Nextjet öppnar inrikes långlinje med jettrafik
Publicerad den 2017-01-31 00:00av Redaktionen Sträckan Göteborg – Sundsvall byggs ut med Sundsvall – Luleå när Nextjet tar upp konkurrensen med SAS på trafiken mellan Norra och södra Sverige utan transit på Arlanda.
Nextjet tar upp kampen med SAS på en av de längsta inrikessträckorna i landet, Göteborg – Luleå. Med start den 13 mars byggs den redan existerande linjen mellan Göteborg och Sundsvall på med en förbindelse upp till Luleå. Det är en marknad på cirka 50 000 resenärer årligen medan det årligen reser cirka 15 000 personer mellan Sundsvall och Luleå.
– Sundsvallstrafiken är stark och har utvecklats bra den senaste tiden. Vi vet ju också att Direktflyg som tidigare flög mellan Sundsvall och Luleå hade halva marknaden av de resenärer som reser mellan de två städerna. Att koppla ihop de här båda destinationerna känns jättebra, säger Henning Lindberg, marknadschef på Nextjet till Flygtorget.
Den långa sträckan ska flygas med jettrafik i och med att Nextjet hyr in en CRJ200 med 50 stolar från Voyageur Airlines i Kanada. Maskinen ska baseras i Luleå och sätts samtidigt in på den tvärförbindelse som Nextjet flyger inom ramen för Artic Airlink: Tromsö – Luleå – Oulu. Det ger ett maximalt utnyttjande av flygplanet när det slingas Göteborg-Sundsvall-Luleå-Oulu-Tromsö-Luleå-Sundsvall-Göteborg.
Det ger i sin tur möjligheter att flyga från norr till söder i Norden utan att passera de stora huvudstadsflygplatserna.
– Antalet turer mellan Göteborg och Sundsvall ökas från 18 till 22 per vecka och flygtiden kortas med 25 minuter till 1 timma och 10 minuter. Ankomst och avgångstiderna i Göteborg kommer att kvarstå medan avgång från Sundsvall senareläggs tack vare den kortar restiden. På linjen Sundsvall – Luleå kommer antalet avgångar per vecka att vara 22 stycken och flygtiden kommer att vara 50 minuter.