Skriv ut  

Air India justerar trafiken på Skandinavien

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 september 2019
Mindre trafik till Kastrup. Bibehållen, kanske ökande trafik till Arlanda. Air India har gjort justeringar i flygprogrammet på Skandinavien. Men sammantaget växer långlinjetrafiken på Kastrup.

Air India Boeing 787
Air India
 
Kastrup fortsätter att dra till sig interkontinental trafik. Nyligen annonserade Delta att de återvänder kommande sommarsäsong och ska producera 80 000 stolar under de sex månader som trafiken är igång. I januari flyttas sedan Los Angeles-maskinen SK 939/940 från Stockholm till Köpenhamn vilket innebär att 70 procent av SAS långlinjetrafik utgår från Kastrup. 

Men flygplatsen i Köpenhamn ser också en del minskning av den långväga trafiken, bland annat har Sichuan Airlines slingat om direktlinjen från Chengdu till att numera gå via Helsingfors. Detta för att öka marknadspotentialen. Kommande vintertidtabell visar också att Air India minskar med en frekvens i veckan, från fyra till tre på sträckan från Delhi. Det var trafik som drog igång någon vecka efter att också Arlanda fick Air India och Delhi som ny linje. 

Swedavia ser å sin sida stor potential för att öka dagens tre frekvenser till fler. Passagerarunderlaget för resenärer mellan Sverige och Indien växer.

Det finns absolut behov av mer kapacitet för flygningar direkt till Indien, kanske också en alternativ destination. Vi har en bra mix av tjänste- och fritidsresande och en bra beläggning på inkommande flighter, säger Elisabeth Axtelius chef för Aviation Business på Swedavia till Flygtorget.

Linjen mellan Stockholm och Delhi har idag konkurrens av Finnair via Helsingfors och framför allt av Emirates och Qatar som har ett stort antal destinationer i Indien från hubbarna i Dubai och Doha. Air India flyger med en Boeing 787-800 på sträckan Delhi - Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

läget
Skrivet av Frans, 2019-10-02 10:45:36
Varken CPH eller ARN är troligen duktigare eller sämre än den andra på att driva flygplats. Det handlar om läget. CPH ligger en timme närmare Europa, dit de flesta flygningarna går. Det blir många timmar och kronor.
Anmäl inlägget
Harald B
Skrivet av Loch Druxpa, 2019-10-02 09:21:11
OK, du radar upp lite av varje på CPH. Glömde Royal Air Maroc, Air Arabia, Nouvelairr och Iraqi Airways, kör också på ARN. Sichuan bar sig inte på CPH alena och måste nu slinga den via HEL. Lite mer realiteter än wishful thinking.
Anmäl inlägget
@Arashi/Loch Druxpa
Skrivet av Harald B, 2019-10-01 18:21:50
Det er vist mere wishful thinking end realiteter, som I giver udtryk for.

Trods SAS' mange langruter fra CPH, er udenlandske langruteselskaber mere repræsenteret i CPH end i ARN mht kapacitet på langruter. Listen er ret lang: Air Arabia, Air Canada, Air China, Air India, Delta (seasonal), Egyptair, Emirates, FlyEgypt, Iraqi Airlines, Middle East Airlines, Nouvelair, PIA, Qatar Airways, Royal Air Maroc, Royal Jordanian, Sichuan Airlines, Thai...
Anmäl inlägget
Re: LD
Skrivet av emil., 2019-10-01 16:07:46
Mjo...men just Nordamerika och för den delen Kina/Japan har ju inte hängt med. Enda anledningen till att CPH är framgångsrikt är just dupering av SAS och duktigt driftsbolag. Danmark...det där lilla landet...har ingen exportindustri, ingen IT industri, sedan Aqua och Olsen brothers ingen nöjesindustri. Turismen som många framhåller är för Danmark och Norge kombinerat mindre än Sverige. MEN...driva flygplats är det fan bra på...
Anmäl inlägget
@Arashi
Skrivet av Loch Druxpa, 2019-10-01 09:57:22
Håller med dig! Där SAS failar tar andra vid. Ex ARN finns det ett gediget nätverk uppbyggt, i huvudsak på uländska aktörer som Ethiopian Airlines, Air India, Air China, Thai Airways, Singapore Airlines, Qatar Airways, Emirates, Iran Air och United Airlines (dock seasonal).
Anmäl inlägget
Helt rätt
Skrivet av Arashi, 2019-09-30 17:24:40
Detta borde ses som en tydlig linje att de internationella bolagen inte klarar av det i Köpenhamn utan flyttar till Stockholm, kabinfaktorn i CPH ligger för de kinesiska bolagen runt 35% medans i Stockholm är det dubbla och nu ser vi att Air india minskar trafik, vilket jag anser är en tydlig faktor där man ser att de vikar i köpenhamn, i den långa längden så kommer detta påverka mycket negativt för, CPH men kan vara mycket posetivit för ARN.
Anmäl inlägget
SK
Skrivet av Loch Druxpa, 2019-09-30 08:51:30
SAS longhaul på Arlanda har samma liknelse som att försöka en hal tvål. Efter ett tags balanserande så tappar man den.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev