Kalmar Öland Airport tillhör de flygplatser där flyget står i princip stilla. Sedan den 5 april har ingen passagerartrafik landat eller startat. Däremot hålls den öppen för samhällsflyg och sjuktransporter. Men nu börjar den ekonomiska situationen, förlusterna ligger på en halv miljon i veckan, bli så påtaglig att ägarna, Kalmar kommun, varnar för att flygplatsen kan tvingas stänga helt.
- Vi driver en ekonomisk verksamhet även om vi är ägda av offentligheten. Just nu har vi inga intäkter och fortsätter det här länge så klarar vi det inte utan att staten och samhället går in och hjälper till. Det är otroligt viktigt att regeringen tar ansvar för att det finns en infrastruktur även när det gäller flygplatser, säger Kalmar Öland Airports vd Ronny Lindberg till Barometern.
Politiker i regionen där flygplatsen ligger har uppvaktat regeringen om att även Kalmar ska omfattas av ”coronaupphandlingen” av flygtrafik. Det faktum att tre av linjerna i Norrland fortsatt flygs av SAS och inte ingår i upphandlingen, borde frigöra kapital för trafik också till Kalmar – särskilt som EU klassar flygplatsen som samhällsviktig.
Samtidigt finns oron för att om flygplatsen verkligen stängs, upphör alla möjligheter att ta emot viktiga flygtransporter. Det tar också tid att återstarta verksamheten om det allmänna läget i epidemin skulle ändras.