Eldrivna flygplan växer i storlek
Publicerad den 3 februari 2020
Kommentarer
Hinner man ladda på ett 1h markstopp?
Hur skulle ett blixtnedslag påverka ett batteridrivet flygplan?
Regelverket för passagerar-elflygplan som drivs av MW stora elmotorer måste skrivas först. Sedan ska projekten finansieras och utvecklas/valideras att möta det nya regelverket. Inte enkelt eller billigt. Även delar som stora batteripackar måste regelverk skapas och risken är att dessa batterier måste röntgas med jämna mellanrum för att säkerställa de inte riskerar att kortslutas via tex dendritbildningar.
Varför inte en liten kärnkraftreaktor istället? ;- )
Kände inte till detta, tack för länken PF 🙂
nå da Gullan, gas ?
Vad blir vikten av alla batterier som måste monteras i planen, utvecklingen av elektriska motorer är en sak men planet måste ju ha en viss räckvidd och då måste en hel del batterier med som väger. Sen ang. utvecklingen av batteriteknologin, här händer det inte så himla mycket. Det är ungefär samma teknologi som för 10 år sen med vissa förfiningar. De som hävdar att det går med rasande fart framåt är oftast företag som behöver ha finansiärer till sin verksamhet ex. Wright Electric
År 1900 gick alla New Yorks taxi på el från batterier, de hade en range på en tio mil, då för hundratjugo år sen, men marknaden togs över av oljeindustrin och den har ännu makten, frågan är om de släpper fram detta, ja andra bränslen är väl ett alternativ, men även fossilfritt är mot oljeindustrin intressen, Ryssland BNP är till 80% försäljning av olja och gas.
De startar krig om nationen hotas.
styrtet et eldrevet fly i Norge.
Det burde være en advarsel.
Detta blir spännande, hoppas verkligen man får uppleva detta, elspis i köket.
Passar väl in i SAS fina miljöarbete.
är absolut inte vägen fram. Vart kommer elen ifrån för det första,långt huvudparten av all el idag tas fram genom fossila bränslen. Dessutom medför batteri tillverkning stora miljöförstöringar Batterier är gårsdagen teknologi, ta fram nya bränslen istället
1,5 MW låter föga imponerande för ett flygplan med så många stolar, då måste det ha minst fyra motorer
Det är nog 1,5MW per motor och förhoppningsvis använder de fler än en om de kan räkna 🙂
1,5 MW är obetydligt mer än motoreffekten i SAAB 340 B. Hur många stolar har den…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten