Skriv ut   Tipsa en vän  

Nytt svenskt charterflygbolag utan flygplan och utan AOC

Flygnyheter, Redaktionen, den 28 maj 2019
Två gånger har starten skjutits upp för flygbolaget ScanBlu och nu finns inte ansökan om ett AOC kvar hos Transportstyrelsen. Av allt att döma är planerna på ett nytt ACMI-bolag i Sverige avskrivna.

ScanBlu hade som ambition att vara igång med ACMI-trafik innan sommaren 2018. Planerna var att ha bas på Korfu men flyga under ett svenskt AOC. Ledningen för flygbolaget menade att det fanns en stor efterfrågan på ACMI-flygningar både i Skandinavien och Europa. Men redan från början var det problem med den Airbus A319 med 144 stolar ombord som skulle utgöra basen i verksamheten. Så snart som flygverksamheten var igång skulle flottan även utökas med ytterligare en maskin, en A321. 

Enligt Transportstyrelsen, som handlägger frågan om att utfärda ett AOC, byttes flygplansindivid ett flertal gånger på ansökan. Därmed blev den gång på gång ofullständig, utan minst ett flygplan i flottan kan inte ansökningsprocessen fortsätta, vilket i sin tur försenade trafiktillståndet. Ett nytt datum för flygleverans sattes till november förra året med tilltänkt trafikstart vid årsskiftet. Den 11 november förra året anlände också mycket riktigt SE-RAH, en A321 med 220 stolar till Arlanda där den en tid stod parkerad på flygplatsen.  

Trots att det då fanns ett flygplan att tillgå har ansökningsprocessen ändå dragit ut på tiden. Det har främst handlat om att uppfylla kraven som Transportstyrelsen ställer, bland annat på utbildningsnivå, dokumentation, ekonomisk grund i bolaget och kompetensen på ledningsnivå att styra ett flygbolag. Vilka punkter som inte varit uppfyllda är inte offentligt.

Nu visar det sig också att flygplanet inte längre finns kvar i svenskt register. Den är numera UR-CSI vilket innebär att den i princip är tillbaka där den kom ifrån, Fan Air i Ukraina, där den hette UR-CRI. Av allt att döma har planerna på ett nytt svenskt charterflygbolag därmed dragits tillbaka.

- Ja, vi har inte längre något ärende på dem, säger Staffan Söderberg på Transportstyrelsen till Flygtorget.

Det hindrar dock inte att flygbolagets hemsida fortsatt ligger kvar med programförklaring och historia kring verksamheten. Dessutom söks kaptener och styrmän såväl som kabinpersonal. Om det pekar på att ScanBlu avser att komma tillbaka med en ny ansökan är oklart. Transportstyrelsen ska klara en AOC-ansökan på 90 dagar om alla handlingar är kompletta. I realiteten kan ett godkänt AOC vara klart efter cirka fem månader. Det gör att inte heller denna sommar kan det bli några uppdrag för det tilltänkta nya blå-gula flygbolaget.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Viking
Skrivet av thomas, 2019-05-31 15:24:51
Det finns andra som lagt under sig den marknaden
Ex TK som flyger på Mogadishu och Iraq, problemet är att de flesta flyger ut och är borta månader så blir lite pax på returen. Sen minsta lilla hint om dålig ekonomi bokas bara enkelbiljetter. + Massor av kkar på Iraq flygen genom åren.
Anmäl inlägget
Är direkttrafik ens tillåten?
Skrivet av ABC@Vikingpilot, 2019-05-29 02:53:42
Är det återigen tillåtet att flyga från Sverige direkt till Irak? Den stora marknaden blir väll alla som får sina tillfälliga uppehållstillstånd återkallade nu när krigen i Syrien och Irak är slut och oroligheterna i Somalia gjort Somaliland och stora delar av Somalia till säkra områden. Det borde vara en miljardmarknad!?
Anmäl inlägget
Målat flygplan?
Skrivet av Dracula, 2019-05-28 13:29:06
Undrar om flygplanet på bilden är målat på riktigt, alltså den repainten flygplanet skulle ha, eller är detta gjort i Photoshop?

Var den som stod på ARN målad?

//Dracula
Anmäl inlägget
Underlag
Skrivet av Gh, 2019-05-28 12:50:54
Om nu BRA trappar ner sin charter borde det definitivt finnas underlag.
Anmäl inlägget
Trist men....
Skrivet av Acer, 2019-05-28 10:28:21
Alltid trist när det inte går att få till men tyvärr alltid också samma grundfel, för lite kapital och underskattar tidsåtgång. Bara tanken att ha en 319 och en 321 är ett strategiskt misstag. Måste ha 2 exakt lika individer både vad gäller performance, antal stolar och motorer.
Anmäl inlägget
Kundunderlag
Skrivet av Vikingpilot, 2019-05-28 09:22:14
Kundunderlag finns på mellanöstern. Viking hade 5 avgångar i veckan på Irak. I Sverige finns idag c:a 200 tusen Irakier som vill kunna flyga fram och tillbaka till Irak (på knappa fem timmar i stället för 12 timmar via Istanbul). Det finns ungefär 200 tusen somalier som vill kunna åka fram och tillbaka till Somalia och ungefär 100 tusen Iranier som vill kunna åka fram och tillbaka till Iran utan mellanlandning i Turkiet.
Anmäl inlägget
Kunden
Skrivet av Killen, 2019-05-28 08:16:31
De här killarna har gjort det förr och vet vad som krävs, men finns det ett kundunderlag eller ej?

Christian drev Viking Airlines med framgång under en ganska lång period, och naturligt lägger man ner bolaget när kunden försvinner. Hoppas att vi kan se ett nytt bolag med drivna människor i spetsen snart.

http://www.scanblu.com/about-us/
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev