SAS nya reklam
SAS fortsätter att bygga sitt varumärke på det “skandinaviska”, med fokus på värderingar, design, språk och identitet, men samtidigt utförs en växande del av flygningarna av SAS Connect, SAS Link och andra bolag där personalen varken bor i Skandinavien eller arbetar under skandinaviska avtal.
Det blir ganska motsägelsefullt att tala om ”We are Scandinavia” när den verkliga upplevelsen ombord ofta förmedlas av besättningar som inte har någon koppling till Skandinavien. För oss resenärer är det ju mötet med personalen som definierar SAS, inte reklamen.
svar
sv Pilot. Isåfall – varför skall skandinaver överhuvudtaget flyga utanför Skandinavien? Stanna isåfall hellre hemma och känn er säkra på att ingen talar “utländska” i er omgivning. Gnället på icke-skandinaviska besättningar handlar bara om att vilja tillbaka till monopoltiden och att flygbolaget skall vara en gammal värmestuga istället för ett framåtsträvande flygföretag som lever i en marknad där det råder konkurrens.
Jag hör reklamen på TV.nu och bara älskar rösten på den som säger att han är en skandinavier. Mer av den rösten vill jag ha 😎❣😍
Ska SAS säljas som skandinaviskt så måste vi börja med skandinavisk talande personal ombord. Bara titta på andra flag carriers, LH, AY, OS, KL, AF, FI, TK m fler. Varför ska SAS vara ett hopkok från världens alla hörn och sedan sminkas som en skandinavisk flag carrier?
Har inte sagt att kunderna är missnöjda!
De har inte förstått att det är dyrt att flyga med RyanAir.
Men Ni som är lyckligt omedvetna tror att flygbolaget är guld värt.
@sv Lotta. Ja det är det jag menar med att elda för kråkorna. Om det nu skulle vara som du säger att Ryanairs kunder flyger och betalar trots att de ständigt är missnöjda och “hatar” flygbolaget – varför i hela världen behöver då SAS och andra liknande flygbolag överhuvudtaget annonsera och satsa på meningslös marknadsföring? Ryanair är mycket lönsamt och SAS förlorar pengar. VAd är det du vill säga? Att kunderna är korkade och inte förstår att de är lurade när de flyger Ryanair – eller ?
Jag förstår att det svider för många flygbolagsanställda att se sina egna flygbolag göra fel och Ryanair göra rätt – om och om igen.
Du skriver om Ryanair:
“Kunderna vill ha låga priser och effektiva flygbolag”.
1) Ryanair är dyra för den låga service de erbjuder.
2) Få flygningar från flygplatser till en destination. Ofta endast några i veckan.
3) Inga genomgående resor. Endast punkt till punkt. Vi som bor ute i landet drabbas mycket.
Detta ger inga effektiva resor för passagerarna!
Dessutom blir priset dyrt om du måste stanna borta längre än vad du först önskat. Detta om du måste nyttja anslutande flyg.
Har ni någonsin sett image- eller livsstilsreklam från Ryanair som detta år kommer att göra mer än 30 miljarder kr i vinst? SAS som förlorar cirka 1 miljard per år har förmodligen dubbelt så många anställda jämfört med Ryanair som tänker ut livsstilsreklamen tillsammans med dyra reklambyråer. Att göra livsstils- och imagereklam är som att elda för kråkorna. Ingen vet om det fungerar. I fallet SAS är det tydligt att det inte fungerar då de inte tjänar pengar på. sin verksamhet
Kunderna vill ha låga priser och effektiva flygbolag. Några enstaka kunder vill ha lounger med lådvin och separerade kabiner i Europatrafiken men de vill inte betala för vad det kostar. Gör om – gör rätt.
SAS har ju under de senaste åren levererat en rad ökända reklamfilmer. Vem glömmer reklamfilmen där SAS stolt meddelar att det inte finns något Skandinaviskt. Så SAS är nog mest ett bevis på devisen att Be Woke Get Broke. Många är de företag och varumärken i världen som blivit offer för detta, och tyvärr är det svårt att reparera den förstörelse som det orsakar. Förhoppningsvis har SAS nu starkare och mer kompetenta ägare än det lappverka av regeringsmyndigheter och anonyma maktbolag som styrt bolaget.
Så ska en reklamfilm för ett skandinaviskt bolag se ut!
En liten känga angående SAS reklamfilm från från Widerøe 🙂
Mycket gnäll på SAS från oss Gotlänningar tyvärr. Den dagen SAS slutar på Visby har vi ett jätte problem. Brommaflyg är en kul grej men blir nog inte långlivat. Gör som jag, bli Eurobonus medlem och flyg SAS för det är framtiden för oss vare sig vi giller det eller ej.
@Frekvent resenär
SAS i Sverige kommer minskas mer och mer tills de inte finns något kvar.
Det finns ju en anledning till att de satsar 90% på DK och 9% på NO och 1% på SE.
sv Bor i Hemse. SAS bokslutsår är nov-okt så någongång i början av året när årsredovisningen lämnats till Bolagsverket får vi veta. Troligtvis runt 1 miljard SEK i förlust för senaste verksamhetsåret. För Danmark som ser SAS som ett rent arbetsmarknadsprojekt är det godkända siffror.
@ Bor i Hemse.
Det er ikke mange måneder siden SAS bestilte 55 Embraer til en værdi af 24 milliarder DKK. Dette ville aldrig have været muligt hvis SAS ikke havde en plan til hvordan dette skulle finansieres, så SAS er langt fra at skulle “reddes” længere
Är det någon som har en susning om hur det går rent ekonomiskt för SAS efter att svenska staten släppte taget förra året. Nya ägargruppen gynnar Kastrup, det vet vi. Men räcker det för att rädda SAS?
Svar: @Frekvent resenär
_
Du skriver Norshuttle exempelvis?
Tyvärr finns inte det bolaget registrerat på tidtabellen från Arlanda!
_
Däremot finns Norwegian Air S de har i snitt 18 flygningar per dag från Arlanda måndag tom fredag.
_
SAS har 138 flygningar per dag från Arlanda.
SAS har således 120 fler flygningar per dag.
Norshuttle exempelvis?
SAS är det flygbolag i Sverige som har den största trafiken.
Måndag 3/11 flyger man 138 flygningar från Arlanda.
Av dessa är 68 flygningar utomlands.
Man flyger till 29 olika orter utomlands.
Vilket annat bolag har så många dagliga turer?
Vi är tyvärr längst ner i kedjan på SAS. Våra villkor är de sämsta och både kollegorna på Connect och Main ser ner på oss, som något typ av C-lag. Har nu varit på Link så länge att jag kan söka transfer till Main och börjar där efter årsskiftet vilket ska bli skönt.
Vi på Link arbetar under skandinaviska avtal, inte de bästa på grund av att cheferna fortsätter använda “COVID” som svepskäl, men fortsatt under skandinavisk reglering. Förhoppningen är att avtalen ska förnyas nu under 2026-2027.
Det är dock sant att många inte pratar ett skandinaviskt språk men det är fortsatt prioriterat ombord. Så om en av oss pratar skandinaviska så är regeln att vi ska prata först. Hursomhelst så är säkerhetsdemon på engelska först för att kollegorna ska förstå. Många av kollegorna jag känner lär sig också ett skandinaviskt språk för att integrera sig med arbetet.