Flybe
Det brittiska regionalflygbolaget Flybe var i några år en av SAS underleverantörer med en flotta på fem ATR 72 målade i SAS färger. Det samarbetet avslutades i början av förra året, enligt uppgift dels på grund av osäkerheten om vad brexit innebär för flygbranschen, dels på grund av den vacklade ekonomin i Flybe. I dagsläget är det enbart en maskin kvar i kontraktet som flyger med Arlanda som bas och till största delen linjer till Visby, Tammerfors, Kalmar och liknande destinationer.
Den vacklande ekonomin har dock inte förbättrats och just nu kämpar Flybe, som idag flyger mer än hälften av alla brittiska inrikeslinjer utanför London, för sin överlevnad. Det är en kamp som intensifierats mindre än ett år efter den senaste räddningsaktionen då bland andra Virgin Atlantic och Stobart Air gick in med kapital och tog över verksamheten för en närmast symbolisk summa. Samtidigt påbörjades en omgörning som på sikt även innebär ett namnbyte till Connect Airways. Men ekonomin har fortsatt att försämras i det stora regionalflygbolaget, 75 flygplan i flottan och cirka 80 destinationer i Storbritannien och Europa: Nyligen rapporterade ledningen att vinsten halverats. Situationen anses nu så allvarlig att de brittiska transport- och näringsdepartementen överväger att stötta flygbolaget ekonomiskt. De har konkursen i Thomas Cook i färskt minne och en konkurs i Flybe skulle medföra att ytterligare närmare 2 500 personer i flygbranschen står utan arbete.
Ledningen i Flybe har dock lagt locket på: ”vi kommenterar inte rykten och spekulationer”.
Det har i sin tur orsakat kritik från de olika fackförbunden som organiserar medlemmarna inom flygbolaget. Ett av de rykten som florerat är att alla betalningar ställdes in innan helgen men flygbolaget flyger trots allt vidare i början av den här veckan. Återstår att se om de 100 miljoner pund som de nya ägarna lovat sätta in i flygbolaget räcker för att hålla det kvar i luften.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Välskött
Skrivet av thomas, 2020-01-16 11:41:57
Vadå välskött, har inget att göra med bolagets ekonomiska läge nu, om paxen uteblir spelar det ingen roll hur bokföringen sköts. Det är stor kris i hela flygbranschen vikande pax underlag dyr USD höga bränslepriser etc etc Det är flera stora bolag i kön till insolvens.
|
|
@Gullan
Skrivet av Jonte, 2020-01-15 07:59:40
Men ett väskött bolag kan väl sättas i konkurs pga yttre faktorer, som förlorat kontrakt p.g.a. man faktiakt begär ersättning för ett jobbs verkliga kostnader?
|
|
@Lort
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2020-01-14 21:37:24
Vad menar du med pressansvarig?
|
|
@Gullan
Skrivet av Lort, 2020-01-14 12:31:41
Ett bolag som va nära konkurs för ett pressansvarig och nu åter är i konkursproblem kan knappast vara välskött
|
|
@Andreas
Skrivet av Lort, 2020-01-14 12:30:18
Det kan du mycket väl ha rätt i. Men i artikeln står att samarbetet avslutades i början på förra året. Det va långt ifrån korrekt
|
|
Svar till Lort
Skrivet av Andreas, 2020-01-14 10:51:49
Ja, när du skrev flög de fortfarande för SAS, men bara i ytterligare 10-15 minuter. Nu är den sista flygningen för SAS avslutad.
|
|
Åh nej
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2020-01-14 10:02:58
Jag hoppas verkligen de klarar sig, det är en näpet litet välskött bolag som har fått många SAS kunder nöjda. Men utan stora kontrakt är det nog tufft.
|
|
Nej nej nej
Skrivet av Lort, 2020-01-14 09:48:05
Samarbetet SAS/Flybe är inte avslutat än. De flyger just i detta nu ATR för SAS
|
|