Skriv ut  

BRA drar in 12 av 18 linjer i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 mars 2020
Sextio procent av inrikestrafiken försvinner. BRA tvingas nu justera linjeutbudet när antalet passagerare ombord fortsätter att dala till nya rekordnivåer.

BRA står i normala fall för cirka 30 procent av inrikestrafiken i Sverige och flygprogrammet täcker 18 destinationer i landet på helårsbasis. Till det kommer ett antal säsongslinjer, i första hand med fokus på vinterturism. 

Det kraftiga passagerarbortfallet tvingar nu, trots tidigare indragningar av upp till 1 300 avgångar, fram en radikal minskning av flygtrafiken i landet: Tolv av de arton linjerna sätts nu från måndag på paus tills vidare.  Kvar blir de två storstadslinjerna till Göteborg och Malmö tillsammans med Umeå, Östersund, Visby och Ängelholm. De flyg med en eller två rotationer per dag.

- Vi gör allt i vår makt för att upprätthålla ett absolut minimum vad gäller den samhällsviktiga och allmännyttiga flygtrafiken och infrastrukturen inom landet. Under hela den pågående Coronakrisen har antalet avgångar anpassats utifrån efterfrågan, för att i största möjliga mån kunna erbjuda flyg inom landet och i minsta möjliga mån flyga med tomma flygplan, skriver flygbolaget i en kommentar.

BRA räknar med att neddragningarna innebär en samhällskritisk lägstanivå vad gäller flygtrafiken i landet. Av allt att döma ska den upprätthållas även fortsättningsvis.

- Även om resenärer uteblir, ser vi fortsatt ett visst behov för att flyga inom landet, säger Geir Stormorken som är VD för flygbolaget BRA.
På en rad flygplatser är BRA enda flygbolag och de indragna flygningarna innebär att ett antal av de mindre flygplatserna, de som också saknar chartertrafik, då står helt utan passagerartrafik.


- Vi förstår att detta blir ett väldigt hårt slag mot landets tillgänglighet men vi har i nuläget inget val. Vi hoppas på att vi snart kan se en ljusning, fortsätter Geir Stormorken.


Följande linjer blir kvar:
Umeå - Bromma
Visby - Bromma
Malmö - Bromma 
Ängelholm - Bromma
Göteborg - Bromma
Östersund - Bromma
 
Följande linjer sätts på paus: 
Kalmar - Bromma
Växjö - Bromma
Ronneby - Bromma
Kristianstad - Bromma
Halmstad - Bromma
Trollhättan - Bromma
Örnsköldsvik - Bromma
Sundsvall - Bromma
Östersund - Malmö
Östersund - Göteborg
Visby - Malmö
Visby – Göteborg

Vinterns säsongslinjer flygs enligt tidtabell till och med vecka 15.
Östersund - Göteborg
Sälen - Bromma
Sälen - Malmö
Sälen - Ängelholm

Vid sidan av inrikestrafiken har BRA har tidigare kommunicerat att premiären för sommarens utlandslinjer flyttats fram samtidigt som den befintliga utrikestrafiken även den har pausats. Inom BRA ska nu alla 600 medarbetare korttidspermitteras och gå ned i arbetstid, enligt regeringens tidigare presenterade modell för företagsstöd.

- Svenska regeringens till synes generösa stödpaket att ställa upp som garant för nya och dyra lån är på inget sätt tillräckligt för flygbolagen och för BRA. Det vi behöver är kostnadsminskningar och finansiellt stöd som gör att vi och inrikesflyget överlever krisen, säger Geir Stormorken.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Air Leap OER
Skrivet av Jerker, 2020-03-21 10:56:23
Air Leap flyger nu själva Saab 340 på sträckan. Kan hålla ut hur länge som helst med det upplägget.
Anmäl inlägget
Air Leap OER
Skrivet av Jerker, 2020-03-21 10:55:58
Air Leap flyger nu själva Saab 340 på sträckan. Kan hålla ut hur länge som helst med det upplägget.
Anmäl inlägget
Styrning
Skrivet av Göran, 2020-03-20 23:20:11
Om man ska dela ut en massa miljarder, varför ska då vissa flygplatser ha flera avgångar och flygbolag, medan andra blir utan? Vem styr i kristider!..staten eller kapitalet?
Anmäl inlägget
OSD eller OER
Skrivet av Upp med händerna, 2020-03-20 19:53:44
Anders, det är till Örnsköldsvik som Air Leap/Sveaflyg flyger med Saab 2000, dit kommer BRA inte fortsätta flyga. Till Östersund flyger SAS och Norwegian, inte Air Leap.
Anmäl inlägget
Re Anders
Skrivet av Övik, 2020-03-20 18:55:45
Anders, ska man leka expert på ämnet kanske du kunde skulle kollat upp att Air Leap inte trafikerar Östersund..
Anmäl inlägget
Mycket intressant
Skrivet av Anders, 2020-03-20 15:30:23
Intressant att dom anser Östersund som en samhällskritik linje.. Air Leap trafikerar redan sträckan och vad jag hört så är det endast en handful pax på linjen... Dom bryr sig inte ett dugg om vilka linjer som är kritiska för samhället, det är rent taktiskt att man inte vågar släppa Östersund pga att man förlorar racet mot air Leap.

Bra försök iaf från BRA att få det o låta så fint. Nej lägg ner bara och inse att air Leaps S2000 vann och börja flyga dom riktiga samhällskritiska linjerne.
Anmäl inlägget
Sanningen
Skrivet av Alex, 2020-03-20 10:13:42
”Samhällsviktig infrastruktur” hade varit att fortsätta flyga på de flygplatser de är ensamma på. Men juste det är inte ekonomiskt just ju. Säg som det är istället.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev