Skriv ut  

SAS byter till Airbus A350 på ytterligare en linje

Notiser, Redaktionen, den 20 februari 2020
Chicago var först och nu kommer även Washington. SAS sätter in den andra A350-maskinen som levererats på trafiken västerut.

Det var den 28 januari som SAS nya långlinjemaskin gjorde premiärflygningen som SK943 till Chicago. Den första leveransen har nu följts av ytterligare en maskin som sätts in på sträckan mellan Köpenhamn och Washington. I första hand sker det under mars månad innan den av allt att döma flyttas över till linjerna österut, mot Asien. Senare i år levereras ytterligare två A350 och när de är på plats kan trafikplanerarna på SAS börja lägga den nya flygplanstypen i slingor som är längre än vad som ryms i en 24-timmarsturaround.


Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

CPH
Skrivet av Nielsen, 2020-02-21 09:32:05
CPH är en fantastisk flygplats så som OSL
Så klart man väljer dessa att flyga ifrån.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av Ehrmantrout, 2020-02-20 19:31:24
Problemet är att Arlanda är Statligt !
Anmäl inlägget
No need for slings
Skrivet av Oslomannen, 2020-02-20 14:49:13
Ja finnen klarer det fint. SAS sier att det er før lange flyvninger før feedar trafikken men Finnair har ju æn lengre! Haha
håller ikke
Anmäl inlägget
Slingning p g a felaktig bas
Skrivet av Qwerty, 2020-02-20 09:24:17
När man nu valt Köpenhamn som bas för långlinjerna måste linjerna österut slingas.

Om Arlanda varit basen hade man tjänat ca 90 minuter (jämfört med att flyga från CPH) på varje ToR-resa österut. På vissa destinationer hade detta inneburit att det gått att göra 24-timmars turnaround utan slingning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn