
Air India justerar trafiken på Skandinavien
Publicerad den 30 september 2019
Kommentarer
Varken CPH eller ARN är troligen duktigare eller sämre än den andra på att driva flygplats. Det handlar om läget. CPH ligger en timme närmare Europa, dit de flesta flygningarna går. Det blir många timmar och kronor.
OK, du radar upp lite av varje på CPH. Glömde Royal Air Maroc, Air Arabia, Nouvelairr och Iraqi Airways, kör också på ARN. Sichuan bar sig inte på CPH alena och måste nu slinga den via HEL. Lite mer realiteter än wishful thinking.
Det er vist mere wishful thinking end realiteter, som I giver udtryk for.
Trods SAS’ mange langruter fra CPH, er udenlandske langruteselskaber mere repræsenteret i CPH end i ARN mht kapacitet på langruter. Listen er ret lang: Air Arabia, Air Canada, Air China, Air India, Delta (seasonal), Egyptair, Emirates, FlyEgypt, Iraqi Airlines, Middle East Airlines, Nouvelair, PIA, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian, Sichuan Airlines, Thai…
Mjo…men just Nordamerika och för den delen Kina/Japan har ju inte hängt med. Enda anledningen till att CPH är framgångsrikt är just dupering av SAS och duktigt driftsbolag. Danmark…det där lilla landet…har ingen exportindustri, ingen IT industri, sedan Aqua och Olsen brothers ingen nöjesindustri. Turismen som många framhåller är för Danmark och Norge kombinerat mindre än Sverige. MEN…driva flygplats är det fan bra på…
Håller med dig! Där SAS failar tar andra vid. Ex ARN finns det ett gediget nätverk uppbyggt, i huvudsak på uländska aktörer som Ethiopian Airlines, Air India, Air China, Thai Airways, Singapore Airlines, Qatar Airways, Emirates, Iran Air och United Airlines (dock seasonal).
Detta borde ses som en tydlig linje att de internationella bolagen inte klarar av det i Köpenhamn utan flyttar till Stockholm, kabinfaktorn i CPH ligger för de kinesiska bolagen runt 35% medans i Stockholm är det dubbla och nu ser vi att Air india minskar trafik, vilket jag anser är en tydlig faktor där man ser att de vikar i köpenhamn, i den långa längden så kommer detta påverka mycket negativt för, CPH men kan vara mycket posetivit för ARN.
SAS longhaul på Arlanda har samma liknelse som att försöka en hal tvål. Efter ett tags balanserande så tappar man den.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten