Skriv ut   Tipsa en vän  

Daisy en viktig del i minnet av D-dagen

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 juni 2019
Maskinen har flugit i Amerikanska flygvapnet, Linjeflyg och SAS. Just nu är Daisy tillbaka i hetluften över Normandie när 75-årsminnet av D-dagen högtidlighålls.

Daisy
Daisy
 
Idag heter flygplanet Daisy och är en DC-3:a målad i SAS färger. Den vårdas ömt av föreningen flygande veteraner och deltar i otaliga resor och uppvisningar under året. Just nu genomför flygplanet och föreningen en av de mer uppmärksammade uppvisningarna, som en del i minnesceremonierna av D-dagen för 75 år sedan.
         
Daisy levererades som en C-47 från Douglas i Santa Monica 1943 med militärt leveransnummer 43-30732. Snabbt flögs maskinen över till Europa och deltog bland annat i erövringen av Sicilien innan ombasering till England och 61:a trupptransportenheten inom US Air Force. När så D-dagen närmade sig var flygplanet ett av de närmare 1 200 flygplan som användes till att transportera den enorma mängd trupper som förflyttades från England till Frankrike under de första dagarna av invasionen. Daisys uppdrag var att inom ramen för Uppdrag Boston, släppa drygt 20 fallskärmsjägare över Normandie under natten den 6 juni. De kom från 82:a Airborne och tillhörde de mytomspunna Easy Company. 
         
Efter kriget återfördes flygplanet till USA och byggdes om från en militär C-47 till en civil DC-3:a. Och hittade vägen till SAS med beteckningen LN-IAF, ett av de första flygplanen i det då nybildade SAS. Efter ett kortare gästspel i Linjeflyg som SE-CFP såldes maskinen till det svenska flygvapnet och blev TP 79. Efter 22 år i Försvarsmakten återregistrerades flygplanet till SE-CFP där den nu flyger för Flygande Veteraner.

Idag fredag deltar Daisy tillsammans med cirka 25 andra C-47/DC-3 i olika formationsflygningar och fallskärmssläpp över Normandie. Flygprogrammet startade redan i onsdags, den 5 juni eftersom det under den riktiga minnesdagen 6 juni rådde flygförbud över stränderna där invasionen en gång ägde rum. Daisy är en av en handfull flygplansindivider som verkligen var med då för 75 år sedan men det är en insats som bleknar inför den idag 97-årige Tom Rice som återupplevde hoppet han gjorde för 75 år sedan när han i ett tandemhopp släpptes över den franska kusten. Även Daisy slöt generationsklyftorna genom att ha med Warren Johnson ombord i samma flygplan som hans farfars bror flög med den 6 juni 1944. 

När väl minnesstunderna kring D-dagen är avklarade flyttas en del av de samlade flygplanen i Tyskland för ytterligare en minnesstund: Luftbron in till Västberlin som genomfördes 1949. Enligt de ursprungliga planerna skulle flygplanen ha landat på den numera nedlagda flygplatsen Tempelhof i Berlin men det inskränks istället till en formationsflygning över Berlin. 

Namnet Daisy kommer sig av att det är av allt att döma det namn flygplanet hade under sina drygt två år i det amerikanska flygvapnet. Detta trots att flygplanet sedan 1987 har den klassiska drakmålningen från tiden i SAS och även namnet Fridtjof Viking.





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ja ha
Skrivet av Ingastryck, 2019-06-10 11:13:45
Ja då vet jag varför det är tomt på Novairs HK .
Anmäl inlägget
Korrekturläsning
Skrivet av Kea , 2019-06-07 19:01:48
Easy company var ifrån 101:a luftburna divisionen (AKA Screaming Eagles) inte 82:a annars väldigt intressant läsning. Må dom som dog och ännu lever hedras för deras hjältemod på alla sidor av konflikten.
Anmäl inlägget
Korrekturläsning
Skrivet av Johnn, 2019-06-07 12:29:32
USAF hette US Army Air Force under WWII
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev