Analys: Flera flygbolag i konkurs redan i maj
Publicerad den 17 mars 2020Kommentarer
Fuel insurance frivillig försäkring.
Statliga flygplatser och övriga debiterar idag startavgifter.
Avgifterna täcker i huvudsak flygplatsens kostnader.
Air navigation services erhåller alla luftfartyg som flyger i Svenskt luftrum.
Ja flyget betalar för de tjänster man nyttjar. Vilka privata företag ger bort tjänster gratis?
Leasingavgift betalar flygbolagen till privata företag (inte till staten).
@Sv Thomas
Alternativet är förstås att inget flygbolag har någon verksamhet och en endaste anställd i kommunist-Sverige. Blir ganska stor mängd arbetsgivaravgifter och inkomstskatt som försvinner ut ur landet. Och de länder dit verksamheten flyttar kan bara tacka och ta emot.
Jag jobbar som aktiv konsult år större internationella flyg bolag. Det är väl ingen nyhet att bolagen konkurrerar, Du har inga insikter alls, troligen pilot eller lägre tjänsteman.
Vilka goda villkor pratar Du om, konkreta exempel ?
Att betala fuel insurance landing handling overflying leasing, crew etc är inte billigt och utan garanti att det sitter betalande pax i kabinen, lägg ner dina oseriösa kommentarer.
När det går som bra för flygbranchen talar ju förespråkarna gott om den fria marknaden och att staten aldrig skall lägga sig i. Men nu gråtar bolagen efter skattepengar? Låt de flygbolag som ska gå i konkurs även få gå i konkurs! Om allt går åt helvete vet vi ju att nya bolag lär startas eftersom marknadsefterfrågan finns. Snorrika kapitalägare får punga ut sina egna pengar på nya bolag, precis som det görs i andra branscher.
Är själv involverad i flygbranschen.
Flyget har mycket goda villkor men bolagen sinsemellan försöker så gott man kan ta kol på varandra.
Flyger även själv en hel del.
Ett bolag kan registrera sina flygplan i länder med lågt kostnadsläge och flyga i Sverige. Piloter besättningar anställda i ett land med lägre kostnadsläge.
Dina uttalanden visar att du saknar insikt i hur det förhåller sig.
Flyget är inte alls privilegierat, industrin som exporterar har exakt samma villkor, flygbranschen är en internationell verksamhet, få flyger till Säffle.
Var planen är reggade är småpengar i sammanhanget, läs på lite bättre så blir dina kommentarer adekvatare.
Flygbolagen är jämfört med andra transporter mycket privilegierade.
Bränslet man nyttjar är skattefritt.
Import av reservdelar tullbefriat.
Moms är ingen kostnad för flygbolagen. För utlandsresor debiteras dessutom ingen moms.
Flygbolagen kan ha sina flygplan registrerade i något lågprisland och slippa Svenska avgifter. Service kan göras i lågprisland mm.
Skrev detta för några dagar sedan,men det blev borttaget))
Tack Ryan Air och Norwegian som började detta lågprisskit,
som man bäddar ……
Staternas skatteuttag av flyget är gigantiskt,
Varje anställd som ex har en lön på 50.000 sek mån.
sociala kostnader på + 30%
kostnad för flygbolaget 30.000 i ren skatt för varje anställd, ta det ggr 12.000 anställda
Sen moms, flygskatter, företags skatt på årsomsättningen etc etc
Flygbolag är Skatte kossor som bara mjölkas mån efter mån år efter år, att nu ställa upp och stötta några månader är ingenting, alternativet för stater är mkt värre, Norge har liknande nivå på soc. avg
Knappast realistiskt att återinföra reglering av flyget, eller någon annan bransch.
Vill vi tillbaka till “kommunist” tankar?
Avregleringen har pressat priserna vilket i sin tur gjort flygbolagen mycket känsliga för olika störningar som ex corona.
Varför skall nu stater satsa skattemedel för att hålla krisande bolag under armarna?
Anser då det betydligt bättre att flyget regleras hårt och man återgår till tidigare mycket hållbara verksamhet med reglerad trafik.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten