Skriv ut  

Swedavias flygplatser satsar på elflyget

Miljö, Redaktionen, den 14 februari 2020
Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.

Satsningen på elflyg är ytterligare ett steg i Swedavias arbete med att främja övergången till ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och allt flyg 2045. Sedan tidigare bedriver Swedavia ett mångårigt arbete för att öka användningen av hållbart bioflygbränsle.

- Bioflygbränsle är i det korta perspektivet avgörande för att driva flygets klimatomställning. Men på sikt kan även elektrifiering komma att spela en viktig roll. Swedavia vill i ett tidigt skede vara en aktiv part i utvecklingen och se över förutsättningarna för elflyg från infrastrukturperspektivet, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

En testarena för elflyg är planerad att driftsättas på Åre Östersund Airport under hösten, då ett första elflygplan kommer att kunna tas emot. För närvarande planeras för uppställningsplatser, laddinfrastruktur och elförsörjning till flygplatsen samt att säkra nödvändiga tillstånd. 

Testflygningarna av elflyg och drönare kommer att genomföras i luftrummet mellan Åre Östersund och Röros flygplats i Norge i samarbete med ett flertal partners både i Sverige och Norge, inom ramen för EU-projektet Green Flyway.

- Vi menar att det finns goda förutsättningar för en första kommersiell elflygslinje i Sverige inom en femårsperiod. På sikt kan elflyget bli ett viktigt komplement till dagens linjetrafik, främst inrikesflyget. Men elflyget kan också leda till helt nya flyglinjer mellan regionala orter, vilket skulle gynna både tillgänglighet och regional tillväxt och skapa helt nya affärsmodeller för flyget, säger Jonas Abrahamsson.

Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska på sikt tillhandahålla en infrastruktur för att kunna hantera elflyg. Förutom Åre Östersund ligger Umeå Airport och Visby Airport i startgroparna i elflygsutvecklingen. Bland annat deltar Umeå Airport i ett projekt som ser över om möjligheterna för elflyg mellan Sverige och Finland.

- Med tanke på möjligheterna så välkomnar Swedavia regeringens nya initiativ om att utreda lämpliga åtgärder som kan påskynda introduktionen av eflyg och omställningen till ett fossilfritt flyg som kan bidra till tillgänglighet och regional utveckling i hela landet, säger Jonas Abrahamsson.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Håller du inte med om potentialen, Per?
Skrivet av Pierre, 2020-02-15 23:11:59
Hur ser din alternativa beräkning av potentialen till minskning av flygets klimatpåverkande utsläpp genom storskalig introduktion av elflyg på sträckor som är möjliga för eldrift, Per?
Anmäl inlägget
De okunniga forskarna från KTH
Skrivet av Per, 2020-02-14 22:29:40
Såg nyligen på SVT hur en av de mest okunniga forskarna från KTH påstå att alla flygen från Bromma gav höghöjdseffekt och en fördubbling på CO2 utsläppen. Vilket är en omöjlighet när det gäller ATR och andra turbopropplan. Samme okunniga forskare påstod för något ett år sen att några komersiellare elplan aldrig skulle bli av. Tyvärr lyssnar SVT okritiskt till samme forskare.
Anmäl inlägget
Så här stor är potentialen
Skrivet av Pierre, 2020-02-14 16:10:37
Enligt KTH:s kunniga forskare på flygutsläpp kan en storskalig elektrifiering av sträckor där så är möjligt på längre sikt minska utsläpp från svenskars flygresande med 7-10 %. Det skulle ge ett viktigt bidrag men räcker förstås inte för att lösa problemet med flygresandets oproportionerligt stora utsläpp per resenär. Under det närmaste decenniet är potentialen möjligen någon eller några procent.
Anmäl inlägget
Premiärflygning av det första komerciella elflyget
Skrivet av Per, 2020-02-14 14:27:54
Det händer mer på den här fronten än vad vi vet. Många fördomar från Naturvårdsverket och "experter" från KTH måste bemötas.
https://www.bbc.com/future/article/20200211-the-electric-plane-leading-a-revolution
Anmäl inlägget
Framkant
Skrivet av Gullan Purser&El Expert, 2020-02-14 09:24:04
Men så roligt att höra , det var goda nyheter att de ligger i framkant med eluttag och sladdar.
Hoppas bara kommunen förstärker upp i proppskåpet , så inga säkringar går.

Bra jobbat , elflyg är framtiden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev