Skriv ut  

Vem tar över när staten tågar ut ur SAS?

Krönika, Lars Brynielsson, den 4 augusti 2017
SAS som en del av Eurowings? Det är bara ett av många rykten som kretsar kring SAS och som ökat i intensitet sedan den svenska och norska staten sålt en del av sitt innehav. Lars Brynielsson skärskådar SAS framtid i en krönika.

Näringsminister Mikael Damberg har flera gånger sagt att Svenska staten inte är en långsiktig ägare av SAS och att det finns ett bemyndigande från riksdagen att sälja statens andel av SAS. I oktober 2016 minskade svenska staten sin andel i SAS från 21,4 till 17,1 procent genom att sälja 13,8 miljoner aktier. Den svenska staten fick in 214 miljoner SEK på affären. Efter försäljningen förband sig regeringen att inte sälja fler aktier under ”lock-up” perioden 180 dagar. Samtidigt minskade den norska staten sin andel i SAS till 11,4 procent. De fyra största aktieägarna stå nu för drygt hälften av SAS aktiekapital. 

Aktieägare Andel Ack.

Svenska staten  17,1% 17,1%

Danska staten 14,2 31,3%

Norska staten 11,4% 42,8%

Wallenbegs stftelse 7,5% 50,3% 

Försäljningen den 13 oktober 2016 skedde genom ett auktionsförfarande till ett antal institutionella investerare vilket inte tillförde någon långsiktigt kunskap om flygindustrin och flygbolagets möjligheter i den konsolidering på den europeiska flygmarknaden som förväntas. Nu meddelar staten att kommande försäljning ska ske på ett ansvarsfullt sätt med hänsyn till SAS och marknadsförutsättningarna. Det låter klokt men oklart.

Den danska regeringen har inga planer på att genomföra en liknande försäljning av aktier i SAS. För Danmark är kontrollen över SAS långt viktigare då dess största nav finns på Köpenhamns flygplats som är Danmarks största arbetsplats och sysselsätter över 23 000 personer. Köpenhamns flygplats har ett börsvärde på över 40 miljarder SEK och den Danska staten äger 39,2 procent av aktierna. Det ska jämföras med SAS 10 000 anställda och börsvärde på omkring 6 miljarder SEK.

De nationella intressena för att behålla statlig kontroll över SAS skiljer sig åt. Sverige månar om Arlanda och vill öka dess roll som ett internationellt nav vilket inte är förenligt med Danmarks intressen. Här blir Sydsverige en nationell bricka i spelet då många har närmare till Köpenhamn än till Arlanda. Om Danmark tappar kontroll över SAS ökar hotet att trafiken flyttas till närliggande nav såsom Hamburg, Berlin, Frankfurt eller Amsterdam. Norska intressen stödjer Norwegians snabba internationella expansion där SAS utgör en konkurrent och bromskloss. De tre Skandinaviska ländernas gemensamma ägande av SAS har definitivt spelat ut sin roll!

Nu pågår rykten om att ett investerarkonsortium, bestående av ett mindre antal personer, är intresserade av att köpa svenska statens andel om 17 procent. Processen lär ha pågått någon månad. Regeringen har inga kommentarer att ge. Det är inte bara att sälja SAS till vilka som helst. SAS har ett ikonvärde i Skandinavien och är fortfarande en viktig del i den Skandinaviska infrastrukturen. SAS är också symbolen för samarbetet mellan de tre Skandinaviska länderna och en försäljning bör ske i samklang mellan Danmark, Norge och Sverige för att undvika framtida politiskt gnissel.

Då SAS bildades den 1 augusti 1946 som ett gemensamt konsortium mellan Danmark, Norge och Sverige representerades Sverige av bankmannen Marcus Walleneberg för flygbolaget SILAs räkning. 1948 sammanslogs SILA med det statsägda flygbolaget AB Aerotransport med delat ägarskap. Efter flera ändringar i bolags- och ägarstrukturen noteras idag en gemensam SAS aktie på de tre Skandinaviska börserna i Köpenhamn, Oslo och Stockholm. Wallenbergfamiljen har sedan dess tillsammans med de tre Skandinaviska staterna hållit SAS under armarna såsom vid nyemissionerna 2009 och 2010.

Om SAS ska vidareutvecklas som ett separat flygbolag behövs kapitalstarka ägare med kunskap om och kontakter med den internationella flygindustrin. Varför inte bygga vidare på det gamla samarbetet mellan staten och Wallenberggruppen. 2015 köpte Wallenberggruppens riskkapitalbolag EQT, genom fond nr 6, majoritetsdelen av det danskägda bolaget Nordic Aviation Capital, världens ledande uthyrare av turboprop flygplan, så kunskap finns inom EQT från flygindustrin. Genom att göra skäl för namnet riskkapitalbolag kan EQT öppna en ny fond och söka investerare för att köpa och utveckla SAS, en utmanande och riskfylld resa som bör passa in på EQT som skriver att de har som passion att utveckla företag. Avkastningen vid en framtida exit kan mätas mot nuvarande börsvärde på 6,4 miljarder SEK.

Alternativet att andelar av SAS blir uppköpta av Lufthansa och enligt ryktena bli en del av lågkostnadsboalaget Eurowings, verkar inte så lockande.

Finns det andra förslag på vem som ska tåga in i SAS när staten tågar ut?

Lars Brynielsson

Aviation Management




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nej
Skrivet av Joker, 2017-08-08 16:42:45
Lufthansa har sagt nej många gånger.
Anmäl inlägget
Inkomstskatt
Skrivet av Odiskutabelt, 2017-08-08 10:04:36
Hur mycket inkomstskatt från de anställda skulle Sverige och de tre skandinaviska länderna gå miste om vid utflytt av verksamheten (liknande Ryanair och Norwegian)? 3 miljarder SEK/år?
Anmäl inlägget
Scandinavianwings
Skrivet av Diavel, 2017-08-05 11:14:40
LH har registrerat internet domänet Scandinavianwings.com.
Hoppas verkligen inte att LH tar över, då blir SAS bara ett matarbolag till Frankfurt, Munchen, Berlin m. v
Lufthansa har dessutom fullt upp med alla dotterbolag, p.t.
Kanske mer perspektiv i att IAG köpte Finnair och SAS.
Anmäl inlägget
LH ut (om det skjer)
Skrivet av pf, 2017-08-04 15:35:13
tar med seg SN, LX og OS, som de eier.
Anmäl inlägget
Eurowings
Skrivet av Babbel, 2017-08-04 14:44:03
Det är synd att Flygtorget drar vidare lösa rykten och skvaller. Det är inte seriöst att underblåsa felaktigheter. Eurowings är ett lågkostnadsbolag och SAS ett fullservicebolag. Om LH köper SAS hanteras det precis som Swiss och AU...
Anmäl inlägget
Lufthansa
Skrivet av Lage, 2017-08-04 13:52:52
Lufthansa lämnar Star Alliance den dag de inte längre behöver en allians av denna typ. De arbetar idag med sk. joint ventures med bl.a Air Canada/United/Singapore och de är starka nog att konkurrera globalt med hjälp av flygbolagen inom Lufthansa Group inkl. Eurowings.
Vad jag menar är att SAS nuvarande ägarkonstellation förhindrar medverkan i konsolideringen inom flygindustrin. Den danska staten tänker på att skydda sina lokala intressen - inte på SAS bästa. Detta gör SAS sårbart.
Anmäl inlägget
Lufthansa lämna Star Alliance?
Skrivet av Ka, 2017-08-04 12:30:40
Och när skulle Lufthansa lämna Star Alliance?
När den dagen kommer är det nog även slutet på Star Alliance.
Anmäl inlägget
Glöm Lufthansa
Skrivet av Lage, 2017-08-04 10:41:44
Varken Lufthansa, IAG eller Air France/KLM kommer att köpa SAS så länge som den danska staten är kvar som aktieägare. SAS ägare har nu låst fast bolaget i ett "vakum" där bolaget kommer att stå utanför den europeiska konsolidering (OBS ej baserad på de gamla allianserna) som just nu accelererar. SAS har helt fel ägare med olika agendor. Vad händer med SAS när Lufthansa lämnar Star Alliance?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev