Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAS och Avinor satsar på grönt jetbränsle
Miljö,
Anders Carlsson,
den 26 januari 2016
Grönt flygbränsle producerad av gröna växter. Det finns nu att tanka på Gardermoen som blir första stora flygplats med att erbjuda biobränsle till flyget. På sikt kan de pressa priserna och öka efterfrågan.
Karlstad Airport har varit tidigt ute med att erbjuda kontinuerlig tillgång till miljövänligt flygbränsle. Bland andra flyger nu BMI och Nextjet vissa turer med biobränsle. Det har varit i liten skala men ett viktigt första steg. Tillgången på miljövänligt jetbränsle är en flaskhals, priset likaså. Därför krävs det en ökad efterfrågan och därmed möjlighet att få upp produktionen och i förlängningen av det, lägre kostnader.
Nu ökar Gardermoen takten i användningen av biobränsle. Norska flygplatshållaren Avinor kan nu garantera snabb leverans av miljövänligt bränsle på reguljär basis. Det är Air BP levererar biobränslet, och SAS har tillsammans med KLM och Lufthansa gått med i projektet.
– När vi investerar i den senaste flygtekniken så bidrar vi till att minska de klimatpåverkande utsläppen, men för att vi snabbare och i betydligt högre utsträckning ska kunna minska flygets klimatpåverkan så är leverans av biobränsle den viktigaste pusselbiten, säger Eivind Roald, koncerndirektör för försäljning och marknad inom SAS.
I avtalet med Avinor har Air BP förbundit sig att leverera 1,25 miljoner liter biobränsle till Gardermoen. Det är det finska företaget Neste-Porvoo som levererar bränslet, tillverkat av växter, bland annat plantan Carmelina. Det innehåller inte palmolja och har inte odlats på ett sätt som tränger ut livsmedelsproduktion.
De flygplan som tankas med det nya biobränslet får en blandning av cirka 50-50 i tankarna. Det ger närmare en halvering av CO2-utsläppen under flygningen. Satsningen på biobränslet ligger i linje med de miljömål som den internationella flygbranschen själva satt: Klimatneutral tillväxt senast 2020. Halvering av utsläppen jämfört med 2005 års nivå senast 2050. I det arbetet är bränslet en viktig del tillsammans med teknikutvecklingen inom flygplanstillverkningen.
Satsningen på kontinuerlig tillgång på biobränsle på Gardermoen blir också ett inlägg i diskussionen om miljöskatt på flyg i Norge. Enligt planerna ska den införas den 1 april, just med målsättning att minska utsläppen av CO2.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
BAM söker Erfarna Flygtekniker
Bromma Air Maintenance AB
Department Supervisor på Göteborg Landvetter Flygplats!
Aviator
AIM Systemspecialist
LFV
AIM Operativ Specialist
LFV
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Första flygvärdinnan i rymden
Saab ska utrusta Gripen C/D med LITENING 5
Flygbolagen saknar flygplan
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:56 Dubais flygplats under vatten - flygplan forcerar vattenmassorna | Watch - MSN
07:18 Fastighetsaffär - nytt steg i utvecklingen av Skavsta
21:57 Strejkvarsel på Heathrow - News55
08:13 Ingen affär för Air France/KLM
15:54 Lufthansa gör storförlust och sänker årsprognosen efter strejker - Dagens industri
08:43 Man gripen på Arlanda – guldtackor för 1,7 miljoner i väskan - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
kenneth:
SV: Sunclass
HAITHAM:
SV: Eurowings - tester
Mr.dmg:
SV: Nekat intyg klass 1, är det kört?
kenneth:
SV: Slutet för SAS
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap