Skriv ut  

KLM köper Boeing, Air France väljer Airbus

Notiser, Redaktionen, den 7 november 2019
Stora flygplansköp väntar för Air France och KLM. Det mesta pekar på att de väljer varsin flygplanstillverkare när flottorna ska förnyas.

KLM och Air France är sedan 2004 sammanlänkade i ett holdingbolag och, beroende på hur man ser det, tillsammans ett av världens största flygbolag. Det skulle kunna ge stora fördelar vid köp av nya flygplan när en rejäl beställning alltid ger betydande rabatter. Men just nu verkar de två flygbolagen gå åt varsitt håll när det gäller förnyelsen av respektive flygplansflottor. 
 
KLM först: Det holländska flygbolaget är i grund och botten en Boeing-kund. När nu medeldistansflottan på drygt 50 Boeing 737 NG ska fasas ut de kommande åren pekar det mesta på att det är Boeing och MAX som är aktuella. I långlinjeflottan är variationen större: Boeing 747-400, 777, 787 och Airbus A330. Där ska flygplansbytet gå betydligt snabbare och ambitionen är att förenkla flygtrafikplaneringen och minska från fyra till två modeller: 777 och 787. Därmed är Airbus tid som leverantör till KLM ett avslutat kapitel när de sammanlagt tretton A330-200 och A330-300 lämnar flottan senast 2025. Det understryks av det faktum att de sju A350-900 som KLM beställde 2013 inte har levererats utan förts över till Air France. 

I det läget är det inte omöjligt att de kvitteras med tio Boeing 787 som Air France har i flottan när väl den sista levererats. Air France å sin sida har också de inlett arbetet på att förnya flottan, främst på långdistans och där är fokus tydligt inriktat på Airbus. Det pekar bland annat köpet av 60 A220-300 tidigare i år på. På långdistans är Idet i första hand de tio A380 som snart ska försvinna från Air France, följda av ett fåtal kvarvarande A340-300. Visserligen består ryggraden i långlinjeflottan av närmare 70 trippelsjuor men Air France tog nyligen emot de första av de 28 beställda A350-900 som nu ska tillföras flottan. Tillsammans med de befintliga 15 A330 som nästa år genomgår en uppgradering, ger det en växande långlinjeflotta av Airbus-maskiner.

Om de spekulationer som omger de två stora flygplansköpen står sig, pekar alltså det mesta på att de två flygbolagen väljer var sin flygplanstillverkare.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AF
Skrivet av Rasmus, 2019-11-11 09:54:39
AF har ju redan idag en medeldistansflotta bestående av Airbus 320familj. Så det är ju inget som tyder på att AF kommer bli ett Airbus bolag när dess ersätts med A220. Det vet vi först när nästa widebody order kommer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev