Skriv ut  

Atlantöarna allt viktigare för SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 4 november 2019
Ny linje till Färöarna, fler frekvenser till Island och nu kanske också ett återvändande till Grönland – SAS har höjt tempot i trafiken till de nordiska öarna i Atlanten.

Island, Färöarna och Grönland, alla tre ligger inom den nordiska regionen och har under åren varit självklara destinationer för SAS. Men både Färöarna och Grönland har också varit områden som försvunnit från linjekartan.

De senaste åren har dock intresset och efterfrågan på resor till öarna ökat och nästa sommarsäsong skruvar SAS upp till tio avgångar i veckan från Skandinavien till Keflavik. Än större är påverkan på Färöarna. Där hade Atlantic Airways i många år eget monopol på flygningarna till Köpenhamn men i mars 2017 drog SAS igång en egen linje till Vágarflygplatsen på ön. Sedan höstprogrammet trädde i kraft för en dryg vecka sedan flyger SAS sex gånger i veckan från Kastrup och producerar därmed 125 000 stolar per år i direkt konkurrens med Färöarnas eget flygbolag Atlantic Airways. Kommande sommar ökas frekvenserna till nio avgångar i veckan, alla flugna med en A320.
 
Nu kan också Grönland vara en linje som är på väg att uppstå. Det är tio år sedan som SAS senaste gången lämnade flygtrafiken till Kangerlussuaq som tidigare, med vissa undantag, upprätthållits under större delen av SAS historia. SAS var en av två investerare som 1960 la grunden till Grønlandsfly, ett mindre flygbolag med fokus på att bland annat skapa ett inrikesflyg på Grönland. Det var inte förrän i slutet av 1990-talet som flygplansflottan uppgraderas till B757 och A330 med möjlighet att flyga egen långlinjetrafik. År 2002 ändrades namnet till Air Greenland och tidigare i år släppte SAS sin ägarandel i flygbolaget. Det grönländska flygbolaget har dock varit ensamma på linjen till Kastrup sedan 2009.
 
Men nu överväger alltså SAS att återuppta trafiken till Grönland. Det beror dels på att det just nu byggs två helt nya flygplatser som till del ska ersätta Kangerlussuaq, del på ett betydande ökat intresse för resor till Grönland. Även Nordamerika kan vara en del i planläggningen eftersom Air Greenland planerat för flygningar vidare till USA. Det kan alltså ge Grönland transitflygningar likt de som går via Island. 
 
SAS, och för den delen även Norwegian som också de visat intresse för Grönland, kommer inte att starta trafik förrän de två nya flygplatserna vid Nuuk and Ilulissat öppnar 2023.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Færøyene er heller ikke, som Grønland,
Skrivet av pf, 2019-11-04 21:27:25
med i EU.

Jeg antar derfor at det er bilaterale avtaler for å trafikkere Vagar.

Markedet er begrenset, spesielt vinterstid uten turismen.

Airlantic har forsøkt å starte en rute til en av New Yorks flyplasser, men jeg tror prosjektet er lagt på is.
Anmäl inlägget
Extra härligt med...
Skrivet av Harald B, 2019-11-04 19:18:29
...konkurrence til Færøerne, hvor Atlantic Airways gennem mange år har haft et de facto monopol med deraf følgende høje priser. SAS startede flyvninger til Vagar i 2017, men blev først i år godkendt til RNP (fRequired Navigation Performance). RNP er essentielt ved flyvninger til Færøerne på grund af de vanskelige indflyvningsbetingelser ved dårligt vejr.
Anmäl inlägget
KEF
Skrivet av pf, 2019-11-04 17:23:02
har i hvertfall hatt rute fra Oslo i de ca 10 siste år med SAS.
Når det gjelder Grønland er det først i år EU har fått avtale om mer liberalisering av trafikken dit. Grønland gikk ut av EU får en del år tilbake.

Så langt jeg oppfatter det startet SAS først å fly på Færøyene innenværende år.
Anmäl inlägget
Keflavik
Skrivet av ISLAND, 2019-11-04 12:01:05
har väl inte flugits regelbundet av SAS?
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&PolarExpert, 2019-11-04 09:09:59
Det är verkligen trevligt att träffa alla nordpolarna och spännande människor från atlantöarna.
De känner sig som hemma när de kommer ombord.
Detta är ett viktigt ben för SAS att stå på .
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
BAM
Volflight
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn
Pilotshop