
ICAO säger nej – piloter får inte flyga efter 65
Erfarenhet mot regler
Beslutet togs vid ICAO:s generalförsamling i Montréal i oktober. Förslaget från IATA – flygbolagens globala branschorganisation – gick ut på att piloter i internationell trafik skulle få fortsätta flyga till 67 års ålder. Men medlemsländerna sa nej. Argumentet: säkerheten kommer först.
Trots att flera studier visar att äldre piloter inte orsakat fler incidenter, anser ICAO att åldersgränsen på 65 ska ligga fast tills vidare.
– Att höja pensionsåldern är en lösning på jakt efter ett problem, menar den amerikanska pilotföreningen ALPA, som representerar över 80 000 piloter i USA och Kanada.
Andra röster menar att ICAO tvärtom missar chansen att behålla erfarenhet i cockpit – just när branschen som mest behöver den.
Länder som redan gått före
Flera länder har redan slopat eller höjt sina egna åldersgränser:
Argentina låter piloter flyga till 68 år – så länge de inte är ensamma i cockpit.
Japan tillåter inrikesflyg upp till 68 år.
Australien och Kanada har ingen övre åldersgräns alls.
Ingen av dessa länder har sett någon ökning i säkerhetsincidenter bland äldre piloter. Tvärtom visar flera rapporter att erfarenhet ofta väger tyngre än ålder.
Pilotbrist – inte bara en siffra
Flygindustrin står inför ett av sina största personalproblem någonsin. Enligt Boeings senaste Pilot and Technician Outlook behövs omkring 660000 nya piloter de kommande 20 åren.
När flygbolag expanderar och pensionerade kaptener lämnar yrket uppstår ett vakuum – särskilt inom långdistansflyget.
IATA menar att två extra år i cockpit inte skulle hota säkerheten, men däremot kunna dämpa bristen och ge tid att utbilda nästa generation.
Erfarenhet, inte födelseår
Kritiker menar att diskussionen om pensionsålder borde handla mindre om siffror – och mer om individuell förmåga. Modern medicin, mer avancerade hälsokontroller och digitaliserade system gör att äldre piloter kan vara lika fit for flight som yngre kollegor.
I ett uttalande till Aviation Metric sa kapten Ado Sanusi, VD för Aero Contractors, att han stöder IATA:s argument att höja åldersgränsen och noterade att framsteg inom sjukvård och längre livslängd har förändrat utsikterna för äldre piloter:
”Människor lever längre, är friskare och mer produktiva även efter 60. Varför skulle inte samma gälla piloter?”
Pilotyrket handlar inte bara om reaktionsförmåga, utan också om omdöme, rutin och förtroende. Och det sistnämnda växer ofta med åren. Kanske är frågan inte om äldre piloter borde få flyga längre – utan varför vi fortfarande tror att erfarenhet har ett bäst före-datum.
Pilotbristen i siffror
Enligt Boeing behövs 660000 nya piloter globalt till 2043.
Asien står för nästan 40% av behovet, följt av Nordamerika (22%) och Europa (17%).
I dag når många flygbolag pensionsvågen utan tillräcklig återväxt.
Flera länder utvärderar utbildningar och medicinska gränser för att möta efterfrågan.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.