Skriv ut  

Sveaflyg börjar flyga på Örnsköldsvik

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 oktober 2019
SAS lämnar trafiken mellan Arlanda och Örnsköldsvik. Det ger plats för ett nytt flygbolag när Sveaflyg tar ett steg in på den svenska inrikesmarknaden.

SAAB 2000
Saab 2000
 
Det blev ett kort återbesök för SAS i Örnsköldsvik. Efter tio års frånvaro från flygplatsen återupptogs trafiken i april förra året och utmanade då Nextjet på sträckan. Det var en konkurrens som Nextjet inte klarade och sedan i maj 2018 har SAS varit ensamma på sträckan med en ATR 72, en ”SAS-effekt” som snart gjorde att det behövdes Boeing 737-700 för att klara efterfrågan.

Det var en utveckling som fortsatte under resten av året och flygplatsen i Örnsköldsvik kunde räkna in en uppgång långt över vad de andra regionala flygplatserna i landet klarade.

- Allt svängde när SAS började flyga här igen. Då fick vi en fungerande produkt och det gav gensvar. Från maj har passagerarna ökat med allt från 36 procent upp till 72 procent per månad, konstaterade flygplatschefen Robert Gyllroth i slutet av förra året.
Det gjorde att flygplatsen började röra sig upp mot 100 000 resenärer per år, siffror man inte haft sedan SAS flög där senast. 

Men under 2019 har utveckling gått åt annat håll, likt den gjort på flertalet inrikesflygplatser. Vikande efterfrågan och en nedåtgående trend som SAS inte ser någon förändring på, har lett fram till beslutet att stoppa trafiken från den 1 februari nästa år.

Det innebär i sin tur att relativt nystartade Sveaflyg nu tar ett steg in på linjemarknaden i Sverige. Enligt de första uppgifterna tar de över dagen efter att SAS slutar och därmed blir det inget glapp i trafiken. 

Sveaflyg, med bas i Örebro, har under de två åren sedan starten bland annat flugit Arlanda - Visby under förra årets Almedalsvecka, producerat återkommande idrottscharter runt om i landet och varit underleverantör åt Amapola och Air Leap. Den ursprungliga SAAB 340-maskinen är sedan i somras utbytt mot en SAAB 2000 som tidigare flugit i Skyworks. På sikt ska det bli tre Saab 2000 i flottan och av allt att döma är det den första som nu ska sättas in på linjen med upp till fem dagliga avgångar under vardagarna.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Örebro
Skrivet av Sidharta Gautama, 2019-11-01 23:11:04
Örebro Airport har ett flygbolag på sin egen tröskel och ändå kan dom inte få till en reguljär linje någonstans. Känns inte som viljan är så där jättestor. Tydligen bättre att vi skattebetalare får betala för charterpassagerarnas resor och fraktbolagens paket.
Anmäl inlägget
Nostalgi
Skrivet av Mr Bill, 2019-11-01 21:40:55
När svenskar flyger ut i stora världen gnäller de snabbt om det inte är den senaste modellen. I Sverige får man uppleva nostalgi genom att se både SAAB 340 och även 2000 i luften. Helt otroligt!
Anmäl inlägget
Vem?
Skrivet av ORD, 2019-11-01 07:36:09
Svea?
Bra?
Leap?
Anmäl inlägget
Se hela problemet
Skrivet av thomas, 2019-10-31 16:35:37
"järnväg" mkt miljövänligt att åka järnväg, men plutoniet som kärnkraftverken produceras ska lagras i en hundratusen år, tusentals generationer framåt får hantera detta, garanterar att den här generationen blir hatad. Sverige producerar enorma mängder varje år, och nån säker slutförvaring finns inte, även här har vi jordbävningar.
Anmäl inlägget
Flygskam
Skrivet av sv ABC, 2019-10-31 15:31:41
Miljö tokarnas framfart är obegriplig och farlig för Sverige.
Anmäl inlägget
Järnväg!
Skrivet av Pierre, 2019-10-31 13:18:11
Troligen har många i Örnsköldsvik valt att åka tåg efter att Botniabanan invigdes med både dag- och nattåg direkt till Stockholm som vanligen är betydligt billigare. Kommunikationerna har alltså utvecklats, och flygets minskning är en naturlig effekt.
Anmäl inlägget
MP
Skrivet av thomas, 2019-10-31 13:15:07
svar MP är en stor faktor

hur fasen kan koldioxiden vara ett problem hela växtriket lever på koldioxid och ger ifrån sig syre
Det här snacket "alla överens" säger allt, vika studier då??? visa dem. såg en kurva som började på 0.8 g gick upp till 1.2 det såg ut som dramatisk ökning, såna här lögner säger allt, det är tvärtom nån grad varmare så växer det bättre och längre norrut, fler gröna som kan absorbera, klimatet arbetar över 10 tusen års cykler inte 100 år, det är helt irrelevant.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Greta, 2019-10-31 12:33:58
Ja vad tror du?
Anmäl inlägget
Sorgebarn.
Skrivet av ABC, 2019-10-31 11:18:44
Det fanns en tid när man samtidigt kunde se en MD80 flygandes för SAS, en F100 flygandes för Skyways och en S2000 flygandes för Höga Kusten Flyg - alla med destination Stockholm på denna lilla flygplats. Nu går det inte ens att fylla en ATR72. Vad har gått så käpprätt åt pipan i den här delen av landet?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev