Skriv ut  

Swedavia mörkar brister på Arlanda

Debatt, Anders Carlsson, den 29 juli 2015
Swedavias uttalade ambition om tillgänglighet och att Arlanda ska bli Skandinaviens ledande flygplats är inte kompatibelt med dagens banlängder. Låt det en gång för alla stå klart; Arlanda saknar banlängder för hållbara internationella operationer. Det skriver piloten Tomas Gustafsson i ett debattinlägg.

Arlanda
Arlandas bansystem

Under fyra veckor i juli håller Arlanda bana 1 stängd för underhåll och flygplatsen kan då endast erbjuda 2500 meter. Swedavia hävdar att banstängningen endast sker vart tredje år men det är lögn. Förutom exempelvis en längre avstängning sommaren 2014 stängs banan dagtid varje onsdag. För interkontinentala operatörer är det första att frakten ryker, nästa att flygstolar får stå tomma. Man kan tvingas till en mellanlandning för att tanka. Arlandas konkurrenter har inte samma pedagogiska problem när man söker operatörer till sina flygplatser.
             
En jämförelse med andra Europeiska flygplatser visar faktiskt att Arlanda innehar jumboplatsen just avseende banlängd. Swedavia har aviserat investeringar om 13 miljarder på Arlanda men inte en krona på flygplatsens banor. Man har istället sagt att Arlanda har adekvata banlängder för kommande 30 år. Ett märkligt uttalande från flygplatsdirektören Kjell-Åke Westin, tidigare flygplatschef Örebro, där man just nu förlänger en bana som redan idag är längre än två av Arlandas banor. Fascinerande att Stockholm Arlanda inte har samma behov.
             
Utanför det kommersiella är banlängden vital för flygsäkerheten. Swedavia menar att flygbolagen vid Arlanda skulle vara överens med flygplatsoperatören kring Arlandas banor. Även det är obegripligt. Jag hävdar att det imperativt ligger i samtliga flygbolags intresse att en flygplats erbjuder marginaler för sina operationer. Marginalerna på Arlanda är mindre än på samtliga jämförbara flygplatser i Europa. Detta gäller både då ”huvudbanan” är i drift och när den är stängd. Lägg därtill att Arlanda delar av året har vinteroperationer.
             
Det är på tiden att Swedavia slutar mörka dessa grundläggande brister för politiker, näringsliv och resenärer. Problematiken är naturligtvis inte okänd för Swedavia och trots att Arlandas tredje bana endast varit i bruk under 12 år har man själv vid två tillfällen utrett en förlängning av densamma. När man sett prislappen har man dock backat, vilket jag hävdar är ett misstag.  Istället för att torgföra en investering i tillgänglighet för att nå de uppställda målen, väljer Swedavia att lägga över ansvaret på resenären som i slutänden skulle få betala en höjd avgift.



Bifogade dokument och länkar
Swedish Airline Magazine
Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tydligen har ingen
Skrivet av ok, 2015-07-31 23:56:52
i Swedavias ledning någon form av kompetens när det gäller flygplatser/flygverksamhet. Därför gör dom allt dom kan för att ARN ska vara nån shopping galleria i stället.
Anmäl inlägget
Storflygplats med liknande banor som ARN
Skrivet av Pontus, 2015-07-31 14:50:48
Sydneys nuvarande flygplats (SYD) har liknande bankapacitet som ARN och verkar ha klarat sig utmärkt.
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av @Dorn Ier, 2015-07-30 20:04:59
Jodå ARN är en stor flygplats, men ingen storflygplats...
Anmäl inlägget
Håller med
Skrivet av Staffan, 2015-07-30 13:27:00
På en föreläsning om Swedavia och Arlanda sa ledningen klart och tydligt att man inte satsar på intäkter från själva flygverksamheten. Utan eftersom folk tvingas till Arlanda för att flyga ska man satsa på allt runtikring istället som affärer kontor parkering. Alltså huvudsakligen ett köpcenter som har en flygplats bredvid. Inte en flygplats med köpcenter bredvid.

Glöm då inte att om ni inte satsar på att locka flygbolag kommer inga kunder till resten av verksamheten heller!
Anmäl inlägget
Nästan bara TP på Arlanda, vad är problemet?
Skrivet av Dorn Ier, 2015-07-30 12:13:24
Arlanda är ingen stor flygplats och det är inget fel med det.
Att bygga ut för att eventuellt ibland kunna ta emot de största känns totalt onödigt.
Se hur dåligt med orderbeställningen är på A380.
Räcker med A350, B747 eller B777 på Arlanda.
Vi har inte fler människor som flyger än så.
Att samla ihop folk för ett flygplan för en dag i veckan och bygga ut för det känns bara barnsligt.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Bra, 2015-07-29 22:08:57
Låt Anders Sundström som ska granska Bromma ta en titt på Hur Swedavia driver flygplatser överlag, att Arn inte kan inte har de banlängder som större flyg kräver är skrämmande
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Skägg, 2015-07-29 22:05:55
Varför inte ta in lite flygkunnigt folk i Swedavias högre chefs led. Man pratar om nordens ledande flygplats men i praktiken är det något annat. Arlanda får mej att tänka på en fd öststats flygplats
Anmäl inlägget
Tyvärr
Skrivet av Niklas, 2015-07-29 22:02:20
Tyvärr så är det stora problem i Swedavias ledning, man vill leka business och storflygplats och vara Nordens största flygplats men saknar helt kompentens för det.
Anmäl inlägget
Kostnad
Skrivet av Drumman, 2015-07-29 21:43:05
Vad är kostnaden för förlängning av tredej banan norrut EGENTLIGEN?
Anmäl inlägget
Inte konstigt att man inte kan lita på
Skrivet av ok, 2015-07-29 21:28:08
Swedavia, ännu ett helt inkompetent statligt bolag.
Arlanda kommer alldrig att bli den största/ledande flygplatsen i Norden så långeatt den drivs av Swedavia.
Nä ,privatisera Arlanda.
Annars blir den snart 4. största flygplatsen i Norden
Anmäl inlägget
Kastrup
Skrivet av Arne, 2015-07-29 16:39:13
Det känns att Kastrup ligger långt före här gällande banorna. Sedan har Danskarna andra problem gällande deras terminaler som måste byggas om... om de skall nå 40milj pax/år
Anmäl inlägget
banlängd..
Skrivet av ole.., 2015-07-29 14:24:31
håller med.. dig fullt ut.. att man inte gjorde bana 3 längre var ju fullständig galenskap.. .förläng den och även 01L/19R så har ARN framtiden för sig...
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av C, 2015-07-29 11:57:02
Swedavia har skapats för att slakta Sveriges flygplatser på fastighetsbestånd. Flyginfrastruktur är högst sekundärt.
Anmäl inlägget
Håller med
Skrivet av Per, 2015-07-29 09:10:42
Lättast borde vara att börja med 01L/19R och förlänga den banan norrut med 7-800 meter. Men sen blir det svårt. Att förlänga 01R/19L söderut kommer att orsaka protester från Väsby/ Rosersberg. En förlängning av 08/26 österut kommer att innebära störningar för fler boende under inflygningen 26.
Men egentligen handlar det inte om buller, den striden kan man ta och bedriva lobbying för. Arlandas ledning är en inkompetent lekstuga. Man leker storflygplats men det är inte på riktigt.
Anmäl inlägget
Helt korrekt analys!
Skrivet av FL, 2015-07-29 07:53:34
Jag håller med till fullo! Pinsamt att man diskuterar om att bygga en fjärde bana på "lilla" ESSA. Förläng istället!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev