
Arlanda haltar när en bana är stängd i sommar
Publicerad den 5 juli 2019Kommentarer
reiste for noen dager tilbake BGO-ARN-HEL og skulle videre til en baltisk hovedstad.
Finnair fikk betydelig delay på begge anløp på ARN(også inbound flight gikk HEL-ARN-BGO), og hinnade ikke Connection.
Finnair skylte, sikkert med rette, på ATC i ARN, og nekter kompensasjon etter EU 261 til pax.
Gir ARN et meget dårlig omdømme.
På Gardemoen brukar de en taxibana till start/landning.
egentlig en annen diskusjon, men det går store mengder fisk for eksport fra Norge, med tog Narvik-Gardermoen. Togene passerer Luleå….tror ikke jeg behøver skrive mer.
at Sverige har en regjering.
Luleå har Sveriges längsta bana 3350*45.
Nyttja den för frakt i stället för Arlanda.
hoppas exportera begreppet flygskam till andra nordiska länder, så att trafikken där minskar mer än på ARN. Alternativt vill man bygga ut tågstationen på ARN i takt med att flygtrafiken minskar, och på så sätt blir tågtrafiken på ARN större än vad den är på CPH och OSL
påstand om bruk av taxiway på OSL.
Men se på LGW, der er taxiway back-up for den ene runway som finnes. Fråga om lengde, spesielt bæreevne osv.
Aldrig, och Arlanda kommer tappa ännu mer tyvärr. Titta gärna på Vanda där underhåll på banorna sker i dialog med operatörer. I Oslo jobbar man i sommar med starter på en taxibana vid underhåll på en landningsbana. Hur är detta möjligt?
Swedavia liksom LFV bedriver gemensamma projekt som kommer att sänka flygets infrastruktur. I det här fallet är det Swedavia som inte tycks kunna prioritera vad som är viktigast.
Arlanda ska enligt infrastrukturminister Eneroth bli ledande flygplats i Norden. Har ministern någon som helst kunskap kring hur det ser ut på Arlanda?
Skönt att BMA finns kvar för inrikestrafiken…
Förseningarna pga detta problem lär blekna när man ser till LFV;s oförmåga att locka till flygledare samt behålla de flygledare man har.
Många går i pension, många flyttar och nästan inga söker till utbildningen.
De kommande tio åren lär helt ohållbara med dagliga restriktioner som får problemen med banarbete att blekna.
Fullständigt obegripligt att inte bana 3, 01R/19L inte från början planerades till minst 3000 meter. Finns det inga flygoperativa människor i ledningen för Swedavia eller dåvarande Luftis.
GOT lyckas renovera med bara en bana nattetid varför skulle inte ARN klara detta???
Lägg till några CB över Stockholmsområdet och det råder fullständig kaos. CTOT all over.
2 av 3 banor har varit ur bruk de senaste dagarna. 01L/19R är avstängd pga planerat arbete. 08/26 andvänds ej pga att den är i dåligt skick. Swedavia I ett nötskal!
kvarvarande 2 banor, ASAP, Tack.
Vi tvingas ofta att inte ta med full frakt kapacitet pga Arlandas/ Swedavias oändliga inkompetens. Vet att det är samma för alla andra bolag.
Arlanda som ledande i Norden….Hahahaha
DXB har kommit överens att mindre plan som boeing 737 ska delvis flytta till deras mindra flygplats och stå på plattan annars. Flyg på väg till australien via DXB flyttas att gå via. Singapore. Altså är denna renvoering inget lätt arbete och kan inte gemföras med Arlandas.
Hur gör DXB när de renoverar banorna?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten