Skriv ut  

Norwegian lämnar tillbaka slots på Heathrow

Flygnyheter, Redaktionen, den 5 februari 2020
Det blir ingen trafik från Heathrow. Norwegian lämnar tillbaka de tre avgångarna i veckan som flygbolaget fick tilldelat efter konkursen i Thomas Cook.

Det kom som en klar överraskning när Norwegian i slutet av förra året bekräftade ett köp av tre slot-par på Heathrow. Det var i utförsäljningen efter konkursen i Thomas Cook som bland andra Norwegian lyckades komma över de värdefulla landningstiderna. Tilldelningen från Airport Coordination Limited, ACL, var smått sensationell. Enligt brittiska media händer det väldigt sällan att ett flygbolag som inte tidigare trafikerat Heathrow får så många som sex slotar på ett bräde. Amerikanska Jetblue, som Norwegian numera har ett nära samarbete med i USA, ansökte nyligen om 70 slotar inför en planerad start av transatlantisk trafik, men fick ingen.

Ett steg in på Heathrow var också en tydlig utmaning av British Airways och Virgin Atlantic och deras långlinjetrafik. De tre slotarna hade sammanlagt gett 178 avgångar under sommarsäsongen 2020.

Men nu ändrar sig Norwegian och lämnar tillbaka rättigheterna att trafikera Heathrow. Någon försäljning är inte aktuell, det krävs minst två års flygande på flygplatsen för att få tillstånd att sälja slotarna. Annars kunde den ha inbringat stora summor, likt SAS försäljning av två slotar för ett par år sedan som gav 60 miljoner dollar.
Från Norwegian motiveras beslutet så här av chefen för Strategic Capacity & Slot Control:

-       Vi tackar både ACL och Heathrow för tilldelningen av tre slotar under sommarsäsongen 2020. Efter ett noggrant övervägande, som grundar sig på den press som flygplansflottan just nu är inne i tack vare de välkända problemen med Roll Royce Trentmotorer, tillsammans med det fortsatta flygförbudet på Boeing 737MAX, har vi beslutat att lämna tillbaka slotarna eftersom de i nuläget inte passar in i vårt flygprogram. När vi sedan fortsätter arbetet på att gå från tillväxt till lönsamhet ser vi fram mot att vid ett framtida tillfälle ha diskussioner med ACL och Heathrow. 

Av allt att döma är det ett logiskt beslut, oavsett problemen med flygplansflottan. Heathrow är visserligen huvudflygplats i London men där hade Norwegian blivit en närmast obetydlig spelare med tre avgångar i veckan. Bättre att fortsätta vara störst på långlinjer från Gatwick som har betydligt lägre avgifter och dit Norwegian har en stor feedertrafik. 

Vilka som nu kan komma över slotarna är ännu inte klart, både Jetblue och kanadensiska Westjet har ambitioner på att börja flyga på London Heathrow.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS
Skrivet av @pf, 2020-02-05 18:46:19
Annet flygbolag är kanske bättre på business?
Anmäl inlägget
Norwegian och LHR
Skrivet av Mr €, 2020-02-05 12:23:06
Man kan tycka att Norwegian som 737MAX kompensation från Boeing skulle få leasa ett antal 787-10'or billigt för att sedan köpa dem och därmed kunnat ta en något större LHR trafik till LAX, SFO och MIA. Nu verkar Norwegian rädda och ska krympa ned till de mest lönsamma linjerna som horder av civilekonomer sitter i Oslo och räknar på och säkert någon dyr McKinsey konsult som styr dem.
Anmäl inlägget
Thomas Cook?
Skrivet av Andreas, 2020-02-05 10:52:12
Vad hade Thomas Cook med det här att göra? De hade väl ingen verksamhet på LHR?
Anmäl inlägget
Merkelig
Skrivet av pf, 2020-02-05 10:51:42
i og med at en annet flygbolag, for noen år siden, cashet inn ca 500 mill for en slott på LHR.

Antar imidlertid at regelverket sier "use it, or loose it"
Anmäl inlägget
Klokt
Skrivet av Realisten, 2020-02-05 09:20:16
av Norwegian, bolaget behöver inte fler utmaningar nu, när man kämpar med att få bolaget lönsamt. Man har enstark position på LGW, man skulle aldrig få en liknande position på LHR.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn