Analys: Flera flygbolag i konkurs redan i maj

Publicerad den 17 mars 2020
Kommentarer
Domen är stenhård: I slutet av maj har de flesta flygbolag gått i konkurs. Det enligt den ansedda analyssajten CAPA som menar att det är nu som resurserna måste sättas in. Inte när allt ligger i aska.
SAS vd Rickard Gustafson kan i nuläget luta sig mot en stabil kassa som livboj i coronakrisen. Samtidigt är flygbolagsdrift en ytterst kapitalkrävande verksamhet och att behöva ställa in flighter i allmänhet är ett orosmoment, när det gäller stora delar av hela flygprogrammet är det en ren mardröm.
Hur tvärstoppet i intäkter kommer att påverka flygbolagen världen över har varit en stående fråga de senaste dagarna och nu börjar analyserna presenteras. Den ansedda sajten CAPA sparar inte på krutet: I slutet av maj har de flesta flygbolag gått i konkurs.
– De framtida bokningarna uppväger inte på långa vägar alla avbokningar. Varje ny rekommendation från olika regeringar handlar om att flyga mindre eller inte alls. Efterfrågan rasar nu på ett sätt som saknar motsvarighet i branschens historia och normala tider är fortsatt långt borta.
Analytikerna menar därför att det är nu som politiker och myndigheter måste sätta in resurser för att hålla flygbolagen vid liv. Att göra det när väl epidemin är över är för sent, då blir kostnaderna ännu större, om det ens går att återuppliva stora delar av branschen. 
Ytterligare ett hot mot den tid när livet och flygandet ska återgå till det normala, är att de nationella gränsdragningar för att stoppa smittan som just nu pågår lever kvar. 
– Faran är att när flygbranschen väl ska återhämta sig kommer det nationella egensinnet att leva kvar. Det vore olyckligt eftersom flyget är mycket mer än bara det enskilda, nationella flygbolagets välbefinnande. Flyget är en viktig del i global handel och kommunikation, skriver sajten.
Den avreglering som under årens lopp genomförts och som varit en motor i flygbranschens utveckling måste därför bevaras. Det finns ingen plats för nationalistiskt tänkande i den mest internationella av branscher. Den globala flygbranschen kommer att se annorlunda ut när coronakrisen väl är över. Därför är det dags att agera nu och redan nu ta ansvar för hur den framtiden för världens flygbolag ska se ut, avslutar CAPA.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Sv Dc9
2020-03-18 13:31

Fuel insurance frivillig försäkring.
Statliga flygplatser och övriga debiterar idag startavgifter.
Avgifterna täcker i huvudsak flygplatsens kostnader.
Air navigation services erhåller alla luftfartyg som flyger i Svenskt luftrum.
Ja flyget betalar för de tjänster man nyttjar. Vilka privata företag ger bort tjänster gratis?
Leasingavgift betalar flygbolagen till privata företag (inte till staten).

DC-9
2020-03-17 19:57

@Sv Thomas

Alternativet är förstås att inget flygbolag har någon verksamhet och en endaste anställd i kommunist-Sverige. Blir ganska stor mängd arbetsgivaravgifter och inkomstskatt som försvinner ut ur landet. Och de länder dit verksamheten flyttar kan bara tacka och ta emot.

thomas
2020-03-17 18:08

Jag jobbar som aktiv konsult år större internationella flyg bolag. Det är väl ingen nyhet att bolagen konkurrerar, Du har inga insikter alls, troligen pilot eller lägre tjänsteman.
Vilka goda villkor pratar Du om, konkreta exempel ?
Att betala fuel insurance landing handling overflying leasing, crew etc är inte billigt och utan garanti att det sitter betalande pax i kabinen, lägg ner dina oseriösa kommentarer.

Emilio
2020-03-17 17:51

När det går som bra för flygbranchen talar ju förespråkarna gott om den fria marknaden och att staten aldrig skall lägga sig i. Men nu gråtar bolagen efter skattepengar? Låt de flygbolag som ska gå i konkurs även få gå i konkurs! Om allt går åt helvete vet vi ju att nya bolag lär startas eftersom marknadsefterfrågan finns. Snorrika kapitalägare får punga ut sina egna pengar på nya bolag, precis som det görs i andra branscher.

Sv thomas
2020-03-17 17:24

Är själv involverad i flygbranschen.
Flyget har mycket goda villkor men bolagen sinsemellan försöker så gott man kan ta kol på varandra.
Flyger även själv en hel del.
Ett bolag kan registrera sina flygplan i länder med lågt kostnadsläge och flyga i Sverige. Piloter besättningar anställda i ett land med lägre kostnadsläge.

Dina uttalanden visar att du saknar insikt i hur det förhåller sig.

thomas
2020-03-17 12:51

Flyget är inte alls privilegierat, industrin som exporterar har exakt samma villkor, flygbranschen är en internationell verksamhet, få flyger till Säffle.
Var planen är reggade är småpengar i sammanhanget, läs på lite bättre så blir dina kommentarer adekvatare.

Att: thomas
2020-03-17 11:05

Flygbolagen är jämfört med andra transporter mycket privilegierade.

Bränslet man nyttjar är skattefritt.
Import av reservdelar tullbefriat.
Moms är ingen kostnad för flygbolagen. För utlandsresor debiteras dessutom ingen moms.
Flygbolagen kan ha sina flygplan registrerade i något lågprisland och slippa Svenska avgifter. Service kan göras i lågprisland mm.

Formel 2
2020-03-17 10:04

Skrev detta för några dagar sedan,men det blev borttaget))
Tack Ryan Air och Norwegian som började detta lågprisskit,
som man bäddar ……

thomas
2020-03-17 09:35

Staternas skatteuttag av flyget är gigantiskt,
Varje anställd som ex har en lön på 50.000 sek mån.
sociala kostnader på + 30%
kostnad för flygbolaget 30.000 i ren skatt för varje anställd, ta det ggr 12.000 anställda
Sen moms, flygskatter, företags skatt på årsomsättningen etc etc
Flygbolag är Skatte kossor som bara mjölkas mån efter mån år efter år, att nu ställa upp och stötta några månader är ingenting, alternativet för stater är mkt värre, Norge har liknande nivå på soc. avg

sv Realist
2020-03-17 09:33

Knappast realistiskt att återinföra reglering av flyget, eller någon annan bransch.
Vill vi tillbaka till “kommunist” tankar?

Realist
2020-03-17 08:57

Avregleringen har pressat priserna vilket i sin tur gjort flygbolagen mycket känsliga för olika störningar som ex corona.

Varför skall nu stater satsa skattemedel för att hålla krisande bolag under armarna?
Anser då det betydligt bättre att flyget regleras hårt och man återgår till tidigare mycket hållbara verksamhet med reglerad trafik.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten