Featured article image

ICAO säger nej – piloter får inte flyga efter 65

Publicerad den 2025-10-22 09:33av Redaktionen
Kommentarer
Det blev ett nej från ICAO, International Civil Aviation Organization, till IATA:s förslag om att höja den globala pensionsåldern för piloter från 65 till 67 år. Beslutet väcker känslor i en tid när flygbranschen kämpar med akut pilotbrist – och när allt fler länder redan tillåter äldre piloter att fortsätta flyga. Den tyngst vägande frågan är: var går gränsen mellan erfarenhet och risk?

Erfarenhet mot regler
Beslutet togs vid ICAO:s generalförsamling i Montréal i oktober. Förslaget från IATA – flygbolagens globala branschorganisation – gick ut på att piloter i internationell trafik skulle få fortsätta flyga till 67 års ålder. Men medlemsländerna sa nej. Argumentet: säkerheten kommer först.

Trots att flera studier visar att äldre piloter inte orsakat fler incidenter, anser ICAO att åldersgränsen på 65 ska ligga fast tills vidare.
– Att höja pensionsåldern är en lösning på jakt efter ett problem, menar den amerikanska pilotföreningen ALPA, som representerar över 80 000 piloter i USA och Kanada.

Andra röster menar att ICAO tvärtom missar chansen att behålla erfarenhet i cockpit – just när branschen som mest behöver den.

Länder som redan gått före
Flera länder har redan slopat eller höjt sina egna åldersgränser:
Argentina låter piloter flyga till 68 år – så länge de inte är ensamma i cockpit.
Japan tillåter inrikesflyg upp till 68 år.
Australien och Kanada har ingen övre åldersgräns alls.

Ingen av dessa länder har sett någon ökning i säkerhetsincidenter bland äldre piloter. Tvärtom visar flera rapporter att erfarenhet ofta väger tyngre än ålder.

Pilotbrist – inte bara en siffra
Flygindustrin står inför ett av sina största personalproblem någonsin. Enligt Boeings senaste Pilot and Technician Outlook behövs omkring 660000 nya piloter de kommande 20 åren.

När flygbolag expanderar och pensionerade kaptener lämnar yrket uppstår ett vakuum – särskilt inom långdistansflyget.
IATA menar att två extra år i cockpit inte skulle hota säkerheten, men däremot kunna dämpa bristen och ge tid att utbilda nästa generation.

Erfarenhet, inte födelseår
Kritiker menar att diskussionen om pensionsålder borde handla mindre om siffror – och mer om individuell förmåga. Modern medicin, mer avancerade hälsokontroller och digitaliserade system gör att äldre piloter kan vara lika fit for flight som yngre kollegor.

I ett uttalande till Aviation Metric sa kapten Ado Sanusi, VD för Aero Contractors, att han stöder IATA:s argument att höja åldersgränsen och noterade att framsteg inom sjukvård och längre livslängd har förändrat utsikterna för äldre piloter:

”Människor lever längre, är friskare och mer produktiva även efter 60. Varför skulle inte samma gälla piloter?”

Pilotyrket handlar inte bara om reaktionsförmåga, utan också om omdöme, rutin och förtroende. Och det sistnämnda växer ofta med åren. Kanske är frågan inte om äldre piloter borde få flyga längre – utan varför vi fortfarande tror att erfarenhet har ett bäst före-datum.

Pilotbristen i siffror
Enligt Boeing behövs 660000 nya piloter globalt till 2043.
Asien står för nästan 40% av behovet, följt av Nordamerika (22%) och Europa (17%).
I dag når många flygbolag pensionsvågen utan tillräcklig återväxt.
Flera länder utvärderar utbildningar och medicinska gränser för att möta efterfrågan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

At-
2025-10-23 10:06

Det är ingen lätt fråga, absolut finns det folk som klarar det medicinska och är friska vid 65. Men det finns folk strax över 55 där kropp och knopp börjar knaka.
Det är en svår bedömning för en läkare att göra. Det blir väldigt subjektivt.
Man kan få olika bedömningar hos olika läkare. Lite som att besiktiga bilen. Den går igenom hos vissa men inte hos andra. Tror inte man ska skynda fram ett höjt ålderkrav inom flyg. Det är relativt nytt med höjd pensionsålder så man får följa lite fakta. Flyget tar alltid lite tid.

FL
2025-10-22 20:59

Intressant, svenska FL födda efter 88 förväntas jobba enligt den anmäla pensionen (född före 88 pension vid 60års ålder). För de som är födda efter 90 är den beräknade pensionsålder 70+. Kan bli intressant att se hur det kommer gå med medical med tanke på att det är flera som är 55+ som har problem idag.
Idag finns ingen övre gräns för hur gammal en svensk flygledare får vara för att jobba med livetrafik. Så länge man uppfyller de medicinska kraven.

Gullan Purser&ÅldersExpert
2025-10-22 19:24

Bra beslut, Det är dax att sluta vid 65.
Vi tjejer i kabinen håller till 69, nen sen blir vi för gamla för att vara säkerhets och brand experter.
Kaffet är inte problemet, men vi stelnar till och är inte lika smidiga längre då det gäller…

Stefan Fuchs
2025-10-22 19:07

Det är anmärkningsvärt hur absolut knäppa vi har blivit i Sverige med många områden där vi inte tror på vetenskapen och sätter oss över forskning. Men samtidigt även mot sunt förnuft som det hette förr som man inte vet vad det är idag..
“Ingen av dessa länder har sett någon ökning i säkerhetsincidenter bland äldre piloter. Tvärtom visar flera rapporter att erfarenhet ofta väger tyngre än ålder.” Obs det står “TVÄRTOM”står det och så är det på alla områden – så länge man har regelbundna läkarutlåtande och ej lider av det som vi lider av i Sverige nämligen åldersdiskriminering så det stänker om det! Yngre och medelålders människor idag är otroligt diskriminerande och har dålig attityd mot äldre människor och det märks även på tillstånd. Senast idag läste jag om ett vandrarhem i Stockholm som inte tillät personer över 40 år.. många människor som över 50 över 60 vill till exempel kunna bo på vandrarhem och gör det. Enormt många av vara duktigaste läkare, advokater, men även duktiga. Busschaufförer är äldre och vi lever längre och blir är yngre när vi är 60 år. Enligt många undersökningar så är vi som en femtioåring och en femtioåring som en fyrtioåring. Det här handlar om investeringar som enskilda personer i sina studier, men det handlar också om samhällets investeringar i personer som slängs bort. Och i många företag ser man hur resultatet har blivit sämre när man bara har unga människor.

The Troll
2025-10-22 19:00

Som fd instruktör i både sim och flygplan, kan jag starkt intyga att performance avtar märkbart på personer som närmar sig 60. Sinnena är inte lika vassa helt enkelt..
Sedan kan man självklart hävda erfarenhet och rutin.. men nej, absolut inte över 65.

HR
2025-10-22 18:43

Bra ! Skulle vara 60år.

En admin
2025-10-22 17:50

Håller med @Pilot där. Det är inte bara piloter som jobbar med säkerhet i ett flygbolag även om många här tror det, utan det är ett system alla jobbar inom. Riktåldern för pension ligger nu på 67 i Sverige och inga mekaniker/tekniker eller admin i CAMO behöver göra någon medical alls, för att ge några exempel. Har ICAO gjort någon riskanalys på det?

Magnus
2025-10-22 17:05

65 är en lämplig ålder. Erbjud bättre villkor så fylls vakanserna

Pilot
2025-10-22 15:55

Tror inte frågan är att ALLA ska flyga tills dem är 67. Över 40 år gör vi en hälsoundersökning Med class1, var 6 månad.
Vi har bättre uppföljning än någon annan bransch på vår hälsa.
Har man hälsan som en 30 åring när man är 65 ser jag inget problem varför vi skulle behöva sluta flyga. Allt är individuellt och har man problem så upptäcker man det och får sluta flyga.
Jätte vanligt med 50 åringar som fått dålig hörsel (på grund av miljön) och får sluta som PIC. Hör till jobbet.

STCPILOT
2025-10-22 15:09

Låt pensionsåldern vara kvar vid 65 men tillåtna de som vill jobba längre göra så.

Fast helst ändra åldern till 60

fo
2025-10-22 12:10

Gränsen är väl avvägd.
Det finns flera som borde gå pension redan vid 60 när dem börjar bli lite långsamma i tanke och reaktion. Men absolut finns det ett gäng som är pigga vid 65+.
En del av dem fortsätter som instruktörer i simulatorn eller på kontor i någon form.
Att alla skulle flyga vidare till 67. Nej tack!
En agenda driven av de som närmar sig pension och inte vill hänga av sig hatten.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten