Säkra framtiden – bygg om SAS från grunden
Publicerad den 8 maj 2020Kommentarer
vet du ingenting om thomas! Sluta med dina pojkdrömmar. Dessutom gick Wallenberg INTE in, med några miljarder 2012.
det er helt upassende å skrive at SAS har gått med vinst, så så mye over xy-antall år.
SAS er neppe skjermet mot konkurs, eller i beste fall, en kraftig restrukturering.
Förstår ej riktigt vad alla gnäller och speciellt inte dom riktiga SAS hatarna på den här sidan. Företaget före Corona har gått med vinst 5-6 år i rad med nuvarande
Vd. Corona har ju ej endast drabbat SAS? Ej lönsamt flygbolag? Gått med vinst 5-6 år innan Pandemin?
” Driften blev lönsam och har genererat omkring 12 miljarder SEK under hans tid. Balansräkningen 2019 redovisar likvida medel på omkring 9 miljarder SEK, lån som finansierar nya flygplan och en finansiell nettoskuld nära noll°
Vad är problemet. Det låter som det går bra för SAS med nuvarande modell.
SAS har en stor del av de anställda i de tre nordiska länderna. Utländska bolag har minimalt antal anställda i Sverige om någon.
SAS ger således betydligt mer till Sverige än något annat flygbolag. SAS har många anställda inom Sverige.
Zeke så Du menar att staterna hade fått in skatter om utländskt flygbolag utfört SAS flygningarna?
Wallenbergarna gick in med över 5 miljarder vid senaste krisen, 2012, ja SEB är inlösande bank för SAS biljetter men det innebär stor risk och inte speciellt bra betalt.
Även om artikeln är välskriven så är slutsatserna inte varken korrekta eller ens rimliga. Bolagisserings ide´n har SAS som du vet redan provats men dåligt resultat som följd. Suboptimering och dåligt fokus på helheten. Norwegians bolagiseringar har ju just också visat sig vara dåligt. Tycker SAS varit på rätt väg och nu öppnar sig dörrarna för samgåenden igen.
“Markpersonalen måste avvecklas”
Tack för det @Ehrmantrout
Jag anser att SGH gör SAS mer konkurrenskraftig.
Staten hade fått in de skatter och avgifter du nämner ändå, vi den operatör som flugit istället för SAS. Det är ju inte så att den Nordiska marknaden är ointressant bara för att SAS inte finns.
Wallenberg var inte med vid förra krisen. SEB/Wallenb. tjänar stora pengar på att vara långivare till SAS.
SAS har också möjligheten att (till skillnad från EasyJet och Ryanair) snabbt skapa en lönsam struktur som matarflyg (IT-infrastruktur och interlining) genom samarbeten med de större flygbolagen. Detta innebär naturligtvis att interkontinental trafik snarast/omedelbart avvecklas. Med en ny enkel struktur har ett nytt SAS (starkt varumärke i Norden) alla möjligheter att överleva och skapa aktieägarvärde igen. Jämför gärna nyckeltal mellan SAS och Easyjet/Ryanair. Ni kommer då förstå.
Det kommer att finnas hur många piloter/kabinpersonal som helst till en billig penning de närmaste 5-10 åren i norra Europa. Eventuellt kan man – temporärt – skapa ett 100 % ägt bolag för flygpersonal under en övergångstid men detta bolag skall vara helt separerat som ett eller flera egna aktiebolag och säljas snabbt. En enkel och effektiv routestruktur är kärnan för lönsamhet.
Lösningen är inte bibehållen komplexitet och en sörja av meningslösa “resultatenheter. Fråga er istället varför flygbolag som Easyjet och Ryanair har betydligt högre nettomarginal per passagerare trots att de har en betydligt lägre intäkt per passagerare. För att skapa ett långsiktigt lönsamt flygbolag av SAS behöver all flygpersonal och markpersonal för s.k. ground handling i egen regi avvecklas.
De pengar staten har satsat i SAS har de fått tillbaka flera gånger om.
Har även varit en bra affär för Wallenberg i och med de lån SAS har tagit hos SEB.
De tre staterna som ägt SAS har aldrig förlorat
(två nu) då de fått in miljardbelopp i lönebikostnader löneskatt Swedavia avgifter etc och det per månad, år efter år, det de betalar lånar ut nu är kaffepengar, de enda förlorarna är Wallenbergarna som troget hållit ut i ägandet och bidragit med kapital ett antal ggr.
Det har varit en otroligt bra affär för staterna.
Vi måste värna om ett skandinaviskt flygbolag …hade faktisk ett bra läge innan Corona med 9 miljarder i kassan jag tror det löser sig …v
Oavsett vad som görs blir SAS bättre än vad de alltid varit. Läggs det ner är det bra. Ingen menig att staten lägger ner pengar i ett bolag som aldrig klarat sig. Oavsett vad man gör med ett flygbolag som SAS kan allt bara bli bättre än vad det är idag.
SAS historia kan med fördel läsas i otaliga böcker om bolaget – rekommenderas.
Att SAS splittras upp i olika affärsområden känns gammalmodig 90 tal strategi.
Jag är övertygad att SAS nuvarande exekutiva ledning liksom styrelse har bättre kunskaper än artikelförfattaren och någon av oss andra att hitta en klok strategi för SAS.
Markpersonalen måste avvecklas ! Pilot och kabin , bör bemanningsbolag användas ! Inget Frösundavik HK. Ett litet billigt HK.
Vart kommer alla dessa flyganalytiker och experter ifrån? Under alla år av kris i flygbranschen har de det bästa idéerna,de kritiserar och kommenterar allt med SAS i skottlinjen trots att de flesta bolagen haft samma problem.
År 2018 gjorde SAS sin största vinst någonsin och i corona tider går alla med förlust
Corona tiden är det rätt tillfälle att avveckla ett ICKE lönsamt flygbolag som SAS.
Det är dags att tänka om och acceptera att SASs gammal modell har gjort sitt.
Det är ett faktum att Sverige, Norge och Danmark har olika förutsättningar och olika prioriteringar vilket gör att flyget måste anpassa sig till det.
Det är dags att avveckla SAS och skaffa ett flygbolag som motsvarar Sveriges nationella intressen.
Bra skrivet adekvat historisk överblick
och rätta slutsatser hur göra om nu när SAS genomgår sin genom historien största kris.
Det är en svår bransch, Herb Kelleher SW lever inte längre. Alla bolag värden över får göra om, även Branson VA får köa hos Brittiska staten för att överleva. Det gäller att skapa ett bolag vars affärsmodell håller för framtiden.
Detta var/är en fantastiskt välskriven artikel. Fakta känner jag bara delvis till, men SAS historia framställs lysande och lättbegripligt. Tack
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten