Det blir fler avgångar mellan ett flertal storstäder i Europa och USA. USA-linjerna från Oslo fortsätter medan långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn till USA och Thailand avvecklas.
De senaste månaderna har Norwegian gjort en omfattande genomgång av den globala långdistansverksamheten. Baserat på efterfrågan i de olika marknaderna i kombination med driftsutmaningarna med Rolls Royce-motorerna på bolagets Dreamlinerplan, kommer långdistanslinjerna från Stockholm och Köpenhamn inte att fortsätta efter 29 mars 2020. Linjerna till USA från Oslo Gardermoen fortsätter som tidigare. Bolaget noterar en stor efterfrågan på linjer mellan storstäder i Europa som London, Barcelona och Paris till ett flertal destinationer i USA och ökar därför antalet avgångar på flera av dessa linjer. Norwegian har nyligen lanserat nya linjer mellan Europa och USA för att möta den ökade efterfrågan. Norwegian erbjuder nu närmare 50 linjer mellan Europa och USA och är det största utländska flygbolaget i New York.
– Vi tittar löpande på linjenätet för att säkerställa att vi möter efterfrågan på marknaden och ser fram emot att erbjuda resenärer på båda sidor om Atlanten fler valmöjligheter och prisvärda biljetter. Men vi märker samtidigt att marknaden för långdistanslinjer till och från Skandinavien är liten jämfört med storstäder som New York, London, Los Angeles, Paris och Rom. Skandinavien är inte tillräckligt stort för att upprätthålla interkontinentala flygningar från Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Vi har dessutom under en längre tid haft utmaningar med Rolls Royce-motorerna på våra långdistansplan vilket innebär att vi måste ha flera plan på marken och som påverkar linjeprogrammet, säger Matthew Wood, Senior Vice President Commercial Long Haul på Norwegian.
Norwegians långdistanslinjer från Oslo Gardermoen till USA fortsätter. Linjen från Oslo till Bangkok fortsätter inte sommaren 2020. Linjerna från Oslo till Krabi och Bangkok utvärderas fortfarande för vintern 2020.
Källa: Pressmeddelande Norwegian
Det finns 29 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygplatsen ett nödvändigt ont
Skrivet av Sv @Resenär, 2019-12-01 14:49:30
Att resa i jobbet är väl sällan någon glädjeupplevelse. Det är ett nödvändigt ont. Jag besöker för det mesta någon lounge. Vissa har en avdelning där man kan lägga sig ner och vila, lugnt och fridfullt. Handlar aldrig i någon butik på flygplatsen om jag inte är i stort behov av något speciellt. Värsta flygplatsen jag besökt i år är Frankfurt. Loungen var dock bra.
|
|
@Resenär
Skrivet av Jonsson, 2019-11-30 12:31:17
Jasså, står Arlanda flygplats sig bra? På vilket sätt då, som tystaste flygplatsen, eller hur? Jag har ugf 200 resdagar/år mest intercont. Och ja det finns sämre flygplatser än ARN , men ARN tillhör absolut inte de bästa, för ineffektivt og dyrt och tråkigt.
|
|
@Resenär
Skrivet av Jonsson, 2019-11-30 12:31:15
Jasså, står Arlanda flygplats sig bra? På vilket sätt då, som tystaste flygplatsen, eller hur? Jag har ugf 200 resdagar/år mest intercont. Och ja det finns sämre flygplatser än ARN , men ARN tillhör absolut inte de bästa, för ineffektivt og dyrt och tråkigt.
|
|
inte bra för framtiden
Skrivet av thomas, 2019-11-28 16:22:38
Tyvärr ser det inte bra ut med nedlagda linjer försäljning av flygplan etc. Att flyga efter DY kommer att bli dyrt, det har marknaden redan insett då SAS aktien nu snart fördubblats på kort tid. Varför inte stödflyga nu med DY?
|
|
Inte alls konstigt...
Skrivet av Flygstolt, 2019-11-28 10:10:57
Vi har en paralyserad socialdemokratisk regering som låter miljöpartiet styra skutan. Man struntar totalt i näringsliv, konkurrenskraft och kommande skatteintäkter eftersom den primära drivkraften är makt. Lägg ner flyget och åk tåg, stäng allt norr om Gävle och höj skatten till minst 75% så löser det sig. Bio-bränsle och el-flyg är inget alternativ eftersom det är flyget som symbol för kapitalism, som till varje pris måste bekämpas och dras upp med rötterna.
|
|
Inte pga flygskatt/flygskam
Skrivet av Björn, 2019-11-28 10:07:39
Norwegian har kass ekonomi och lägger därför ner. Det har inte så mycket med flygskatt/flygskam att göra. OBS att de också lägger ner CPH.
|
|
Krokben
Skrivet av Ludde, 2019-11-28 06:40:52
Swedavias monopol på driften är nog det största problemet för Arlanda och Sverige. Märkliga prioriteringar och satsningar har vi sett nog av.
|
|
Hmmm
Skrivet av Eicas, 2019-11-28 00:54:48
Bäst som sker! ;-/. Ok att åka med men att jobba long haul är fruktansvärt med 10 F dagar per 28 + commuting! Oj on jo .
|
|
STO
Skrivet av Tragiskt, 2019-11-27 23:21:24
Stockholm är nu den enda huvudstaden i Norden som inte har en interkontinentalhubb. Norwegian samlar allt i Oslo, SAS flyttar allt till CPH och Finnair har ett fantastiskt utbud från Helsingfors. Stockholm har ingenting, största staden med det största näringslivet kan nog bara se det gå utför. Huvudkontor som fortsätter fly och internationella bolag som väljer andra städer med bättre förbindelser. Tack och godnatt Sverige!
|
|
Nonstop
Skrivet av Oja, 2019-11-27 22:29:45
Vi får vara glada, för det finns ju fortfarande nonstop till Sveg och jämförbara orter
|
|
70-tal
Skrivet av Resenär, 2019-11-27 22:26:45
Du har nog inte besökt så många flygplatser. Det finns många flygplatser som är betydligt sämre än Arlanda både i Europa, USA, Brasilien mflr. Har de senaste året besökt Asien, USA, Syd Amerika, Portugal, Grekland och Tyskland. Arlanda står sig mycket Bra!
|
|
70-tal
Skrivet av Per, 2019-11-27 18:18:49
Vem vill satsa på en så ofräsch och 70-tals doftade flygplats som ARN? Riv skiten och bygg en ny och fräsch terminalsbyggnad där logistiken är planerad för paxflöden, transit etc. Då man checkar in på ARN så kan man tro att man är i typ Ryssland.
|
|
Underleverantörer
Skrivet av Nyfiken, 2019-11-27 17:09:46
Undrar vad det här innebär ekonomiskt för alla underleverantörer, t.ex Swedavia men även alla andra parter?
|
|
Sadx
Skrivet av Arash, 2019-11-27 17:06:16
Det känns som så fort som Stockholm får en linje så förlorar den tre lite sorgligt när arlanda har bättre möjligheter att växa än Kastrup men det blir ju inte så.
|
|
För dålig efterfrågan i Skandinavien
Skrivet av SD, 2019-11-27 16:33:42
Norwegian väljer att satsa på marknader där det finns en bättre efterfrågan och där yielden är högre - låter hur rimligt som helst.
|
|
Provins Sverige
Skrivet av Acer, 2019-11-27 16:33:38
Inse att att Sverige och Stockholm är en provins och därför får inget bolag lönsamhet på dessa linjer. Sedan har vi också Greta och miljöpartiet som bekämpar flyget med alla sin kraft! Inte konstigt att ingen vill bedriva trafik härifrån.
|
|
Flygskam
Skrivet av SD, 2019-11-27 16:29:59
Svensk klimatpolitik, Greta och flygskam bidrar säkert till att Norwegian bortprioriterar Sverige. Dessutom är Oslos flygplats otroligt modern, passagerarvänlig och trevlig i förhållande till Arlanda. Och precis som SAS väljer man att koncentrera långlinjetrafiken till en Skandinavisk bas för att effektivisera produktionen.
|
|
PK
Skrivet av Gh, 2019-11-27 15:39:46
MP och PK ligan är väl nöjda nu
|
|
Tråkigt
Skrivet av Flygvan resenär , 2019-11-27 15:11:25
Tråkigt att detta sker, man får hoppas att dom kommer ikapp och återigen konkurrerar med SAS. Gratis kaffe i all ära! Men när en snittbiljett mellan Göteborg och Arlanda ligger på ca 800kr hos Norwegian, och mellan 1800-2000kr hos SAS. Betalar hellre 30kr för en kaffe hos Norwegian än 1000-1200kr hos SAS. För servicen är exakt den samma, och inte något speciellt hos SAS kontra andra bolag!
|
|
ARN
Skrivet av Saltkammargutten, 2019-11-27 14:46:29
Så synd. De fick bra linjer till ARN. De började med LAX. Sedan gick SAS in ett år senare. Och nu i januari lägger SAS ner ARN-LAX efter fyra år till fördel för CPH. Norwegian behåller OSL till LAX. Vilket innebär att Stockholm är den enda nordiska huvudstaden som inte har direktflyg till Kalifornien.
|
|
Tv show
Skrivet av BettiSpagetti, 2019-11-27 14:11:53
Norwegian skall visst vara med i "Kronofogden knackar på " efter jul.
|
|
Stordalen
Skrivet av Olle, 2019-11-27 14:07:58
Kanske skrivit kontrakt med Stordalen om att flyga för Ving...
|
|
TG A380?
Skrivet av Auberginepoleraren, 2019-11-27 14:06:52
De som drömmer våta drömmar om att få se en A380 mot Nana Plaza och Soi Cowboy kanske kan börja se viss realism. Bortfallet av Norwegians stolar borde öka efterfrågan hos den andra operatören som kör direktlinje.
|
|
Trött
Skrivet av Trött, 2019-11-27 14:06:39
Är trött på att Skandinavien ständigt blir bortprioriterat. Det finns passagerare som vill flyga här med. Ska de som bor i exempelvis norra Sverige/Norge byta 3 gånger nu innan de kommer till sin långlinje.. LLA-ARN-CPH-KBV / KBV-CPH-OSL-TOS... Är mycket krångel nog med 2 byten.. Dags att satsa på turismen här istället va
|
|
Mupplanda i Absurdistan
Skrivet av Greger, 2019-11-27 13:54:33
Byt namn på Arlanda till Mupplanda och den arma nationen Sverige till Absurdistan.Landet med sin befolkning som lydigt lyssnar på fostringsmedia och lyder order från miljömuppar
|
|
Kapital slut
Skrivet av Daniel A, 2019-11-27 13:01:43
Skulle kunna göra en version av lyxfällan med Norwegian. Levt på lånade pengar, nu kommer verkligheten ikapp.
|
|
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-11-27 12:16:12
Så kom verkligheten i kapp Norwegian också, det är alldeles för billigt att flyga. Man måste skapa långsiktig lönsamhet och en trogen kundkrets. Det får man genom en attraktiv tidtabell , bra service när det krånglar och gott gratis kaffe.
|
|
SAS Miami uppåt
Skrivet av SAS, 2019-11-27 11:44:57
Grattis SAS, nu kommer det hända grejer på Miami-linjen!
|
|
Varför inte flyga högsäsong?
Skrivet av Pax, 2019-11-27 11:37:32
När jag har flugit med dem till Fort Lauderdale från Stockholm har det alltid varit helt fullt. Varför drar de inte bara ner och flyger högsäsong?
|
|