Featured article image

BRA: fem nya utrikeslinjer

Publicerad den 9 oktober 2019
Kommentarer
Två utrikeslinjer blir sju när BRA gör en storsatsning på utrikestrafik. Nya linjer från alla tre storstäder.
BRA flyger sedan tidigare på Lyon och Berlin som komplement till inrikestrafiken. De följs nu av en stor satsning på utrikes när flygbolaget presenterar fem utrikeslinjer på ett bräde:
Bromma – Oslo Torp
Bromma – Riga
Bromma – Tallinn
Göteborg – Berlin Tegel
Malmö – Berlin Tegel
Flygningarna till Oslo Torp sker i samarbete med Widerøe och tillsammans flyger bolagen upp till tre dagliga avgångar. Oslo Torp är Norges tredje största flygplats, 12 mil söder om Oslo och är en knutpunkt för Widerøe i södra Norge och under 2018 passerade här cirka två miljoner passagerare. Det ger också möjlighet att komma ut på Widerøes linjenät norrut till bland annat Bergen, Stavanger och Trondheim. Flygningarna till Oslo Torp sker omväxlande med BRA’s ATR 72-600 och de Dash Q400 som ingår i Widerøes flotta.
     
– Hela flygprogrammet är en fantastisk nyhet och särskilt det nya samarbetet med Widerøe som ger ett helt nytt sätt att resa både till och från Norge, säger Jim Hofverberg, presschef på BRA till Flygtorget.
Samtliga linjer har trafikstart i slutet av mars, alltså efter att de sista AVRO-maskinerna lämnat flottan. De kommer därför att flygas med ATR 72-600 som BRA nyligen ökade antalet av. I de flesta fall blir det dagliga avgångar, utom lördagar med undantag av Malmö-Berlin som är två flygning i veckan. 
Satsningen på regional utrikestrafik är en del i flygbolagets arbete på att minska beroendet av den sviktande inrikestrafiken. Sedan tidigare finns egna linjer från Göteborg till Lyon, Växjö till Berlin och Visby till Helsingfors på sommaren. Dessutom flyger BRA Umeå – Helsingfors på uppdrag av Finnair.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Johan
2019-10-10 14:20

…när 363 flygande slutar pga arbetsbrist vid denna tidspunkt.

Anna
2019-10-10 10:08

Wideröe och BRA har ju inte immunitet att bedriva koordinering av rutter och tidtabeller. Då skulle de behövt ansöka svenska och norska myndigheter om t ex ett joint venture. Så ja, det här är legalt mycket tveksamt.

Anonym
2019-10-10 08:47

Bromma & Västerås flygplatser borde ej ha passagerarflyg. Utan endast ha samhällsnyttiga flyget & helikopter för polis ambulans kustbevakningen skolflyg etc. Samma som på Säve flygplats i Göteborg. Passagerarflyget i stor sthlm hänvisas till Arlanda & Skavsta

Calle
2019-10-10 03:03

Konkurrensverket? Skojar du? WF har kärror och crew stationerade på Torp och BRA på Bromma. Kostnadseffektivt och medger en bra tidtabell. Det är väl ett rimligt samarbete precis som LH/SK t ex gör på många linjer. Hur tänkte du nu?

DW
2019-10-10 02:56

Och vad är det med det… ?

PF
2019-10-10 02:12

Två gånger i veckan känns som en svår linje när man kan flyga från CPH med båda SAS och Easyjet.

Anna
2019-10-09 19:56

Wideröe och BRA har alltså avtalat att den ena parten sköter morgonavgången och den andra parten eftermiddagsavgångarna. Eller vad vi andra kallar marknadsuppdelning. Vem ringer Konkurrensverket?

Que
2019-10-09 18:51

Så länge BRA har en marknad och ett passagerarunderlag så finns BRA. Om BRA enkom ska finnas för sin fina logga, flygplan eller anställda så är svaret enkelt. Först kommer marknaden, d.v.s. kunden, sen bygger man därifrån och uppåt. Så, finns kundunderlaget om ett år?

Kaj
2019-10-09 18:04

Brukar inte början på slutet vara när bolag öppnar linjer till höger och vänster… finns BRA om 12 månader?

Frågande?
2019-10-09 17:15

och så den eviga frågan: Bromma – London, eller är det en helt omöjlig linje. Det skulle verkligen förändra avståndet mellan dessa städer. Bromma flygplats är fortfarande undervärderad vad gäller resekomfort och jag förstår inte varför. Är det att folk aldrig testat att flyga därifrån, eller?

Morten
2019-10-09 15:57

Helt enkelt jätte bra nyhet.

Greger
2019-10-09 15:30

Märkligt att BRA inte hade förmåga att ta in A319 som ersättare till Avro. Med A319 hade detta försök till utrikestrafik varit extremt mycket flexiblare. Propp och A319 är som natt och dag gällande range och bekvämlighet

pf
2019-10-09 13:40

er neppe Norges tredje største flyplass. Den er nok lenger bak, nr 6, etter OSL, BGO, TRD, SVG og TOS. Målt i pax.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten