Kommer flygbolagen att finnas kvar i framtiden annat än som ett varumärke hos näthandelsföretagen?
Amazon, det amerikanska näthandelsföretag som grundades 1994 i Seatttle av Jeff Bezos, sålde inledningsvis enbart böcker. Sortimentet har sedan breddats till CD-skivor, film, hemelektronik, leksaker, husgeråd, kläder, spel, möbler, ja nästan allt. Amazon har växt internationellt med hemsidor på olika länders språk och transporter över hela världen. 2015 värderades Amazon mer än världens största detaljist Walmart med 2,3 miljoner anställda fördelat på 11 000 butiker i 27 länder. Under första kvartalet 2017 värderades Amazon som världens fjärde bolag, efter Apple, Google och Microsoft men före Berkshire Hathaway, Exxon, Johnsson & Johnsson och Facebook.
Kina är på väg att gå om USA som världens största e-handelsmarknad. Marknaden har mer än fördubblats varje år sedan 2003. Alibaba, med e-handelssajterna Tmail och Taobao som är Kinas motsvarighet till USAs Amazon och eBay, är det största e-handelsföretaget i världen med över 100 miljoner kunder varje dag. Försäljningen är dubbelt så mycket som Amazon och eBay tillsammans. Kina har över 600 miljoner internetanvändare och nästan alla har ett konto hos Alibaba. Alibaba förutspår att deras försäljning blir större än Walmarts inom 5 år.
Nu tar Ryanair efter. Under sitt förbättringsprogram ”Always Getting Better” har bolaget satsat tungt på IT och skapat Ryanair Labs IT med utvecklingscenter i Dublin, Wroclaw, Madrid och med flera orter i pipeline. Ryanair räknar med att investera en halv miljard SEK och ha cirka 500 anställda innevarande år. Kunder som inte är Ryanairs kunder ska bli kunder till Ryanair hemsida. Som exempel nämner Ryanairs vd Michael O’Leary passagerarna på det spanska bolaget Air Europa som har startat att sälja biljetter genom Ryanairs hemsida.
Visionen är att bli resornas Amazon.
Ryanair ska bli en ”one-stop-shop” inom reseområdet då internet möjliggör att alla processer kan sammanfogas vid köptillfället. Genom att analysera Ryanairs stora kunddatabas ska kundernas behov och konsumtionsmönster leda till en breddning av flera erbjudanden. Strategin är att starta med de lågt hängande frukterna hotell och hyrbilar för att sedan inkludera affärer på flygplatser m m. Michael O’Leary ser framför sig att affärslokalerna på de stora flygplatserna nedgraderas till utställningsrum för det som kan köpas för att sedan levereras till hemadressen via Ryanairs hemsida. En strid om en av flygplatsernas viktigaste inkomstkällor är att vänta. Jämför med nuvarande diskussioner om köpcentrens framtid då internethandeln ökar inom detaljistområdet.
Som den sanne kämpen för lågkostnadsflyget som han är, viftar Michael O’Leary bort risken att Amazon kan göra detta själv med att Amazon aldrig kan möte Ryanairs kostnadsnivå. Amazon kan inte heller köpa Ryanair eftersom flygbolaget inte är till salu och för att EUs regelverk säger att flygbolag i Europa ska vara majoritetsägda av ägare i Europa. Det är oklart hur Ryanair ska möte konkurrensen från de nuvarande etablerade resehemsidorna såsom Amadeus och Expedia.
Ryanair hör(de) till flygbolagskategorin ultralågkostnadsflygbolagen (ULCC) som definieras genom en enhetlig flygplansflotta, bara non-stop biljetter, låga baspriser där kunderna måste betala för alla tilläggstjänster, hög resursutnyttjning, sekundära flygplatser, liten overhead och avskalad organisation. Men nu stundar ett annat Ryanair. Inom tio år är Ryanair en stor internetplattform för resor där flygbolaget Ryanair ses som en kompletterande verksamhet förutspår Michael O’Leary.
Ryanair har profilerat sig som mästare i non-stop flygningar. De som vill transferera till en annan Ryanairflygning gör det på egen risk och köper två biljetter med ny incheckning vid mellanlandningen. Från maj testades för första gången transfer mellan tio linjer på Roms flygplats Fiumicino. Man startar med 3 timmars transfertid men räknar med att den tiden kommer att minska. Passagerarna köper en biljett med en bokningsreferens för båda flygningarna och incheckat bagage transfereras till slutdestinationen.
Om försöket blir bra är målet att rulla ut transfer på hela Ryanairs nätverk. Försöket har tydligen gått bra i Rom. Från juli inför Ryanair transfer på sin största bas på Europas fastland, Milanos flygplats Bergamo, där Ryanair 2016 hade över 9 miljoner passagerare.
I maj startade samarbetet mellan Ryanair och det spanska flygbolaget Air Europa. Ryanairs 130 miljoner kunder kan boka biljetter på Ryanairs hemsida till Air Europas 20 långdistanslinjer i Madrid till 16 länder i Nord-, Central- och Sydamerika. Senare i år planeras transfer mellan Air Europa och Ryanairs 50 linjer i Madrid vilket ytterligare ökar Air Europas upptagningsområde i Europa. Ryanair är det största flygbolaget i Spanien mätt i antalet passagerare. Air Europa är det största helt spanskt ägda flygbolaget med huvudkontoret på Mallorca.
Sedan ”Always Getting Better” startade 2014 har Ryanair infört ny kabininteriör och nya uniformer, möjlighet till förbokat säte samt introducerat affärs-, familj- och semesterservice. Senaste räkenskapsåret rapporterade Ryanair 120 miljoner passagerare och 94 procents kabinfaktor. Målet är att växa till 200 miljoner passagerare till 2024.
I april visade Ryanair upp några av de kundförbättringar som har utarbetats inom ramen för ”Always Getting Better” och som är under implementering.
* Anslutningsflygningar som internt först testas i Rom Fiumicino och där samtal förs med Aer Lingus och Norwegian om transfer med tredje part. Här ingår också försäljning av andra flygbolags flygningar
* Automatisk incheckning av returresan där kunden erhåller båda boardingkorten genom ”My Ryanair”.
* Expressbokning där kunden, sedermera gruppen och familjen, kan fördefiniera sina reseönskemål i ”My Ryanair” för att snabba upp bokningen.
* Fyra nya bokningskategorier, reguljärt, familj plus, fritid plus och flexibel plus med olika villkor och priser.
* Ryanair boende och semester som redan finns men som kommer att få flera partners i flera länder.
Ryanair tar nu alltså efter fullservicebolagen och integrerar processer i resandet som tidigare var kostnadsdrivande. Ryanair står utanför de tre globala allianserna Star, One World och Sky Team men har nu en konkurrerande strategi där man på ett enkelt sätt kan knyta samman flygbolagen genom sin internetbaserade plattform. Det blir intressant att följa om Ryanair kan behålla sin lågkostnadsprofil och om bolaget mäktar med att utveckla sin hemsida till resornas Amazon.
Jag har lite svårt att förlika mig med den här utvecklingen. Den gamla kärnverksamheten flygbolaget, med mångårig teknisk operativ kompetens med fokus på flygsäkerheten, kommer i bakgrunden och blir ett av varumärkena till säljkanalerna via nätet. De skyhöga värderingarna för näthandelsbolagen påminner om dot-com bolagens höga värderingar – före IT-kraschen år 2000. Ett av skälen för SAS att bolagisera EuroBonus var att synliggöra värdet av ett kommande livsstilsbolag där mycket annat ska kunna köpas, då SAS aktien är lågt värderad.
Om allt går snabbt och genomförs direkt baserat på information från internet saknas tid för eftertanke. Information och erbjudanden via internet kan vara vinklade eller felaktiga. Jämför med EU-kommissionen som bötfällt Google på hiskliga 23,6 miljarder SEK för att ha favoriserat sina egna e-handelstjänster.
Som flygkund gäller det att var påläst så att man får rätt pris och kvalitet på resan och inte låter sig bli lurad av näthandeln.
Lars Brynielsson
Aviation Management