Featured article image

Debatt: Regeringens flygsvek mot Norrland

Publicerad den 10 oktober 2019
Kommentarer
Regeringen har i budgeten för nästa år avskaffat kompensationen för flygskatten till Norrland. Kompensationen tillkom 2018 när flygskatten infördes, trots hård kritik från remissinstanserna. Hur har regeringen tänkt?, frågar Peter Larsson, vd Svenska regionala flygplatser och Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flygbranschen i ett debattinlägg.
Pajala Airport

Pajala Airport

 

Eftersom regeringens egen utredning särskilt pekat ut de regionala flygplatsernas sårbarhet utlovades ett stöd till de flygplatser som skulle komma att drabbas. Små flygplatser som är helt avgörande för lokal tillgänglighet skulle således få en ersättning när antalet flygpassagerare och avgångar minskade till följd av skatten. Utan flygplatserna finns helt enkelt ingen möjlighet att resa snabbt till Stockholm eller vidare ut i världen.
I kölvattnet av flygskatten har antalet inrikes flygpassagerare minskat. Flygbolaget Nextjet begärdes i konkurs 2018 och vi ser nu fortsatta neddragningar hos andra flygbolag. Utvecklingen är väntad. När flyget minskar är det nämligen inte de stora flygplatserna som drabbas först utan snarare det småskaliga regional- och inrikesflyget genom lägre turtäthet och högre biljettpriser.
Städer som Kiruna, Luleå, Umeå och Östersund drabbas inte omedelbart på samma kännbara sätt eftersom staten äger och driver dessa flygplatser. Däremot kommer orter som Pajala, Gällivare, Vilhelmina och Skellefteå med många fler att stå helt utan den utlovade ersättningen nästa år.
Enligt EU utgör delar av norra Sverige så kallad extrem glesbygd med särskilda förutsättningar och långa avstånd. Det förefaller tondövt att regeringen inte gör samma bedömning när det kommer till transportpolitiken. I vårt västra grannland Norge ses flyget som oumbärlig kollektivtrafik för hela landet och därför lägger man kraft på flygets hållbarhetsomställning istället för nedläggning.
Vi vet att flyget behövs även imorgon för att det ska gå att leva och bo i hela Sverige. Andra satsningar, till exempel Norrbotniabanan, kommer inte att förändra läget. Det är fortfarande för långt till Stockholm och inlandet nås inte av järnvägen. Samhällen kommer fortsatt att vara beroende av goda flygförbindelser.
2018 beslutade riksdagen om en kompensation till flygplatser i Norrland men inga pengar betalades ut trots att flygplatserna kunde redovisa underlag. För 2019 finns nya medel i budgeten och Trafikverket har fått i uppdrag att hantera frågan men fortfarande har inga utbetalningar gjorts.
Vi ställer oss frågande till vilken konsekvensanalys regeringskansliet har gjort för att motivera borttagandet av stödet, när Trafikverket knappt hunnit hantera frågan för i år? I budgetpropositionen nämns endast kortfattat att inga medel finns avsatta för nästa år. Hänger sig regeringen ytterst åt ett storstadsperspektiv utan förståelse för glesbygdens förutsättningar? Det minsta vi begär av vår regering är att den står vid sitt ord. Därför uppmanar vi regeringen att ta bladet från munnen och ge besked om flyget i norra Sverige.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2019-10-12 11:35

Du får svaret efter nästa val
då kommer även konsekvenserna av vansinnespolitiken som förts.

Sv thomas
2019-10-11 12:23

“Staten vräker ju ut pengar den inte har befogenhet att spendera”.

Ge exempel och om du är säker på din sak anmäl brottet.

PS! Det är riksdagen som slutligen bestämmer. Riksdagen har borgerlig majoritet. På vilket sätt skulle ditt påstådda brott visa sig? Är det att det blir färre röster på borgerliga partier?

thomas
2019-10-11 08:54

Varför samordnar inte budgivarnas sina offerter och delar ut trafiken internt. Ta ordentligt betalt av staten. Olagligt javisst men i krig kärlek affärer är alla metoder tillåtna. Staten vräker ju ut pengar den inte har befogenhet att spendera, det kommer visa sig i nästa val. Statsfinansiell förskingring är ett brott enligt brottsbalken.

Linkan
2019-10-10 20:24

När det gäller upphandlad trafik bestämmer anbudsgivarna hur mycket bidrag de behöver för att flyga linjerna.

Den som kräver minst stöd får uppdraget. Det är således flygbolagen som själva bestämmer stödet. Ibland är något bolag så sugna att flyga linjen att de i anbudet ger ett för lågt pris bara för att vinna anbudet. Så var det bla. med Skyways.

Det är på inget sätt MP som bestämmer även om vissa tror det. Tänk efter innan ni skriver.

Stor FL
2019-10-10 13:34

Detta är ett exempel på hur man ökar Klyftan mellan storstad och landsbygd. Landets största skamutdelare, Mp, ges inflytande som inte motsvarar dess proportion av väljarkåren.

thomas
2019-10-10 12:56

Norrland levererar; LKAB älvarna skogen
Så var är problemet? Invandringen kostar en 50 miljarder per år, skapar kriminalitet och en fast evighetsförsörjning till enorma fasta kostnader
Det satsar man på men småpengar ska subventionera det glesa Norrlands kommunikationer.

Linkan
2019-10-10 11:29

Allt bidrag stöd kommer från de skatter vi betalar. Riksdagen ger stöd till ett flertal linjer.
Hemavan,Kramfors,Vilhelmina,Lycksele,Torsby,Hagfors,Pajala,Sveg,Gällivare, Arvidsjaur till Arlanda och Umeå till Östersund

Flygningarna betalas delvis med skattepengar.

Vill Ni ha mer bidrag till verksamheten då måste man också vara beredd att betala mer skatt. Allt stöd kommer från de skatter personer och företag betalar.

StefanL
2019-10-10 10:47

Nu råkar det vara så att övervägande del av befolkningen i norra delarna av Sverige röstar väldigt rött och så har det alltid varit. Resultatet av detta har bidragit till att MP med sina få procent har mycket stor markt i politiken. Att sunventionen tas bort är korrekt för skatten skulle aldrig tillkommit eftersom den inte påverkar klimatet i lilla ankdammen Sverige. Det är ju ingen mening at införa en skatt som sedan skall subventioneras bort.

Arnoldo
2019-10-10 10:17

Finns det inom något område i Sverige, där Regeringen inte sviker SVENSKAR?

Derek Feelgood
2019-10-10 09:20

tycker att det är lite väl insmickrande at ställa frågan – `Hur har regeringen tänkt´. De har inte alls tänkt. De rycker på axlarna och riktar fokus på enkla frågor. T.ex. ´klimathotet´. Och på det sättet sitter man ner hela tiden när hela havet stormar.

Mr €
2019-10-10 08:29

Kanske lika bra att göra hela Sveriges glesbygd till ett militärt övningsområde, då tar staten över administrationen av kommuner och landsting, sköter all vård, skola, infrastruktur inkl. flygplatser och inför samma skatt för hela inlandet från Finnveden och upp till Treriksröset.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten