Featured article image

Finnair i luften efter säkerhetsproblem ombord

Publicerad den 2025-10-23 10:17av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-10-23 10:20
Kommentarer
Efter ett par turbulenta veckor börjar Finnairs flygplansflotta återgå till trafik. Åtta Airbus A321 stod stilla på grund av en säkerhetsrisk i kabinen som lett till inställda flyg, försenade resenärer och tuffa prioriteringar.

Åtta flygplan på marken – efter misslyckad tvätt
Finnair har tvingats byta ut närmare 1 700 sätesöverdrag i åtta av sina Airbus A321. Anledningen är att tillverkaren inte kunnat verifiera brandskyddet efter rengöring – ett krav som Finnair inte kunde ignorera.

Sedan dess har omkring 70 flygningar ställts in, vilket påverkat drygt 11000 passagerare. Flera rutter har tillfälligt trafikerats av inhyrda flygplan med besättning, men Flygtorget har inte kunnat bekräfta vilka flygbolag som använts. Finnair har dock tidigare kontrakterat wet-lease-kapacitet från DAT (Danmark), där Airbus A320 opererats på uppdrag av Finnair på europeiska rutter.

Alla flygplan snart i trafik igen

Finnair uppger att sex av åtta flygplan redan är tillbaka i drift, och att hela flottan väntas vara i luften inom kort. Nya sätesöverdrag levereras från flera leverantörer för att undvika nya flaskhalsar.

Finnair nekar ersättning – Konsumentförbundet säger emot
Trots omfattande störningar kommer inte alla passagerare att få ersättning. Finnair hänvisar till att felet berott på en underleverantör och därför klassas som en exceptionell omständighet enligt EU-regler.

Den förklaringen godtas dock inte av Finlands Konsumentförbund, som menar att flygbolaget alltid är ytterst ansvarigt – även för sina leverantörers misstag. Utredningen pågår fortfarande, och Finnair har lovat att återkomma i ersättningsfrågan.

Balans mellan drift och strategi

Det finns en dubbelhet i Finnairs vardag just nu: å ena sidan hanteras akuta driftstörningar – å andra sidan läggs stora strategiska satsningar för framtiden. Exempelvis står Finnair inför en planerad beställning av upp till 30 nya narrowbodies för att ersätta äldre A319 och A320 – en viktig komponent i flygbolagets ambition att stärka konkurrenskraften på medel- och kortdistansmarknader.

Att modernisera flottan handlar inte bara om effektivare bränsle­förbrukning och attraktivare kabiner – det handlar också om att bygga en robustare organisation som står emot framtida störningar.

Stabila siffror – men långlinjer tappar fart
Trots de tillfälliga problemen visar Finnairs senaste trafikstatistik på en viss stabilitet. Kapaciteten ligger på ungefär samma nivå som förra året, med ökningar i Asien och små lyft i Europa, men nedgångar i Nordamerika och Mellanöstern.

Det asiatiska lyftet beror främst på fler avgångar till Tokyo, Osaka och Nagoya, medan den transatlantiska trafiken påverkas av färre flyg till Dallas.

Lasttrafiken går däremot åt fel håll – minus fem procent jämfört med samma period föregående år.

Finnair fortsätter att vara ett fascinerande exempel på nordisk uthållighet i motvind. Trots tvättfadäser, svag lastmarknad och geopolitisk turbulens håller bolaget kursen. Men i en tid där marginalerna är små räcker det med ett misstag i tvätteriet för att tusentals resenärer ska drabbas – och förtroendet sättas på prov.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500