Skriv ut  

Förslaget: Skapa en ny nordisk flygkoncern

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 mars 2020
Det måste till ett nytänkande för att rädda flygbranschen i Norden. Bilda därför ett helt nytt nordiskt flygbolag. Det menar den tidigare SAS-direktören Eivind Roald i en debattartikel.

Den ekonomiska räddningsplankan som den norska regeringen gett till Norwegian är helt fel väg att gå. Det menar Eivind Roald, tidigare en av de högsta cheferna i SAS och som nu sedan två år arbetar i finansbranschen, i en debattartikel i norska Dagens Näringsliv.

- Lösningen just nu är inte att ge SAS eller Norwegian pengar, utan att ställa krav på en rejäl omstrukturering av hela branschen. Vi behöver både Norwegian och SAS men de är värda mer tillsammans är var och en för sig, skriver han.

Han pekar på att vid den stora SAS-krisen 2012 som så när resulterade i konkurs för SAS, var det kalla handen från alla tre regeringarna om att satsa mer pengar i SAS. Sedan dess har Norge sålt sitt innehav, men från den svenska och danska staten låter det alltså helt annorlunda: kassan har öppnats för att rädda såväl SAS och Norwegian som Widerøe och övriga delar av flygbranschen.
Men det är bara en kortsiktig och konstgjord andning i en i och för sig svår tid. Den enda rimliga lösningen i dagens läge är att istället skapa en helt ny nordisk flygkoncern. Då kan en långsiktig och grundläggande lösning bli verklighet, inte bara för flygbranschen i Norge utan i hela Norden.

- Sällskapet bör struktureras som ett holdingsällskap – Nordic Airline Platform, NAP. Koncernen etableras efter samma princip som IAG, där bland annat British Airways och Iberia ingår, och noteras på de nordiska börserna.
- I NAP bör Icelandair, SAS, Finnair och Norwegian ingå – i alla fall delar av Norwegian, skriver Eivind Roald.

Han fortsätter med att lägga upp en plan för hur den nya flygbolagsgruppen ska arbeta: SAS, Finnair och Icelandair fokuserar på flygningar till USA och Asien. Norwegian renodlas som ett nordiskt lågkostnadsflygbolag med kraft att konkurrera med Ryanair, easyjet, Eurowings och Vueling. 

En ny, sammanhållen flygbolagsgrupp har också helt andra förutsättningar att kunna utveckla den elektrifiering som pågår i flygbranschen, än om alla ska arbeta med det på var sin kant.

- Idéer som de här nöter naturligtvis hundratals invändningar och frågeställningar kring ägandeförhållanden, konkurrens och inte minst principerna om huruvida stater verkligen ska äga flygbolag. Men politiker med ambition att visa ledarskap i kristider måste tänka utanför boxen. 

- Det är i kristider som innovationer uppstår. Vi måste bara våga tänka de nya tankarna.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv Illukka
Skrivet av Sv Illukka, 2020-03-27 12:01:29
Alla pengar som gått till statskassan är våra gemensamma pengar.

Således har kollektivet inte förlorat något.

Hade det varet ett utländskt bolag utan Svenskt ägande hade det varit pengar i sjön.

Vi kan således kollektivt vara mycket nöjda med SAS.
Anmäl inlägget
Vi har betalat för SAS
Skrivet av Illukka Peronius, 2020-03-26 23:08:06
Det var vi resanden som i årtionden betalade för höga priser både inrikes och utomlands när SAS gjorde duopol-avtal med andra flygbolag och med statens hjälp hindrade konkurrens. Inte att undra att man kunde "ge slantar till statskassan". Det var våra pengar.
Anmäl inlägget
SAS har gett statskassan stora belopp
Skrivet av Sv Illukka Peronius, 2020-03-26 19:37:14
Du blandar ihop investeringar med stöd ekonomiskt.
SAS har genererat många slantar till stats kassan genom åren.
Anmäl inlägget
Stöd till nästan ingen lokal nytta
Skrivet av Illukka Peronius, 2020-03-26 13:07:06
Statsstöd till SAS och Norwegian förvränger marknaden. Dessutom rinner största delen av stödet utomlands till flygplanstillverkare, banker, leasingbolag och bränslebolag.

Låt de bästa av Great Dane, JetTime, Widerøe, Icelandair, DAT, Sun-Air, BRA osv. blomstra - och de svaga vissna. Om ett halvt år har vi glömt de stupade. Air Berlin, PanAm, Monarch, Primera, WOW...
Anmäl inlägget
konkurser är bra
Skrivet av Hans Helmut, 2020-03-26 12:30:55
Låt de svaga gå i konkurs. Vem saknar mera Sabena, Malev, Swissair, Sterling, Thomas Cook, Braniff, Olympic...
Marknaden sköter att de hål som uppstår blir snart fyllda med ny kapacitet.
Så när privata flygbranchen nu skriker efter hjälp, låt dom göra det som ett barn vid kassan. Ignorera.
Anmäl inlägget
Företagen ropar efter politikerna efter stöd
Skrivet av Sv Illukka Peronius, 2020-03-26 08:25:34
Det visar sig i den uppkomna situationen att företagen inte klarar sig utan stöd från politikerna. Företagen säger ofta att vi klarar det bättre utan att politikerna lägger sig i.
Nu hörs i stället att företagen ropar på att politikerna måste stödja företagen!

Företagen klarar sig inte utan politikerna, VSB.
Anmäl inlägget
Förstatliga...
Skrivet av Oja, 2020-03-25 22:39:08
...all samhällsnödvändig verksamhet måste förstatligas, typ kommunikation, sjukvård, skola osv
Anmäl inlägget
Håll politikerna borta
Skrivet av Illukka Peronius, 2020-03-25 14:21:13
Eivind Roald tycks ännu ha statsägande och politikerinblandning i sitt DNA. Låt nu bara marknaden sköta sitt, ta i köpet några konkurser. Efter stormen är luften renare. Inte blir ett sammannordiskt bolag starkare ån de nuvarande. Två-tre invalider skulle just och just hålla varann uppe.
M.h.t. Finnair är det troligare att det blir en del av IAG. Då kan man hålla IAG's aktiemajoritet innanför EU, och Finnair kan agera friare än innan för ett nytt Svenskt Allt Sammans (SAS)
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Heavydane , 2020-03-25 13:25:01
Vi har allerede en velfungerende nordisk flyplatform, den hedder SAS.
Hold nu op med alle de krumspring for at få et ikke norsk flyselskab stuerent.
Anmäl inlägget
SAS har aldrig fått bidrag
Skrivet av Sv Tom, 2020-03-25 12:22:11
SAS har aldrig fått bidrag.
De tre Nordiska staterna har deltagit i nyemission vilket ej räknas som bidrag.
Sverige har även borgat för lån till SAS. Svenska staten har med råge återfått det kapital man inledningsvis satsade i flygbolaget genom försäljning av aktier och utdelningar. Vi är många som haft stor nytta av SAS genom åren.

Anmäl inlägget
Vi har haft ett Nordiskt flygbolag SAS
Skrivet av Linkan, 2020-03-25 12:12:28
Vi hade under många år ett Nordiskt flygbolag. Men det finns ingen politisk enighet om detta Norge var första att hoppa av.
Tanken är god men viljan är svag. Vi kunde återgå till att ett flygbolag får ensamrätten på allt flyg inom Norden. Men man konkurrerar på övrigt utlandsflyg. Vi skulle då få ett starkt Nordiskt flygbolag. Självklart kan det flygbolaget hyra in kapacitet från andra bolag.
Anmäl inlägget
BRAND I PROPPSKÅPET ???
Skrivet av ZEKE, 2020-03-25 09:06:57
Att man inte ens kan få ihop affären SAS med 3 regeringar, nu 2, är väl ett bevis nog för att man inte skall försöka å göra den Nordiska visionen ännu större å ännu mera fel.
Anmäl inlägget
Kloka långsiktiga tankar.
Skrivet av Tom Enhammar, 2020-03-24 23:59:27
Vi behöver alla långsiktiga stabila företag med stor kundnytta i vår globala värld. Flyget är vår "ryggrad" för att ta oss ut i "vida världen". Inom Norden har vi bara "plats" för ett flygbolag som med egna muskler kan klara sig utan bidrag från skattebetalarna då det "blåser". En god och sund tanke från Eivind R.
MVH
Tom E ( flyganalytiker)
Anmäl inlägget
Sweden Air / Air Sweden
Skrivet av Anonym , 2020-03-24 22:57:23
Ett stort svenskt nationellt flygbolag borde startas.
Anmäl inlägget
Den nära Framtiden om två månader
Skrivet av thomas, 2020-03-24 19:40:27
Helt orealistiskt, en snubbe som tänker utifrån gamla premisser. Det är en helt ny karta i maj 2020 då många bolag konkat. Framdrivningen är helt egal.
Anmäl inlägget
Pastor Eivind
Skrivet av En som var med, 2020-03-24 18:49:45
Ja, stora ord och visioner är Eivind Roald bra på. Men att skapa långsiktig lönsamhet och säkra sund affärslogik är det sämre med. Eller hur gick det nu med SVG-IAH...
Anmäl inlägget
Tveksam
Skrivet av Acorn, 2020-03-24 18:33:03
Håller med om mycket och var med i förra krisen när liknande planer drogs upp. Visade sig dock snart att de olika pusselbitarna inte passar ihop hur man än försöker. De mest udda bitarna är och var Norwegian och Icelandair.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev