Det är länge sedan det stod två reguljärmaskiner samtidigt på plattan på Örnsköldsviks flygplats. Men i går morse var det dags för BRA och Air Leap att ta upp trafiken efter att SAS lämnat och dessutom ta upp konkurrensen med varandra. Tidtabellen skiljer bara fem minuter på den tidiga morgonturen vid halv sju då BRA flyger en ATR72 till Bromma och Air Leap en inhyrd Saab 2000 till Arlanda. Det är i och för sig inte första gången som det är konkurrens i stockholmstrafiken från flygplatsen. Tidigare flög SAS och Skyways vinge vid vinge till Arlanda, en konkurrens som slutade med att båda försvann och lämnade över marknaden till nystartade Höga Kusten Flyg.
Flygplatsen hade förra året 85 163 passagerare vilka, bortsett från en del mindre chartertrafik, uteslutande flyger till Stockholm. I Örnsköldsvik menar man att inrikesmarknaden ligger på minst 85 000 passagerare och kanske upp mot 120 000 passagerare per år beroende på hur trafiken utvecklar sig. Att två konkurrerande flygbolag inte nödvändigtvis slår ut varandra visar erfarenheterna från Skellefteå. Där tog Norwegian upp konkurrensen med SAS vilket gav ett rejält uppsving för flygandet i stort och flygplatsen kom upp i drygt 400 0000 tusen resenärer rekordåret 2018. Om samma framgångssaga blir aktuell i Örnsköldsvik återstår att se. De två bolagen flyger under vintern sammanlagt 32 flighter i veckan i vardera riktningen. Det är ett flygprogram som får Jan-Olof Backman, en av grundarna till numera nedlagda Höga Kusten Flyg att tvivla.
- Två operatörer kan inte fungera i längden. Marknaden är för liten. Det kommer att bli ett spännande chicken race. Den med störst krigskassa drar det längsta strået, sa han tidigare i år till tidningen Örnsköldsviks Allehanda.
Det hindrade inte att det var glada miner, bandklippning och tilltro till flyget i går morse.
– Det finns ett behov av att flyga från Örnsköldsvik. I den bästa av världar lyckas vi båda få fler att resa från Örnsköldsvik. Vi har ju två olika produkter, sa Emelie Ahlin, marknadschef på Air Leap till SVT.
En tid såg det ut som att även ett tredje flygbolag skulle ge sig in i konkurrensen. Sveaflyg är också mycket riktigt med i trafiken på Örnsköldsvik men som underleverantör till Air Leap.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Saab
Skrivet av Sune, 2020-02-06 21:40:25
Varför får inte Saaben flyga?
|
|
Vingklippt?
Skrivet av Gee, 2020-02-05 20:41:48
Får Saaben ens flyga vidare efter Augusti? Kommer väl flertalet myndighetskrav Saaben inte når upp till.
|
|
För tidigt att fira
Skrivet av Patrik Pilot, 2020-02-05 12:25:15
Vänta bara till tekniken börjar strula på Saabmaskinen! 2000 tusen serien kunde krångla en hel del när man minst anade det. Hoppas det går bättre nu. Jag skulle dock av egen erfarenhet rekommendera att ta det lite lugnt med att fira.
|
|
Tåg
Skrivet av Bk, 2020-02-04 22:35:15
Det finns ju faktiskt en bottniabana (som inte fanns förr då ingen persontrafik gick öht genom övik) som borde ta en del av passagerarunderlaget numera också?
|
|
Leap som vinnare
Skrivet av 2000, 2020-02-04 20:37:25
Såg Saaben som flyger sträckan åt Leap på arlanda idag, ser riktigt fräsch ut! Att det dessutom går ca 20 minuter snabbare att flyga med Leap än BRA gör ju att allt talar för att Leap kommer vinna!
|
|
Oer ...
Skrivet av Finns andra bekymmer ..., 2020-02-04 17:31:23
Det spelar ingen som helst roll om man har 4 bolag eller 1 bolag ... man skall ju ha personal som sköter flygplatsen också. Just nu är nog flygtrafiken minsta problemet.
|
|
Hejanna
Skrivet av Hejanna , 2020-02-04 12:33:01
BRA har inga pengar! Så enligt artikeln vet vi vem som kommer att vinna..
|
|