Skriv ut   Tipsa en vän  

Finnair flyger långlinje på biobränsle

Flygnyheter, Redaktionen, den 6 augusti 2019
Två flygningar från USA med inblandat biobränsle. Det kan Finnair tacka passagerarna för som med medvetna val vid biljettbeställningarna byggt upp möjligheten att köpa in bränslet.

De som flyger med Finnair kan välja att samtidigt med biljettköpet göra en CO2-reduktion. Det är ett frivilligt åtagande som innebär att resenären betalar 10 euro för en regional flygning, 20 för en europaresa och 60 euro om det är en långlinje. Projektet kallas ”Push för change” och efter en försiktig start börjar det nu ge resultat: Två flygningar mellan San Francisco och Helsingfors, den ena genomförd igår och den andra i morgon, genomförs med biobränsle. Det är samma typ av bränsle som bland andra SAS använt och kommer från återvunnen frityrolja från snabbmatsindustrin i Kalifornien.

– Det är uteslutande tack vare passagerarna och de pengar som de lagt in i Push för change. De betalar för biobränslet, en inblandning på 12 procent som gör att vi minskar utsläppen med 32 ton på de två flygningarna med våra Airbus A330-300.

Finnair ser projektet som ett sätt att involvera också passagerarna i klimattänkande kring flygning och möjligheten att använda biobränsle.

– Vi gör allt vi kan som flygbolag för att minska vår klimatpåverkan. Nu breddar vi det arbetet och visar hur våra resenärer kan bidra, fortsätter Robert Lönnblad och pekar på de uträkningar som flygbolaget gjort.

– Om var och en av våra cirka 13 miljoner passagerare har med sig ett kilo mindre packning sparar det 1,2 miljoner ton bränsle under ett år. Det motsvarar 20 flygningar mellan Helsingfors och Tokyo. Det finna alltså mycket att göra som snabbt ger stora effekter. 

Finnair är nu i slutet av förnyelsen av flygplansflottan. I dagsläget flyger fjorton Airbus A350-900 i trafiken och ytterligare fyra är på väg att fasas in. De har i sin tur ersatt i första hand de äldre A340 som nu är helt borta ur Finnairs flygplansflotta. 





Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hur...
Skrivet av David Hild, 2019-08-08 17:55:58
Det funkar precis som grön el och för klimatet spelar det i princip ingen roll. Skulle inte påsta att Finnair far med osanning
Anmäl inlägget
Hur
Skrivet av David Hild, 2019-08-08 13:11:49
Finnair betalar för biobränsle motsvarande 12% vilket tankas in hydraten. Det stämmer att de inte ger 12% i vingen men för klimatet är det i princip oviktigt. Så jag skulle inte säga att påståendet är felaktigt. Det funkar precis som med grön el.
Anmäl inlägget
350-900 Airbus
Skrivet av Matti, 2019-08-06 20:46:53
De kommer 5 stycken Airbus 350-900 till och icke 4 stycken som det står i skrveri
Anmäl inlägget
Hur...
Skrivet av Calle, 2019-08-06 13:16:48
Hur kan man påstå detta då bränslet tankas ur en hydrantanläggning i marken? Möjligen så får dem i bästa fall en promille i tanken om dem blandat i det Finnair betalat för.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Volflight
Air BP
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev