SAS-Flight, 2015-06-06 09:11:25
Näru det här är inte på något sätt en Lufthansa flight utan en ren SAS flight som heter Scandinavian 673. Men Lufthansa säljer biljetter på flygningen med egna flightnummer. Men officiella flygnumret är SK 673 och absolut ingenting annat!!! Okunnigt av skribenten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev