Debatt: Flygskatten måste stoppas
Publicerad den 10 november 2017
I den höstbudget som regeringen presenterat framgår det att man avser gå vidare med att införa en flygskatt. Regeringens primära syfte med en flygskatt är att minska flygets påverkan på miljön. Men, som regeringens flygskatt är utformad bidrar den inte till minskade utsläpp, något som även framgår i den utredning som regeringen har låtit ta fram. Som ett av Europas snabbast växande flygbolag kan vi bara beklaga att regeringen tar tydlig ställning mot flyget och all den tillväxt som flyget kan medföra.
Kommentarer
Vi var först med flygskatt Alliansen.
Flygskatt införde vi redan 2008.
Miljöpartiet styr Sossarna med utpressningstaktik. De tvingar Löven och Andersson att driva frågan vidare och införa flygskatten. Detta är det vi får betala för kohandeln med skatteuppgörelsen. Nu återstår bara att Alliansen stoppar vansinnet och inte släpper igenom budgeten.
när en liten klick miljöpartister tillåts vara med och styra vårt land. Så mycket de har bromsat, orsakat onödiga kostnader (stoppet av förbifart Sthlm) och inte visat ett helhetsperspektiv i sina ställningstaganden. Det är anmärkningsvärt att Löfven, med sin bakgrund i arbetarrörelsen, inte bara sätter ned foten.
Måtte vi få en regering utan dessa bakåtsträvare. Se till att subventionera bort alla gamla miljövidriga bilar till att blrja med!
Några överlägsna uttalanden intresserar mig inte.
Om du nu tillhör moderaterna tycker jag att du skyndsamt ska ompröva din inställning till flygskatten, eller din partillhörighet.
I övrig behöver jag inga “förlåtanden” i från dig.
Upplysningsvis måste jag tillrättavisa dig.
Blev med i Högerpartiet 1968 som sedermera bytte namn till Moderata samlingspartiet. Är fortfarande medlem efter 49 år.
Du är förlåten trots dina felaktiga påståenden.
Berättar inte hela sanningen. I övrigt är det ingen nyhet du kommer med.
Bara sosse propaganda!
Och vad var det som inte var fakta?
Upplyste bara att de som flyger över Sverige betalar undervägsavgift!
Påstår du något annat?
tar alla länder ut. Det var det här med att hålla sig till fakta.
De som flyger över Sverige betalar en avgift redan idag.
Den svenska undervägsavgiften (en route) tas ut för flygplan över 2000 kg som flyger i luftrum där Sverige bedriver flygtrafiktjänst.
Bra för miljön, mer pengar till vård, skola och omsorg. Alla är vinnare i detta, de som förlorar jobben är ändå låglöneanställda som kan hitta motsvarande jobb på hotel, restauranger och matbutiker. Det är underskott på personal i dessa sektor så inte negativt alls även på arbetsmarknaden.
Tittar man på rubricerad sajt, så kan man ju undra varför alla överflygare slipper undan miljöskatt.
Ibland måste man göra det man anser är rätt, vi måste göra vårt och andra länder sitt, resonemanget att bara för att ingen annan gör nåt innebär inte att vi inte ska göra nåt. Det breda folkliga stödet för denna skatt samt den politiska enighet efter höstens uppgörelse innebär ju att skatten är klappad och klar som det ser ut. Alliansen har ju meddelat att de inte kommer rösta ned den, så det innebär ju att det är klart.
Tala gärna om för mig om jag har fel!
Hur mycket skatt betalar exempelvis Norwegian i Sverige?
Men herregud, tror du verkligen att bara för att de drar ner på linjer i Sverige så står planen på marken? De flyttas ju bara till ett annat land och flyger en linje där istället. Dvs lika mycket utsläpp ändå.
Norwegian klarar nog att fylla sina plan även om de skulle tvingas dra ner i Sverige. Men det ligger ju knappast i Sveriges intresse.
Denna skatten drar ner på flyget i Sverige, men den flyttas bara till annat land. Dvs en dålig sak för Sverige, och samma lika för miljön.
Vad jag kan se betala flyget massor med skatt.
I juni 2008 införde Alliansregeringen flygskatt i Sverige. Idag gäller denna skatt allt bränsle som förbrukas i flygplan som inte är linjetrafik eller taxiflyg. Ett företag med eget flygplan måste betala skatt på bränslet. Gäller både Jet A1 och Avgas.
Avgas som förbrukas är mindre än 1/3 av vad som avdunstar vid hantering av bilbensin.
Ni som klagar på S och MP kom ihåg att Fredrik Reinfeldt var den som först införde flygskatt i modern tid!
Märklig debattartikel då de säger att skatten kommer göra att det blir färre linjer från Sverige men ingen påverkan på miljön. Självfallet innebär färre flyglinjer en positiv effekt och minskad klimatpåverkan. Varför ska flyget vara undantaget från miljöskatt som alla andra trafikslag betalar? Dessutom har fen brett folkligt stöd
Norwegian borde först gå till sin norska högerregering och be dem ta bort skatten i Norge. Tycker de att det är OK att betala skatten i Norge men inte i Sverige? Verkar helsnurrigt.
När började svensk skatte och miljöpolitik av norrmän?
Detta liknar väldigt mycket den debatt som var vid trängselskatterna i Stockholm och Goteborg. Denna skatt skulle slå mot näringslivet så att det nästintill skulle bli omöjligt att bedriva verksamhet. Den sk dubbelstöten med återställd restaurangmoms lika så. Alla restauranger skulle dö? Är det någon som tycker att det går dåligt för att dessa saker genomfördes.
Låt olyckskorparna kraxa.
Fast att införa skatt på flygbränsle är väl rimligt? Det driver ju utvecklingen till att ta fram mer bränslesnåla flygplan.
Att linjetrafiken är undantagen har att göra med att Chicagokonventionen förbjuder detta, tyvärr.
Vi behöver inte fler skatter “bara därför att vi ska ha en skatt”. Vi behöver snålare motorer och möjligheter för bolagen att byta sina gamla flygplan mot nya. Denna skatten tillför inget och skapar inga incitament att bli bättre. Gör om och gör rätt, mp och s!
Regeringen både förra och denna inser att de måste lyfta på varenda sten för att finansiera alla sjuka idéer de har hittat på. Att skylla på miljön är bara en löjlig täckmantel. Det sjuka är att ingen vågar/kan sätta stopp på dessa dåraktigheter. Svenska befolkningen måste demonstrera som fransmännen brukar.
Bara då börjar politikerna agera.
Alliansregeringen med M i spetsen startade beskattningen av flyget då man införde skatt på flygbränsle första juli 2008. Undantaget är linjetrafik.
Flygskatt var Alliansen först med att införa.
Sverige behöver INTE ALLS en flygskatt! Däremot vårt land behöver istället kloka, ansvariga och seriösa politiker som kan fatta bra beslut när det gäller tillväxten och framtidens välbefinnande. Vi kommer ingenstans med dagens populistiska politiker.
Vi måste värna vår miljö och flygskatten är en bra början. Viktigaste är att bromsa den lavinartade ökningen av flygtrafiken.
Liggande förslag är snällt orsakar inga stora problem. Men kommer att bromsa trafikökningen.
När flygbolag säljer en biljett Luleå – Stockholm för 199:- billigare än Arlandaexpress då får flygbolagen skylla sig själva att en flygskatt införs.
VARFÖR SKALL FLYGET VARA HELT SKATTEBEFRIAT?
Finns ingen anledning!
Flygskatten är bara bra för Sverige.
Jag håller med, detta är en skadlig skatt som införs på klassiskt sosse-manér “bara för att man ska”, utan sakskäl, förutom de politiska. Det finns inga incitament att dra lite bränsle, detta är ingen grön skatteväxling, detta är bara en skatt gjord för att skada en näringsgren.
Inför skatten, men gör följande tillägg:
– Grön skatteväxling där skatterna går in i en fond som utvecklar t ex biobränsle för flyg
– Koppla skatten till faktiska utsläpp, dvs låga utsläpp – låg skatt
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten