Pobeda Foto: Anna Zvereva
Med en planerad kapacitetsökning på 34% under vintern 2019 placerar sig Pobeda på en första plats, som snabbast växande lågprisbolag, framför Wizz Air som på en andra plats ökar med 23,5%. Probedas satsning kan ses som Aeroflots svar på flygmarknadens förändringar, där fler passagerare söker sig till lågprisbolagen, och även ett sätt att konkurrensutsätta europeiska flygbolag som visar intresse för den ryska flygmarknaden.
Pobedas intresse för norra europa är ännu oklart, och information saknas kring när, och om, flygbolaget kommer att intressera sig för destinationer i Skandinavien.
Pobeda har haft en avskalad prissättning där i princip inga extra tjänster ingår, som t.ex. incheckning av bagage på Europas flygplatser. Men efter ett ryskt domstolsbeslut förbjuds flygbolaget att lägga på avgiften på ca 250 kr vid fysisk incheckning av bagage. Flygbolaget menar nu att priset kan komma att öka med i snitt 40% då incheckning ska inkluderas i biljettpriset. Den här förändringen påverkar dock inte största delen av resenärerna, då de flesta idag checkar in online enligt bolagets egna uppgifter.
Pobeda, Aeroflots lågprisbolag startade sin verksamhet 2015 och har idag 28 Boeing 737-800 NG, med en medelålder på 2,5, år i sin flotta.
Destinationer i Europa:
Belgien
Bulgarien
Cypern
Georgien
Italien
Lettland
Montenegro
Nederländerna
Tjeckien
Slovakien
Spanien
Tyskland
Turkiet
Österrike