Skriv ut  

Sunclass Airlines sänker lönerna för att undvika konkurs

Flygnyheter, Redaktionen, den 15 maj 2020
Besparingar på alla områden och nu även lönesänkningar. Sunclass Airlines kämpar för att ta sig igenom krisen.

Sunclass Airlines, som uppstod ur spillrorna efter konkursen i Thomas Cook och numera ingår i resekoncernen Nordic Leisure Travel Group står på marken, liksom merparten av flygbranschen. De tretton flygplanen är parkerade på Kastrup och personalen är permitterad i olika grader. Koncernen, där bland annat Ving och Spies ingår, måste dock spara ytterligare för att undvika konkurs.

- Vi ser över alla kostnader, från flygplansleasing till löner, allt med fokus på att komma igenom krisen, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef i Sverige till Flygtorget. 

En del i det arbetet innebar att de anställda fick i början av veckan röstade om hur de ställer sig till de olika neddragningarna, bland annat sänkta löner. Ett drag som företaget menar är en förutsättning för överlevnad.

- Vi sitter alla i samma båt – eller flyg om du vill. Jag blir också ombedd att gå ner i lön. Jag förstår att det är frustrerande, men det är något som vi måste göra för att bolaget ska överleva”, säger kommunikationschef Lisbeth Nedergaard på Sunclass Airlines till E24.no.

Omröstningen visade att den cirka 1 200 personer stora personalen gick med på förslaget om sänkta löner enligt förslaget där de på löneskala A och som arbetat länge i företaget får lönen minskad med 20 procent medan de senare anställda, på löneskala B minskar lönen med 10 procent. Tanken är att de som klarar det bäst ska ta den större lönesänkningen. I tillägg till nedskrivningen av lönenivåerna reduceras också traktamenten och antalet frihelger under det kommande året.Enligt den norska Statistiska Centralbyrån som E24 refererar till är snittlönen för piloter generellt i flygbranschen i Norge 90 190 norska kronor medan kabinpersonalen i snitt har 36 730 kronor i månaden.

Förhandlingar pågår i nuläget om också ledningen ska ta en motsvarande lönesänkning. Enligt fackförbundet Parat i Norge är det en förutsättning för att en lönesänkning i en kris är att ledningen föregår med gott exempel och även de sänker sina löner. 



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EU?
Skrivet av Kenneth, 2020-05-18 15:02:47
Captain Claes, Vad har EU med Sunclass det är väl danska regeringen som ska hjälpa till i så fall. Norbaggen har ju tillgångar så första hand ska väll han hjäkp atill så gott det går.
Sen är ju detta en situation som aldrig hänt tidigare så det finns väl inget färdigt manus förman skalö göra, finns ju 1000 tals branscher och alla skriker på hjälp.
Anmäl inlägget
Tänk om!
Skrivet av Captain Claes, 2020-05-16 19:34:10
Flygbolag går i konkurs. Där flygbolag överlever sänks löner för att rädda jobb. EU har inte gjort ett dugg och ingen sympati att själva sänka sina löner. Sverige ut ur EU!
Anmäl inlägget
Here comes the sun.
Skrivet av Lurenssen, 2020-05-16 15:23:08
Perfekt att sänka lönerna nu när vissa länder sprider helikopterpengar till sina medborgare.
Visst kommer en initial deflation, men när det finns mer pengar ute i systemet efter helikopterutdelningen av pengar, så kan man vara säker på att inflationen kommer efteråt, samt att det mesta kommer vara dyrare än tidigare.
Anmäl inlägget
VKG
Skrivet av sv thomas, 2020-05-16 14:27:44
Artikeln handlade om flygbolaget!
Anmäl inlägget
Hoppas
Skrivet av Nils, 2020-05-16 06:24:02
Hoppas verkligen det går bra och att dem klarar sig. Ett klassiskt bolag i grunden med fin service och fina flygplan.
Anmäl inlägget
Nope
Skrivet av Dan, 2020-05-15 22:56:46
Ett bolag som måste sänka lönerna för att överleva kommer inte att överleva ändå.
Anmäl inlägget
VKG
Skrivet av VKG, 2020-05-15 21:15:34
Ja, men nu handlade artikeln om just SunClass Airlines. Håll dig till ämnet om möjligt.
Här gäller inga pojkdrömmar.
Anmäl inlägget
Ving
Skrivet av thomas, 2020-05-15 14:44:07
Flygbolaget och charter arrangörerna är ju i samma företagsgrupp de är 100% beroende av varandra. Det är lång Svensk och Dansk framgångsrik charter historia som förstördes av ett Brittiskt bolag. Ja hoppas att de klara sig.
Anmäl inlägget
Charter
Skrivet av Fredrik, 2020-05-15 13:37:27
Såklart, researrangören är den som ska återbetala, Sunclass utför ju bara flygningen.
Anmäl inlägget
VKG
Skrivet av sv thomas, 2020-05-15 10:34:39
Det är inte flygbolaget, som ska återbetala inställda resor. Utan arrangören. Flygbolaget har inte fått betalt.
Anmäl inlägget
Charter
Skrivet av Fredrik, 2020-05-15 10:20:20
Undrar också hur länge man "klarar sig" utan intäkter. Men också hur det sedan ska startas upp, vad gäller med krav på munskydd och servering ombord som andra bolag verkar införa, ingen kö till toaletter etc.....?
Hoppas verkligen att de klarar sig.....
Anmäl inlägget
Sunclass
Skrivet av thomas, 2020-05-15 09:07:29
Har man kapital att återbetala alla inställda resor?
Finns kapital att återstarta lägga upp garantier etc? Frågan är snarare hur länge bolaget klarar att inte ha några intäkter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev