Swedavias flygplatser satsar på elflyget
Publicerad den 14 februari 2020Kommentarer
Hur ser din alternativa beräkning av potentialen till minskning av flygets klimatpåverkande utsläpp genom storskalig introduktion av elflyg på sträckor som är möjliga för eldrift, Per?
Såg nyligen på SVT hur en av de mest okunniga forskarna från KTH påstå att alla flygen från Bromma gav höghöjdseffekt och en fördubbling på CO2 utsläppen. Vilket är en omöjlighet när det gäller ATR och andra turbopropplan. Samme okunniga forskare påstod för något ett år sen att några komersiellare elplan aldrig skulle bli av. Tyvärr lyssnar SVT okritiskt till samme forskare.
Enligt KTH:s kunniga forskare på flygutsläpp kan en storskalig elektrifiering av sträckor där så är möjligt på längre sikt minska utsläpp från svenskars flygresande med 7-10 %. Det skulle ge ett viktigt bidrag men räcker förstås inte för att lösa problemet med flygresandets oproportionerligt stora utsläpp per resenär. Under det närmaste decenniet är potentialen möjligen någon eller några procent.
Det händer mer på den här fronten än vad vi vet. Många fördomar från Naturvårdsverket och “experter” från KTH måste bemötas.
https://www.bbc.com/future/article/20200211-the-electric-plane-leading-a-revolution
Men så roligt att höra , det var goda nyheter att de ligger i framkant med eluttag och sladdar.
Hoppas bara kommunen förstärker upp i proppskåpet , så inga säkringar går.
Bra jobbat , elflyg är framtiden.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten