SAS byter till Airbus A350 på ytterligare en linje

Publicerad den 20 februari 2020
Kommentarer
Chicago var först och nu kommer även Washington. SAS sätter in den andra A350-maskinen som levererats på trafiken västerut.

Det var den 28 januari som SAS nya långlinjemaskin gjorde premiärflygningen som SK943 till Chicago. Den första leveransen har nu följts av ytterligare en maskin som sätts in på sträckan mellan Köpenhamn och Washington. I första hand sker det under mars månad innan den av allt att döma flyttas över till linjerna österut, mot Asien. Senare i år levereras ytterligare två A350 och när de är på plats kan trafikplanerarna på SAS börja lägga den nya flygplanstypen i slingor som är längre än vad som ryms i en 24-timmarsturaround.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Nielsen
2020-02-21 10:32

CPH är en fantastisk flygplats så som OSL
Så klart man väljer dessa att flyga ifrån.

Ehrmantrout
2020-02-20 20:31

Problemet är att Arlanda är Statligt !

Oslomannen
2020-02-20 15:49

Ja finnen klarer det fint. SAS sier att det er før lange flyvninger før feedar trafikken men Finnair har ju æn lengre! Haha
håller ikke

Qwerty
2020-02-20 10:24

När man nu valt Köpenhamn som bas för långlinjerna måste linjerna österut slingas.

Om Arlanda varit basen hade man tjänat ca 90 minuter (jämfört med att flyga från CPH) på varje ToR-resa österut. På vissa destinationer hade detta inneburit att det gått att göra 24-timmars turnaround utan slingning.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten