Emirates har nu dragit i nödbromsen och drar in merparten av alla flygningar från den stora hubben i Dubai. Kvar finns tretton av de största marknaderna, bland annat Storbritannien, USA, Japan, Australien och Singapore. Skandinavien däremot blir nu en vit fläck på Emirates linjekarta när såväl Norge, Danmark som Sverige försvinner. Det innebär att Arlanda tappar den dagliga rutten som normalt flygs med en B777-300. I Köpenhamn ställs den dagliga trafiken med en A380 in, den enda återkommande flyglinje i Skandinavien som flygs med en A380.
Konkurrenten Qatar gör en annorlunda bedömning av laget och behåller trafiken till Stockholm. Kommande vecka dras dock antalet rotationer per vecka ner från 18 till 4 och veckan därpå minskas trafiken ytterligare till två eller tre flygningar i veckan, ett flygprogram som enligt planerna gäller fram till 31 maj. Då skiftar flygbolaget även från A350-900 till B777-300ER på vissa avgångar. Den uppmärksammade linjen till Göteborg har dock redan stängts och förblir utan trafik fram till 31 maj.
Qatar räknar dock med att situationen ska vara annorlunda efter den 1 juni och planerar då att dels gå upp till 10 avgångar i veckan på Stockholm och även vara tillbaka på Göteborg med fem avgångar i veckan.
Arlanda får också behålla SAS linje till New York i ytterligare minst två veckor. Hittills har SAS hållit trafiken till USA uppe med tre linjer, från Kastrup till New York och Chicago och från Arlanda till New York. Trafiken från Köpenhamn sätts nu på paus medan Arlanda – New York fortsatt är igång i alla fall resten av mars månad. Det beror av allt att döma på att bokningarna fortsatt når de nivåer som gör det lönsamt att hålla trafiken igång.
SAS fortsätter också att flyga på Tokyo men byter nu flygplats, från Narita till Haneda. Första flygning dit i det kraftigt reducerade flygprogrammet på Japan blir den 30 mars. Det innebär att SAS återvänder till den flygplats i Tokyo där allt startade 1957.