I förra veckan meddelade Amapola att de börjar flyga mellan Arlanda och Malmö på kommersiella villkor. Nu följer SAS efter och återupptar den 4 maj trafiken mellan Arlanda och Landvetter. Fortfarande är det enstaka flygningar per dag men det innebär trots allt att Sverige återigen knyts ihop av flygtrafik från Norr till söder.
I och med att det om en vecka åter går att flyga mellan de tre stora städerna i Sverige, är det möjligt att fortsätta vidare till åtta destinationer i landet. Det var också ett av de avgörande argumenten bakom SAS beslut.
- Trots att det fortsatt finns rekommendationer om att undvika onödigt resande i hela landet finns det behov av samhällsviktiga transporter av både passagerare och gods, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, till SVT.
Motsvarande argument ligger bakom Amapolas beslut att starta trafik till Malmö:
- Vi har efter diskussion med regionen uppfattat att det finns ett nödvändigt resande från Malmöregionen till Stockholm även mitt under pandemin, skriver Erik Salén, vd på Amapola Flyg AB, i ett pressmeddelande.
Den stora aktören på svenskt inrikes är i dagsläget Amapola som flyger på tolv av de sexton destinationerna: En på eget kommersiellt ansvar, sex som är en del i den tidigare upphandlingen av trafikpliktiga destinationer i norra Sverige och nu även de fem som ingår i ”coronaupphandlingen”. Flygbolaget använder Fokker 50 på samtliga destinationer utom Torsby och Hagfors som trafikeras med en Jetstream 32, inhyrd från AIS.
Amapolas inrikesnät:
Egen linje: Malmö
Tidigare upphandling: Torsby, Hagfors, Hemavan, Vilhelmina, Lycksele, Kramfors
Upphandling med anledning av Corona: Visby, Sundsvall, Örnsköldsvik, Skellefteå, Östersund.
Vid sidan av den trafiken flyger SAS på egna villkor till: Göteborg, Umeå, Luleå och Kiruna.