Ryanairs chef Michael O’Leary fortsätter att utmana och reta upp flygbolagen i Europa genom kontroversiella spådomar om vilka flygbolag som kommer att överleva i framtiden. Ryanair är ett irländskt lågkostnadsbolag med huvudaffären i den Engelska marknaden. Utfallet av de kommande Brexit förhandlingarna blir därför kritiskt viktiga för Ryanairs affärsidé och man kan inte utesluta att spådomarna görs av politiska och affärsmässiga skäl.
O’Leary tror att Norwegian, som har profilerat sig som ett internationellt lågkostnadsbolag tillika investmentbolag i flygplan, går i konkurs inom 4 till 5 månader. Bolaget kommer att få problem att betala för den snabba internationella expansionen och de stora flygplansorderna. Norwegian rapporterade en mindre vinst 2016 men har sedan länge ett negativt kassaflöde vilket innebär att expansionen sker med lånade pengar. Den ökade skuldbördan måste ställas mot de substansvärden som byggs upp inom bolaget som övervärdet av flygplansflottan och värdet av andelen i Bank Norwegian. Diskussionen om att Ryanair ska erbjuda anslutningar till Norwegians interkontinentala linjer fortsätter även om Ryanair inte är säker på att Norwegian flyger om 12 månader. Norwegian tillbakavisar O’Learys påstående att de har ekonomiska problem. Börsen har dock reagerat kraftigt och aktien har sjunkit med över 30 procent sedan årsskiftet.
Ryanairs brittiska konkurrent, lågkostnadsbolaget Monarch med omkring 6 miljoner årspassagerare, hade ekonomiska problem 2016 då det ryktades om konkurs. O’Leary tror att bolaget får svårt att överleva vintern. Monarchs vd svarar att nuvarande problem är av engångskaraktär.
Wizz Air är ett snabbväxande lågkostnadsbolag med fokus på Östeuropa. O’Leary tror att bolaget kommer att konkurreras ut av Ryanair när Ryanair ökar sin penetrering på Östeuropa. Wizz Air kommer då förmodligen att sväljas av Lufthansa enligt O’Leary.
Air Berlin ansökte i augusti om konkursskydd sedan huvudägaren Etihad slutat finansiera det förlusttyngda bolaget. Ryanair visade snabbt intresse för att köpa bolaget. Även Lufthansa visade intresse för att överta delar av Air Berlin och den tyska staten garanterade ett brygglån, som nu har accepterats av EU kommissionen, för att få en kontrollerad avveckling av Air Berlin. Ryanair menar att det är en riggad konkurs så at Lufthansa kan överta de lönsamma delarna av Air Berlin. Ryanair har lämnat in en anmälan till tyska Konkurrensverket samt till EU Kommissionen.
Ryanair har även visat intresse att operera 90 flygplan under Alitalias varumärke med italiensk personal. O’Leary tror att Alitalia kommer att styckas upp, oberoende av vem som tar över bolaget, men tror att EU kommer att blockera Ryanair som majoritetsägare.
O’Leary tror att det på sikt blir 4, eventuellt 5, stora flygbolagsgrupper i Europa. Lufthansagruppen, Air France-KLM gruppen, IAG (British Airways-Iberia) gruppen och Ryanair har kraft att fortsätta växa och utvecklas även under en lågkonjunktur. Han är mer tveksam till om easyJet finns kvar om fem år då Ryanair succesivt kommer in och konkurrerar på deras flygplatser. Han förutspår att chansen är 50/50 att easyJet i framtiden går upp i Air France.
Michael O’Leary följer i Jan Carlzons fotspår som myntade begreppet ”One of five in 95”, dvs att SAS skulle tillhöra en av de fem stora flygbolagsgrupperna på den avreglerade Europeiska marknaden 1995. Två år innan dess, 1993, enades de nationella flygbolagen Austrian, KLM, SAS och Swissair om att förbereda en sammanslagning till ett gemensamt bolag i det s k Alcazarprojektet. En vecka senare hoppade KLM av projektet. I dag hör Austrian och Swiss, återstoden av det 2001 konkursade Swissair, till Lufthansagruppen och KLM har gått samman med Air France . SAS är fortfarande ett fristående flygbolag inom Star gruppen
O’Learys arroganta attityd retar många inom flygindustrin och ett stående råd är att han ska sköta sina egna affärer i stället för att skada sina konkurrenters. Samtidigt har han byggt upp Europas största flygbolag och många menar att han vet precis vad han säger och varför, sant eller falskt. Vi får följa hans försök att skapa en bredare europeisk flygbolagsgrupp. Ska man jobba över nationsgränserna krävs mer diplomati och hänsyn till olika kulturer än han hitintills visat.
Det finns många olika sätt att driva och utveckla flygindustrin på.
Lars Brynielsson
Aviation Management
Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@Diavel
Skrivet av GM, 2017-09-18 06:35:21
Det du skriver om ansettelsesvilkårene i Norwegian er feil, og det vet du! 140 piloter fra Ryan Air har hittil i 2017 fått fast ansettelse i OSM Aviation som Norwegian pilot (NAI). OSM Aviation er, som du vet, et Norwegian eid selskap.
|
|
@ Hugo
Skrivet av Diavel, 2017-09-17 19:39:30
Flera bolag har annoncerat flygbiljett priser Stockholm-London från 299, SEK Arlanda express är inte mycket billigare. Skitbolaget Ryanair har annoncerat biljett priser från "Stockholm Skavsta" till 199 sek. vad det koster att resa hela vägen till Skavsta, Nyköpings flygplats vet jag inte men det är helt ointressant. Tråkigt att så många har så lite empati med flygbesättningarna att dom flyger med detta bolag
|
|
@sv. Diavel
Skrivet av Diavel, 2017-09-17 19:30:36
Vad angår piloter , är huvudorsaken till att dom har konkurrenskraftiga löner, att dom slipper skatta sina löner genom att agera som enkelmans bolag. Manfår inga pensions inbetalning från Ryanair t.ex. hoppas verkligen det finns en LOL försäkring För merparten av Norwegians piloter är det samma sörja, utom " core norwegian" som blir allt mindre betydande. Kabinpersonal har på Ryanair usel lön och usla villkor Norwegian är inte särskild mycket bättre. Att andra bolag fölger efter är ingen ursäkt
|
|
Re: Skrivet av sv Diavel, 2017-09-17 15:45:24
Skrivet av Realist, 2017-09-17 17:40:27
Det är svårt och använda "Namn/Alias" och "Rubrik"! Nåja, har du koll på villkor och avtal utöver lön...?! Nej precis, det har du inte! "Hög" lön behöver inte betyda att det är bra på totalen. Men är man 25 och inte ser till helheten kan det nog verka bra... :-( När du ska gå i pension, få barn, bli sjuk, mm mm så är det kanske inte lika gynnsamt!
|
|
Varken
Skrivet av sv Diavel, 2017-09-17 15:45:24
Ryanair eller Norwegian har sämsta tänkbara villkor och lön. Tvärt om, lönerna är betydligt högre än t.ex SAS löner. Tror inte riktigt att du känner till villkoren för nämnda bolag.
|
|
@Diavel
Skrivet av Hugo, 2017-09-17 13:38:21
Flygresor är ingenting annat än effektiv kollektivtrafik. Betalar du mer för att ta dig ut till Arlanda än för att åka till London så åker du antagligen med Taxi, vilket helt enkelt är en privat chaufför.
|
|
Re: Jens
Skrivet av Flygsäkerhet, 2017-09-17 11:32:08
"Vad jag har förstått så regleras alla providers mot samma regelverk." Du kan inte vara så naiv?! Ja, i teorin men i praktiken trodde jag det var uppenbart att det inte fungerar. Inte ens i Sverige fungerar det! ACR;s "Västeråsincident" är väl bästa exemplet på detta. Tänk då när flygtrafikledningens Rajjanair träder in på den svenska flygtrafikledningens marknad...!
|
|
@Jens
Skrivet av Diavel, 2017-09-17 09:47:14
allt har konsekvenser, vad består denna nytänkning i, annat än at speciellt Ryanair och Norwegian fullständigt struntar i passagerarna och ser till att flygbesättningarna får sämst möjliga villkor och lön. En utveckling som sedan har spridit sig till andra bolag också.Självklart ska man tillbaka till monopoltidens hutlösa priser, men det måste finnas viss rimlighet. Det är inte rimligt att få flyga till t.ex. London för mindre än vad det koster att ta sig till Arlanda från Stockholm
|
|
Pilot
Skrivet av Up, 2017-09-16 21:13:03
Brist skulle jag tro är en anledning till inställningarna.
|
|
Re; Flygsäkerhet
Skrivet av Jens, 2017-09-16 14:11:27
En sak kan vi säkert vara överens om och det är att monopolister inte tar hänsyn till marknader och de betalande. Vad jag har förstått så regleras alla providers mot samma regelverk. Dvs inte gynnsammare för lekande providers? Tack Ryanair, EasyJet, Norwegian och BRA att ni etablerat er och visat att nytänkande i en annars mycket konservativ flygbransch lönar sig och skapar möjligheter för alla att resa. Inte bara för de rika.
|
|
2 dagar efter
Skrivet av miki, 2017-09-16 10:22:37
http://fr.newsmonkey.be/article/19988
http://www.pprune.org/terms-endearment/598983-ryanair-10000-signing-bonus.html
https://www.irishtimes.com/news/ireland/irish-news/ryanair-to-cancel-up-to-50-flights-a-day-for-six-weeks-1.3222671
|
|
Re; Jens
Skrivet av Flygsäkerhet, 2017-09-15 20:27:10
Utmanare som har noll (0) intresse att se till att det långsiktigt är bra för flygbranschen... Som inte behöver tänka på utbildning, utveckling och långsiktighet. Att du behöver "leka provider" för att få lite självförverkligande är tragikomiskt men låt inte hela flygbranschen behöva lida för det! Kortsiktighet har vi sett i alla tidigare avregleringar!
|
|
Ouppfostrat jäkla skrikunge
Skrivet av Diavel, 2017-09-15 18:16:19
är det första som jag tänker när jag ser dessa konstiga kommentarer från denna O' Leary, inget annat än dumheter för att han inte fått som han vill vid ett par tillfällen nyligen. All anledning att inte flygamed Ryanair eländet
|
|
Nonsense
Skrivet av Tom, 2017-09-15 14:55:03
At SAS pg Norwegian skulle gå konkurs er nonsense. Ingen tror noe på hva denne, lille fornærmede skriker-unge, sier.
|
|
MOL
Skrivet av Anders, 2017-09-15 14:51:57
MOL förlorade nyligen i EU domstolen samt att DY nu samarbetar med EZY förklarar hans utspel om konkurrenter.
http://www.reuters.com/article/us-ryanair-crew-court/ryanair-loses-eu-court-battle-to-keep-irish-law-for-crew-abroad-idUSKCN1BP0VM
|
|
Vad tror O'Leary om ANSP?
Skrivet av Jens, 2017-09-15 10:36:55
Hur ser O'Leary på statliga NATS, DFS, LFV jämfört med utmanare som privata ACR? Enligt färska rapporter från ATM Policy så pressas de gamla statliga instutionerna att sänka sina priser med upptill 50%. Att jämföra med de priser som belastade marknader innan avregleringar. På sikt hur kommer de stora bjässarna att överleva. Flyget smittar av sig.
|
|
Gratis
Skrivet av Saltkammargutten, 2017-09-15 08:31:48
Och Mr O´Leary tackar för gratis reklamen som vanligt. Varför denna hets att jämt citera den personen?
|
|