Skriv ut  

Eldrivna flygplan växer i storlek

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 februari 2020
Ett eldrivet flygplan med 186 stolar ombord. Det är på väg att bli verklighet i USA där ett ambitiöst utvecklingsprogram startat. Det är satsning som easyjets svenska vd välkomnar.

easyJet elflyg
easyJet elflyg
 
Det är bara små, regionala flygplan som kan bli eldrivna. 
Så har resonemanget gått hittills när det gällt arbetet på att öka klimatneutraliteten inom flygbranschen. Det har samtidigt varit ett sätt att avfärda det intensiva arbete som sker på olika håll, bland annat i Sverige. 

Men nu har det amerikanska företaget Wright Electric dragit igång utvecklingen av elektriska motorer på 1,5 MW med kapacitet att driva flygplan med upp till 186 stolar, alltså motsvarande storleken på dagens A320-familj och Boeing 737-familj. De nya motorerna är i sin tur beroende av den fortsatta utvecklingen av batterikapaciteten och energitätheten i dem.
- Batteriteknologin utvecklas just nu kraftigt, bland annat tack vare olika stödåtgärder från amerikanska myndigheter. Tack vare det ser vi en allt tydligare framtidsbild med en betydligt mer hållbar flygbransch, säger Jeffrey Engler, vd på Wright Electric i ett uttalande.

De ambitiösa planerna med sikte på elektriskt drivna flygplan i storlekar hittills över huvud taget inte diskuterats, siktar på att de första motortesterna ska genomföras under nästa år. Målsättningen är sedan att ha flygplanet i luften 2030. Parallellt med utvecklingen av motorerna har också förstudier inletts av det flygplan som ska drivas av de elektriska motorerna. Därmed ingår Wright i de olika utvecklingsprogram av framtidens flygplan där bland andra Airbus och NASA är drivande. 

De nyligen presenterade planerna stöttas av Johan Lundgren, svensk vd på easyjet. Han har länge varit en förespråkare för utvecklingen av eldrift och räknar med att inom överskådlig tid kunna sätta in elektriskt drivna flygplan på kortare sträckor i Europa, till exempel London – Amsterdam. Samarbetet med Wright Electric sträcker sig också flera år tillbaka i tiden.
 
- Vi vet att hållbart flygande är viktigt för våra kunder och arbetar målmedvetet på att minska vårt klimatavtryck. Wrights planer är ytterligare ett viktigt steg i arbetet på att kunna introducera kommersiell flygtrafik med eldrift, säger han. 



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ladda?
Skrivet av Jalle , 2020-02-04 21:08:44
Hinner man ladda på ett 1h markstopp?
Anmäl inlägget
Blixt?
Skrivet av Undrande, 2020-02-04 18:13:24
Hur skulle ett blixtnedslag påverka ett batteridrivet flygplan?
Anmäl inlägget
Elflygplan och certifiering
Skrivet av Mr €, 2020-02-04 13:15:52
Regelverket för passagerar-elflygplan som drivs av MW stora elmotorer måste skrivas först. Sedan ska projekten finansieras och utvecklas/valideras att möta det nya regelverket. Inte enkelt eller billigt. Även delar som stora batteripackar måste regelverk skapas och risken är att dessa batterier måste röntgas med jämna mellanrum för att säkerställa de inte riskerar att kortslutas via tex dendritbildningar.
Anmäl inlägget
Atom
Skrivet av Atom, 2020-02-04 12:54:22
Varför inte en liten kärnkraftreaktor istället? ;- )
Anmäl inlägget
Norges første elfly nødlandet i Arendal
Skrivet av Ekan, 2020-02-04 10:56:47
Kände inte till detta, tack för länken PF :)
Anmäl inlägget
Hva anvender du ombord
Skrivet av pf, 2020-02-04 09:57:20
nå da Gullan, gas ?
Anmäl inlägget
Batteri
Skrivet av Thomas, 2020-02-04 08:41:02
Vad blir vikten av alla batterier som måste monteras i planen, utvecklingen av elektriska motorer är en sak men planet måste ju ha en viss räckvidd och då måste en hel del batterier med som väger. Sen ang. utvecklingen av batteriteknologin, här händer det inte så himla mycket. Det är ungefär samma teknologi som för 10 år sen med vissa förfiningar. De som hävdar att det går med rasande fart framåt är oftast företag som behöver ha finansiärer till sin verksamhet ex. Wright Electric
Anmäl inlägget
Det är inte tekniken som begränsar
Skrivet av thomas, 2020-02-03 22:52:02
År 1900 gick alla New Yorks taxi på el från batterier, de hade en range på en tio mil, då för hundratjugo år sen, men marknaden togs över av oljeindustrin och den har ännu makten, frågan är om de släpper fram detta, ja andra bränslen är väl ett alternativ, men även fossilfritt är mot oljeindustrin intressen, Ryssland BNP är till 80% försäljning av olja och gas.
De startar krig om nationen hotas.
Anmäl inlägget
I sommer
Skrivet av pf, 2020-02-03 13:52:47
styrtet et eldrevet fly i Norge.

Det burde være en advarsel.

https://www.tu.no/artikler/norges-forste-elfly-nodlandet-i-arendal-med-avinor-sjefen-bak-spakene/471557
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&HögspäningExpert, 2020-02-03 13:41:30
Detta blir spännande, hoppas verkligen man får uppleva detta, elspis i köket.

Passar väl in i SAS fina miljöarbete.
Anmäl inlägget
Batterier
Skrivet av Realisten, 2020-02-03 12:49:19
är absolut inte vägen fram. Vart kommer elen ifrån för det första,långt huvudparten av all el idag tas fram genom fossila bränslen. Dessutom medför batteri tillverkning stora miljöförstöringar Batterier är gårsdagen teknologi, ta fram nya bränslen istället
1,5 MW låter föga imponerande för ett flygplan med så många stolar, då måste det ha minst fyra motorer
Anmäl inlägget
Arne
Skrivet av Lenny, 2020-02-03 11:14:30
Det är nog 1,5MW per motor och förhoppningsvis använder de fler än en om de kan räkna :)
Anmäl inlägget
Räkna...
Skrivet av Arne, 2020-02-03 10:14:43
1,5 MW är obetydligt mer än motoreffekten i SAAB 340 B. Hur många stolar har den...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev