Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Flygresor
Platsannonser
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
Airmail
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Flygresor
Platsannonser
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAS och Avinor satsar på grönt jetbränsle
Miljö,
Anders Carlsson,
den 26 januari 2016
Grönt flygbränsle producerad av gröna växter. Det finns nu att tanka på Gardermoen som blir första stora flygplats med att erbjuda biobränsle till flyget. På sikt kan de pressa priserna och öka efterfrågan.
Karlstad Airport har varit tidigt ute med att erbjuda kontinuerlig tillgång till miljövänligt flygbränsle. Bland andra flyger nu BMI och Nextjet vissa turer med biobränsle. Det har varit i liten skala men ett viktigt första steg. Tillgången på miljövänligt jetbränsle är en flaskhals, priset likaså. Därför krävs det en ökad efterfrågan och därmed möjlighet att få upp produktionen och i förlängningen av det, lägre kostnader.
Nu ökar Gardermoen takten i användningen av biobränsle. Norska flygplatshållaren Avinor kan nu garantera snabb leverans av miljövänligt bränsle på reguljär basis. Det är Air BP levererar biobränslet, och SAS har tillsammans med KLM och Lufthansa gått med i projektet.
– När vi investerar i den senaste flygtekniken så bidrar vi till att minska de klimatpåverkande utsläppen, men för att vi snabbare och i betydligt högre utsträckning ska kunna minska flygets klimatpåverkan så är leverans av biobränsle den viktigaste pusselbiten, säger Eivind Roald, koncerndirektör för försäljning och marknad inom SAS.
I avtalet med Avinor har Air BP förbundit sig att leverera 1,25 miljoner liter biobränsle till Gardermoen. Det är det finska företaget Neste-Porvoo som levererar bränslet, tillverkat av växter, bland annat plantan Carmelina. Det innehåller inte palmolja och har inte odlats på ett sätt som tränger ut livsmedelsproduktion.
De flygplan som tankas med det nya biobränslet får en blandning av cirka 50-50 i tankarna. Det ger närmare en halvering av CO2-utsläppen under flygningen. Satsningen på biobränslet ligger i linje med de miljömål som den internationella flygbranschen själva satt: Klimatneutral tillväxt senast 2020. Halvering av utsläppen jämfört med 2005 års nivå senast 2050. I det arbetet är bränslet en viktig del tillsammans med teknikutvecklingen inom flygplanstillverkningen.
Satsningen på kontinuerlig tillgång på biobränsle på Gardermoen blir också ett inlägg i diskussionen om miljöskatt på flyg i Norge. Enligt planerna ska den införas den 1 april, just med målsättning att minska utsläppen av CO2.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Helikoptertekniker till Ronneby
Patria Helicopters AB
Helikoptertekniker till Luleå
Patria Helicopters AB
Traffic Planner Novair
Nova Airlines AB
Systemingenjör med inriktning teknisk order och GSE
Saab AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Jönköping Airport hub för transport av Coronatester
Icelandair: MAX eller A321(LR)?
Qantas vill återuppta nonstop till Australien
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:11 Flygbolag föll när Europabörserna sjönk
13:14 Fredagspanelen om Brommas nedläggning och reklamförbud för flygbolag
12:39 Flygtrafik till Örnsköldsvik och Sundsvall säkerställd
18:00 Både Bromma och Arlanda behövs för en hållbar tillväxt
10:49 Trafikverket säkerställer flygtrafik till Örnsköldsvik och Sundsvall
09:56 British Airways-ägaren köper spanskt flygbolag för 5 miljarder
Fler artiklar
Flygforum
AK @M:
SV: Planering av VFR flyg i Sverige?
Ju-Anita:
SV: Galenskap att utbilda sig till trafikpilot ...
J:
SV: SAS Cargo
Fråga?:
SV: Framtidens charterflyg i skandinavien
Debatt
Debatt: Vi måste rusta Arlanda för framtiden
Flygrevyn Nr. 7
Så mycket kostar en egen bizjet
Ett flygande V för framtiden
Vätgas när Airbus framtidsspanar
Snart klart för avgång till rymden
Gripen passerar 3 000 flygtimmar
Elflyget sätter i kontakten
Hundraårig dubbeldäckare flyger i Sverige
F16 Fighting Falcon ersätter MIG-21
Framtidens regionaljet ännu kvar på marken
Orosmolnen hopar sig för Boeing
Skamsen invigning av nya Storflygplatsen
Kauhava Airshow 2020
När Sverige köpte flygplan i Italien
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2021, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap