Skriv ut   Tipsa en vän  

Skandinavien intressant för asiatiska flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 mars 2019
Oslo är en allt mer intressant marknad för asiatiska flygbolag. Det visar ny statistik över städer som saknar direkttrafik med varandra.

Asiatiska flygbolag
Asiatiska flygbolag
 
Faktum är att det inte finns någon direkt flyglinje mellan Beijing och Atlanta, alltså mellan världens två största flygplatser. Inte heller mellan storflygplatser som Tokyo och Barcelona eller Shanghai och Düsseldorf. Det är analyssajten anna.aero som tagit sig an att gå igenom de tio största flygplatserna i Asien och ta reda på vilka som är de inte har direktlinjer till men där det finns stora potentiella marknader. De beräknas på hur många som flyger mellan två städer men alltså är tvingade att flyga via någon annan flygplats.

I toppen är det naturligtvis de stora städerna i Europa och USA som fyller listorna på så kallade ”underserved routes”. Men lite längre ner bland flygplatserna dyker det upp en intressant flygplats, nämligen Gardermoen i Oslo. Enligt analysen finns det marknad för att knyta samman Oslo med inte mindre än tre flygplatser i Asien, Beijing, Hong Kong och Singapore. Den kinesiska huvudstaden är på gång, i sommar startar Hainan Airlines trafik mellan de två huvudstäderna med ambition att hålla igång den året runt. Oslo har också haft kortare serier med säsongs- och charterflygningar till Seoul under årens lopp. Sammantaget har dock Oslo varit den huvudstadsflygplats i Skandinavien som haft minst antal egna långlinjer österut. Istället är det transit via bland annat Köpenhamn, Amsterdam, Stockholm eller Helsingfors som gällt för de norska passagerarna.

Även Köpenhamn anses ha marknad att kunna bära en direktlinje mellan Kastrup och Incheon Airport i Seoul. Annars är Köpenhamn tämligen välförsedd med linjer till Asien, dels med SAS, dels med ett växande antal kinesiska flygbolag.

Stockholm däremot lyser helt med sin frånvaro på listorna. Detta trots att bland annat Tokyo enligt Swedavias beräkningar har en direkt svensk marknad på cirka 45 000 passagerare årligen. Även Hong Kong gick bra och flytten till Kastrup berodde i första hand på tilldelningen av slotar på flygplatsen i Hong Kong. Seoul är också det en linje med tydlig bärkraft från Arlanda enligt Swedavia.





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Got
Skrivet av Hi, 2019-03-11 21:04:38
Landvetter borde ha en linje till China
Anmäl inlägget
@Ren luft
Skrivet av Harald B, 2019-03-08 18:52:33
Den gode og humoristiske (?) E Johansson glemmer vist, at alle Asien-flyvninger til CPH flyver over Sydsverige, og at den fremherskende vindretning i CPH er fra vest.

Bortset fra det vil det fint med en direkte rute fra CPH til Seoul - til glæde for mange københavnere og sydsvenskere.
Anmäl inlägget
Stockholm-Halmsjön
Skrivet av Göran, 2019-03-07 23:52:23
Halmsjön (Arlanda) är lika efterblivet idag som när den invigdes officiellt 1960.
En barack tjänade då som sk. internationell terminal. idag har vi en drös baracker som också de kallas terminaler.
Anmäl inlägget
Överkörda
Skrivet av Dabe, 2019-03-07 14:12:57
Man kan ju fråga sig varför vi skall tillåta alla kinesiska och asiatiska bolag att öppna linjer hit när dom (kommunist staterna) gör allt för att hindra ikke statliga bolag, exempelvis Norwegian från att flyga österut... Hög tid att ställa motkrav innan vi blir helt överkörda.
Anmäl inlägget
Ren luft.
Skrivet av Erik Johansson, 2019-03-07 14:06:58
Vad bra att dom inte vill flyga till Sverige. Den Svenska luften blir renare då. Låt dom flyga till CPH och göra den Danska luften oren.
Anmäl inlägget
Ren luft.
Skrivet av Erik Johansson, 2019-03-07 14:06:54
Vad bra att dom inte vill flyga till Sverige. Den Svenska luften blir renare då. Låt dom flyga till CPH och göra den Danska luften oren.
Anmäl inlägget
Arlanda...
Skrivet av Jens, 2019-03-07 12:39:54
...kommer inte att få några långlinjer som det fungerar idag. Väljer man däremot att modernisera flygplatsen så den kan mäta sig med övriga Nordiska huvudstäder kan det bli aktuellt.
Anmäl inlägget
Arlanda-Seoul
Skrivet av Anonym , 2019-03-07 10:12:18
Arlanda-Seoul borde startas snarast! Det kommer bli populärt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev