Skriv ut  

Efter SAS: Örnsköldsvik lockar tre flygbolag

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 november 2019
Historien är på väg att upprepa sig: För drygt tio år sedan flög tre flygbolag på Örnsköldsvik. Nu kan det bli verklighet igen. Tillsammans slåss de i så fall om en marknad på cirka 100 000 passagerare.

SAS tycker att marknaden sviktar och flyger den 31 januari nästa år den sista rotationen till Örnsköldsvik. Omväxlande har flygbolaget använt ATR72 och den mindre B737-600 på sträckan. Beslutet att dra in linjen avskräcker dock inte andra flygbolag från att ta upp trafiken. Snabbast ute var Sveaflyg med ambition att sätta in en av de Saab 2000 med 50 stolar som just tillförts flottan med upp till fem avgångar på vardagarna. Det har Flygtorget rapporterat om.

Idag presenterade så Air Leap även de trafikstart på sträckan Örnsköldsvik – Arlanda och tar därmed upp en av de linjer som de egna föregångarna Nextjet flög efter sammanslagningen med Höga Kusten Flyg. Det blir en ATR72 som är på väg in i flottan.

Som om inte det räcker arbetar BRA intensivt med upplägget för att även de sätta in en av de egna ATR-maskinerna i trafik till Bromma. Just Örnsköldsvik har varit en av de destinationer som studerats sedan tidigare.

- Vi kan erbjuda inte bara direkttrafik mellan Örnsköldsvik och Stockholm Bromma utan också transit till hela BRAs linjenät i Sverige och Norden, säger Sakarias Ronquist på BRA till Flygtorget.

Faktum är att, om alla tre flygbolagen kommer igång, är det inte första gången som det funnits intensiv inrikestrafik på flygplatsen. För drygt tio år sedan flög SAS, Skyways och då nystartade Höga Kusten Flyg alla på Örnsköldsvik. När sedan finanskrisen slog till försvann två av tre och lämnade Höga Kusten Flyg att ensamma ansvara för linjen.

Den marknad som i dagsläget finns i området handlar om cirka 80 000 passagerare.

- Det blir cirka 85 000 i år och jag skulle säga att det finns en potential som sträcker sig upp mot 120 000 årligen, säger flygplatschefen Robert Gyllroth till Flygtorget.
Frågan är om de flygbolag som till slut etablerar sig på flygplatsen kommer att kanibalisera på varandra eller vidga marknaden ytterligare. I Skellefteå växte antalet passagerare väsentligt när Norwegian öppnade trafik i direkt konkurrens med SAS.

- Inrikesflyget har sina utmaningar i stort men det klart att det är roligt att vi är attraktiva som destination. Kan vi få trafik till båda hubbarna i Stockholm är det naturligtvis mycket bra för hela regionen och näringslivet här uppe, fortsätter Robert Gyllroth.

Sveaflyg som var först på plats med ambitionen att ta över efter SAS, räds inte den hårdnande konkurrensen. Jimmy Nilsson var tidigare vd för just Höga Kusten Flyg och känner marknaden i regionen.
- Marknaden är fri och våra planer ligger fast, säger han. 



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svenskt flyg!
Skrivet av Flyers, 2019-11-05 22:50:28
Det var länge sedan ett svenskt flygbolag flög på Ö-vik. DOT, Cimber, DAT, ASTRA, Nextjet, FlyBe, Regional Jet... HögaKustenflyg var nog det mest Svenska. Så de klarar nog av ett Slovenskt bolag också
Anmäl inlägget
Slovenskt AOC!!
Skrivet av Gee, 2019-11-04 20:13:25
Sveaflyg = Slovenskt AOC
Hoppas verkligen BRA eller AirLeap med svenska AOC konkurrerar ut Sveaflyg.
Anmäl inlägget
Kriget i luften
Skrivet av T2B, 2019-11-04 12:44:37
Göran, hur vet du hur Sveaflygs stridskassa ser ut? Det kanske är några IT-miljardärer eller en redarfamilj som ligger bakom bolaget? Det alltid väldigt svårt att veta när det gäller flygbolag om man inte sitter med inside information.
Anmäl inlägget
Sveaflyg
Skrivet av Göran, 2019-11-04 12:36:52
Tror inte ett dugg på Sveaflyg. Sitta och åka mot två andra etablerade flygbolag med en 2000 utan en välfylld stridskassa. Knappast!
Vad gäller Leap och BRA finns det ingenting som säger att BRA skulle ha längre uthållighet om Air Leaps ägare beslutar sig för att köra på.
Anmäl inlägget
Snälla börja till Bromma
Skrivet av Jocke, 2019-11-04 11:18:00
Gud vad jag längtar till en linje från Bromma till Övik då jag bor i Västra Stockholm och besöker Övik ofta. Bra har sjukt bra priser ca 498kr för ungdombiljett. Hoppas Air Leap och Sveaflyg håller priserna pressade också
Anmäl inlägget
Sveaflyg
Skrivet av FrenchBird, 2019-11-04 10:37:21
@Tror: "Sveaflyg tror jag inte på alls även om det är de gamla högakusten rävarna"...but foxes are clever...beware!
Anmäl inlägget
Vi kommer nog tillbaka...
Skrivet av Gullan Purser&HockeyExpert, 2019-11-04 07:43:44
Kommer att sakna MoDo killarna ..& tjejerna ombord.

Det var verkligen kul att få bjuda på gott och varmt kaffe efter matcherna.

Men vi kommer nog tillbaka , som vi alltid gör...
Anmäl inlägget
Tror
Skrivet av Renn, 2019-11-04 04:27:37
Det blir svårt för Air Leap att konkurrera med BRA. Blir ev som in Jönköping att de tar över om inte BRA får lönsamhet.
Sveaflyg tror jag inte på alls även om det är de gamla högakusten rävarna. Saab 2000 är för dyr.
Anmäl inlägget
Priser
Skrivet av Delta , 2019-11-04 00:22:56
Jag tror inte att Air leap kommer flyga med Saab 2000, med tanken på att kunderna vill ha så billig flygresa som möjligt. Det behövs egentligen inga ATR72 eller B737 på den korta resan som är dubbelt så dyrt.
Anmäl inlägget
1 förmycket
Skrivet av Anonym , 2019-11-03 19:17:14
Det räcker med 2 flygbolag. 1 till Bromma & 1 till Arlanda från ö-vik.
Anmäl inlägget
RE: Sveaflyg
Skrivet av A, 2019-11-02 21:06:46
Tänk på att det var Jimmy (som nu driver Sveaflyg) som slog bort SAS från Övik för 10 år sedan..
Anmäl inlägget
Inter-line avtaler
Skrivet av pf, 2019-11-02 15:12:46
har noen av de "nye" bolag det ?
Anmäl inlägget
Underskatta inte Jimmy
Skrivet av Svea , 2019-11-02 08:11:16
Man ska inte underskatta Jimmy på Sveaflyg, en mycket kompetent och smart herre.
Tror mer på honom än ett air leap ...
Anmäl inlägget
Sveaflyg
Skrivet av Vilmer, 2019-11-01 16:36:57
Tror inte Sveaflyg kommer att starta överhuvudtaget. De saknar ekonomiska muskler kan inte köra mot Air Leap och BRA som har finansiellt mycket starka ägare.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev