Skriv ut  

Olika flygbolag flyger när UD beställer relief-charter

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 maj 2020
Natal, Lima, Islamabad. Coronakrisen har skapat direktlinjer till Stockholm från en rad ovanliga destinationer. Och när UD bokar flygningarna är det en rad olika flygbolag som får uppdragen visar Flygtorgets sammanställning.

De kallas för Relief Charter och är de flygningar som i första hand Utrikesdepartementet beställer för att transportera hem svenska medborgare som fastnat utomlands när stora delar av den ordinarie flygtrafiken ställts in. 

- De flesta flyg som UD anlitat har upphandlats av Försvarsmakten enligt en etablerad ordning. Privilege Style är ett exempel på flygbolag som Försvarsmakten har upphandlat på marknaden genom flygmäklare. UD har även anlitat SAS och Novair för flygningar genom separata avtal. Andra exempel på anlitade flygbolag är Air Europe, Smartwings och Qatar, skriver kommunikationsenheten på UD till Flygtorget.

Det finns alltså inget krav på att använda SAS i första hand. Utgångspunkten är att det aktuella flygbolaget är tillgängligt och har kapacitet att genomföra flygningen till en rimlig kostnad från de destinationer där behovet av så kallade assisterade hemresor finns. De senaste dagarna har spanska Privilege Style flugit hem svenskar från Chile och Bolivia medan SAS haft en flygning från Aten. Tidigare fick SAS just Sydamerika på sin lott med tre flygningar till Skandinavien:
 
Lima – Stockholm
Lima – Köpenhamn
Natal – Rio de Janeiro – Oslo

Flygningarna till Lima i Peru blev ett elddop för de nya A350-900 som numera ingår i flottan och är de två längsta flygningarna som SAS hittills genomfört. Den peruanska flygplatsen har heller aldrig tidigare varit med i SAS trafikplanering. 

På de långväga flygningarna följer den besättning som ska flyga hem med på den tomma flygningen ut. IATA och EU har infört temporära regler under coronakrisen som gör att en ”vilande” besättning flyger med för att sedan kunna göra en snabb turnaround på utestationen 

- Vid sidan av de 15 flygningar som genomförts under mars och april tillkommer ett 150-tal flighter som svenskar kunnat resa med tack vare insatser från UD och utlandsmyndigheterna. Dessa har varit alltifrån ”vanliga” kommersiella flygningar, till lokala lösningar med enskilda flygbolag samt flygningar arrangerade av andra nordiska/EU-länder. Utlandsmyndigheterna har exempelvis bidragit genom att dela information om biljettbokning, bistå när det gäller att få landningstillstånd och delta i den lokala nordiska- och EU-koordineringen, skriver UD.

Här är en lista över de flygbolag som organiserat respektive flygning som är beställd av svenska UD under mars och april.

2020-03-21   Cypern – Norwegian
2020-03-25   Spanien – Sun Class Airline
2020-04-03   Indonesien – Qatar Airways
2020-04-03   Egypten – Novair
2020-04-07   Peru – SAS
2020-04-08   Cypern – Novair
2020-04-11   Filippinerna, inrikes – Air Swift
2020-04-11   Filippinerna, inrikes – Air Swift
2020-04-14   Turkiet – Novair
2020-04-17   Marocko – Privilege Style
2020-04-17   Gambia – SAS
2020-04-20   Tunisien – Smartwings
2020-04-20   Jordanien – Smartwings
2020-04-25   Indien – Privilege Style
2020-04-29   Colombia/Ecuador – Air Europa



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygmäklare
Skrivet av Eskil Papp, 2020-05-10 22:50:29
Någon i forat som vet vilka flygmäklare som Försvarsmakten använder sig av?
Anmäl inlägget
Fler flighter finns
Skrivet av Anders Lidman, 2020-05-07 13:09:49
8 april Dubai - Helsingfors - Arlanda med Finnair
Anmäl inlägget
Lååååångt
Skrivet av Gullan Purser&Evakueringexpert, 2020-05-07 12:56:12
Ja det var långa flygningar, vi var ombord i över 30timmar, och kan ni tänka er att kunderna klagar på avsaknaden av champagne och dåligt filmutbud.
Men vi gjorde vårt bästa och alla kom hem säkert.
Det var en annorlunda arbetsdag.
Och svenskt nymalet ekologiskt kaffe gjorde alla glada.
Anmäl inlägget
Ej skattemedel
Skrivet av Eric, 2020-05-07 09:42:33
Det är väl ändå inga skattemedel som går åt. Passagerarna får betala för sina egna biljetter och inget som staten står för.

Vad jag hörde är att är det inte tillräckligt stort intresse att flyga med så flighten ej lönar sig så flygs den ej.
Anmäl inlägget
Ofattbart
Skrivet av Polisen, 2020-05-07 09:32:14
Ofattbart att svenska skattepengar går till att ge direkt oseriösa aktörer uppdrag. Istället borde man prioritera svenska flygbolag även om den initiala prislappen är något högre. Tror t.ex. knappast att Turkiet eller Qatar skulle använda SAS för att flyga sina medborgare. Varför gör inte UD vad de kan för att rädda svenska arbetstillfällen och företag?!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev